چرا ورق استیل 316 معروف به «استیل نگیر» است؟

ورق استیل 316 - کاماپرس
ژیوار

ورق استیل 316 که با نام «استیل صنعتی» و «استیل نگیر» هم معروف است، از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد به شمار می‌‌رود که پس از استیل 304 در رتبه دوم خرید و کاربرد قرار دارد. از ویژگی‌های این نوع ورق مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است اما پایین بودن خاصیت مغناطیسی این فولاد باعث شده تا در اصطلاح به آن «نگیر» گفته شود. اين نوع از ورق استيل دارای ترکیب شیمیایی با 16-18 درصد کروم،14-10 درصد نیکل و 3-2 درصد مولیبدن است كه آن را در برابر خوردگی ناشی از اسیدها، گازهای قلیایی و محلول‌های خورنده مقاوم كرده است. به همين دليل قابلیت جوشکاری عالی با انواع روش‌های استاندارد را هم دارد.

كاماپرس در اين گزارش بررسي مي‌كند كه ورق استيل 316 چه ويژگي‌ها ي دارد و تفاوت اصلي اين ورق با ورق 304 چيست.

تفاوت ورق استیل 316 با ورق استیل 304

تفاوت ورق استیل 316 با 304 در درصد مولیبدن است و اگر بخواهیم از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی با ورق 304 مقایسه کنیم؛ اين دو ورق استيل تفاوت چندانی وجود ندارد. اگرچه ترکیب شیمیایی این دو گرید استیل، مشابه هم است؛ اما در استیل زنگ‌نزن 316، حدود 2 تا 3 درصد مولیبدن وجود دارد که آن هم به بهبود خواص آن کمک می‌کند و بنابراين نسبت به ورق 304، مقاومت به حرارت و مقاومت به خوردگی بالاتری دارد.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که قیمت ورق استیل ۳۱۶ از قیمت ورق استیل 304 بیشتر است. با این حال ورق استیل 316 به دلیل مطلوب بودن در صنایع شیمایی از محبوبیت خاصی است و همین مطلوبیت و محبوبیت باعث شده تا انتخاب نخست بسیاری از صاحبان صنايع باشد.

ورق استیل 316 - کاماپرس

دریان سفر امید

مزیت و خواص ورق استیل 316

اگر بخواهیم از بهترین ویژگی‌های این ورق‌های فولادی بگوییم، باید پیش از همه به مقاومت بالای آن اشاره کنیم. در واقع ورق استیل 316 در محیط‌های کلریدی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و به راحتی خورده نمی‌شود که این ویژگی در مقایسه با ورق‌های 304 بهبود پیدا کرده است. البته همین ویژگی هم باعث شده تا قیمت ورق‌ های 316 نسبت به ورق های 304 کمی بالاتر باشد.

ورق های 316 با اینکه به اسید سولفوریک، اسید استیک، اسید فرمیک و اسید هیدروکلریک مقاومت خوبی نشان داده و به «استیل دریایی» معروف است؛ اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که در محیط‌های دریایی و دمای بالا دچار خوردگی حفره‌ای می‌شود.

مقاومت در برابر حرارت از دیگر ویژگی‌های ورق‌های استیل 316 است. این نوع از ورق اگر در دمای 925 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد و در آن دما حفظ شود، دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. همچنین اگر مداوم تا دمای 870 درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند، خوردگی در آن مشاهده نخواهد شد.

با اینکه ورق‌های استیل 316 از زیردسته‌های استیل نسوز به حساب می‌آید، اما برای استفاده در محدوده دمایی 425 تا 860 درجه چندان مفید نیست و برای شرایط این‌چنینی، ورق های استیل L316 گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آیند.

ورق‌های استیل 316 چطور قیمت گذاری می‌شوند؟

قیمت ورق استیل 316 بسته به فاکتورهای مختلف از قبیل ضخامت، ابعاد، سطح و حجم درخواستی متغیر است و عدد ثابتی نیست. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 316 ضد اسید مات صیقلی با ضخامت 0.5 میلیمتر با قیمت همین آلیاژ با ضخامت 3 میلیمتر و سطح مات تک پولیش کاملاً متفاوت است.

لازم به ذکر است بخشی از قیمت این ورق‌ها بر اساس میزان و حجم تقاضا مشخص می‌شود. برای مثال یک یا 2 ورق استیل 316 تفاوت قیمتی قابل ملاحظه‌ای ندارد؛ اما اگر این آلیاژ در تناژهای بیشتری تهیه شود، قیمت آن به‌صورت قابل ملاحظه‌ای متفاوت می‌شود. در واقع نرخ این آلیاژ به ازای هر یک کیلوگرم ورق استیل 316 تعیین می‌شود.

ورق استیل 316 - کاماپرس

گروه فلز، مجموعه‌ای متخصص و پیشگام در زمینه واردات و عرضه انواع ورق استیل است که نزدیک به سه دهه فعالیت مستمر دارد. اولویت این شرکت ارائه خدمات در زمینه انواع ورق استیل در استاندارد بین‌المللی، با بالاترین میزان کیفیت و از همه مهم‌تر، مشتری‌مداری است. برای تهیه ورق‌های استیل 316 یا کسب اطلاعات بیشتر از قیمت و نحوه ارسال می‌توانید از طریق لینک زیر به آدرس https://felez.ir و یا شماره 02135089 تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه فلز
نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز