چرا قیمت ورق گالوانیزه از ورق روغنی بیشتر است؟

ورق گالوانیزه و روغنی
تورهای مسافرتی لحظه آخر

بسیاری ورق روغنی را همان ورق گالوانیزه می‌دانند؛ چراکه ماده اصلی ساخت هر دو آنها یکسان است. با اینکه ورق‌ گالوانیزه از ورق‌ روغنی ساخته می‌شود، اما درنهایت با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت‌ها باعث شده که کاربرد هر یک از این ورق‌ها با دیگری متفاوت باشد یا قیمت ورق گالوانیزه از قیمت ورق روغنی بیشتر شود.

کاماپرس در این گزارش به بررسی ورق گالوانیزه و روغنی و همچنین تفاوت این دو ورق ‌پرداخته است.

آشنایی با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، ورق سردی است که با لایه‌ای از فلز روی پوشیده شده است. فلز روی بر ورق‌های فولادی تحت فرآیند گالوانیزاسیون، مقاومت فولاد را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی افزایش می‌دهد. هرچه مقدار روی در ترکیب ورق گالوانیزه بیشتر باشد، ضخامت لایه نیز بیشتر شده و سطح صاف و صیقلی‌تری به خود می‌گیرد. قیمت ورق گالوانیزه نیز به کیفیت گالوانیزه و ضخامت آن بستگی دارد. از ورق گالوانیزه در ساخت وسایلی مانند لوله بخاری، کانال کولر، کابینت آشپزخانه، شیروانی منازل، لوله‌های آب و امثال آن استفاده می‌شود.

آشنایی با ورق روغنی

یکی از انواع روش‌های تولید ورق، استفاده از نورد سرد بوده که سطح ورق‌های حاصل از آن روغنی است. این ورق‌ها پایه تولید بسیاری از ورق‌های دیگر از جمله ورق گالوانیزه و رنگی محسوب می‌شود که به آنها ورق روغنی می‌گویند.

ورق گالوانیزه و روغنی

راز آسمان پایتخت

تفاوت‌های ورق گالوانیزه و ورق روغنی

  • فرآیند ساخت: برای تولید ورق روغنی از فشار در دمای محیط استفاده می‌شود و به همین خاطر این ورق‌ها در معرض حرارت بالا قرار نمی‌گیرند. همین موضوع باعث شده که شکل ظاهری آن‌ها نسبت به ورق گالوانیزه بهتر باشد. ورق گالوانیزه هم مانند ورق روغنی بر اثر فشار و عبور دادن غلتک‌ها از روی مواد اولیه ساخته می‌شود، اما پس از اینکه فرآیند روغن‌کاری انجام شد، یک لایه از ماده روی به عنوان پوشش به آن اضافه می‌شود.
  • قیمت: فرآیند ساخت ورق گالوانیزه از ورق روغنی پیچیده‌تر بوده و در نتیجه هزینه تولید آن نیز بیشتر از ورق روغنی است. البته سایز ورق، ضخامت، استاندارد، کیفیت، ویژگی‌ها، طول عمر مفید و وزن آن‌ها نیز باعث تفاوت قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق روغنی می‌شود. به علاوه ابعاد و ضخامت ورق تاثیر بسیاری در قیمت آن‌ دارد. به عبارت دیگر ممکن است هزینه تولید ورق روغنی از ورق گالوانیزه بیشتر شود، اما در شرایطی که ضخامت و ابعاد ورق‌ها با هم یکسان است، به دلیل نیاز به فرآیند گالوانیزاسیون، هزینه تولید ورق گالوانیزه نسبت به ورق روغنی بیشتر می‌شود؛ به همین علت در حالت عادی، قیمت ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت و طول عمر بالاتر و شیوه تولید پیچیده‌تر بیشتر از قیمت ورق‌ روغنی است.
  • طول عمر: عمر مفید ورق گالوانیزه نسبت به ورق روغنی بسیار بیشتر است؛ به طوریکه از ورق روغنی حدود ۱۵ سال می‌توان استفاده کرد، اما ورق گالوانیزه معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کند. البته اگر استفاده از ورق گالوانیزه معمولی بوده و میزان برخورد آن با مواد آسیب‌رسان کم باشد، این ورق نیز می‌تواند تا ۷۰ سال عمر داشته باشد.
  • ضخامت: ورق روغنی معمولاً دارای ضخامتی بین 3/0 تا ۳ میلیمتر است؛ درحالیکه ورق گالوانیزه ضخامتی بین 6/0 تا ۶ میلیمتر دارد.
  • ظاهر: ورق روغنی نسبت به ورق گالوانیزه ظاهری بهتر دارد و به همین خاطر در ساخت وسایل خانگی فلزی و خودروسازی از ورق روغنی بیشتر استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه به علت وجود ماده روی به عنوان پوشش بر سطح آن، دارای سطح نقره‌ای رنگی بوده که البته به براقی ورق روغنی نیست. به علاوه وجود روی باعث شده که ظاهر آن‌ها صیقلی دیده نشود.
  • کیفیت: ورق گالوانیزه نسبت به ورق روغنی قابل اعتماد‌تر است؛ چراکه توانسته‌ استانداردهای بسیاری را به خود اختصاص دهد و گواهی‌های زیادی نیز کسب کند.

ورق گالوانیزه و روغنی

اطلاع از آخرین قیمت ورق گالوانیزه  و روغنی با «آیرومارت»

آیرومارت با اتکا به پشتوانه سخت‌افزاری خود مانند انباری به مساحت ۱۰ هزار متر مربع با سالن سرپوشیده و با به کارگیری جدیدترین روش‌های اقتصادی و ارائه خدمات ویژه صنایع تولیدی کشور، فضای امنی را در بازار فولاد برای مصرف کنندگان خود ایجاد کرده است؛ به طوریکه قادر به ارائه‌ خدمات مختلفی مانند تأمیـن انواع محصولات فولادی و فلزی، مشـاوره فنـی به صنایع و مصرف‌کنندگان، بازاریابی محصولات مرتبط و آموزش نیروی انسانی متخصص است.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت iromart.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
آهن رویال
دادپویان
آریاپی
رایانه کمک
اوج آرام
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز