پیش فروش جدید ایران خودرو / اختلاف قیمت کارخانه و بازار

ایران خودرو دوره جدید پیش فروش محصولات خود را از فردا 18 آذرماه آغاز می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از تجارت نیوز، شرکت ایران خودرو پیش فروش عادی برخی محصولات خود را با موعد تحویل حداکثر 12 ماهه از پنج‌شنبه 18 آذر آغازخواهد کرد؛ متقاضیان برای شرکت در این فروش فوق‌العاده تا شنبه 20 آذرماه 1400 فرصت دارند.

افرادی که مایل به شرکت در این پیش فروش هستند می‌توانند با کدکاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری شخصی شوند، سپس ثبت نام را انجام داده و کدپیگیری خود را دریافت کنند. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و منتخبین اعلام شده با مراجعه به سایت این شرکت از وضعیت ثبت‌نامی خود را مطلع خواهند شد.

همچنین مبلغ پیش‌پرداخت علی‌الحساب باید در همین مهلت 3 روزه از طریق سایت ایران خودرو پرداخت شود.

آریاک سفر

محصولات این دوره از پیش فروش ایران خودرو

ایران خودرو پیش‌پرداخت 72 میلیون و 156 هزارتومان به صورت علی‌الحساب برای خودرو رانا پلاس در نظر گرفته است؛ این محصول در رنگ‌های سفید، نقره‌ای، خاکستری، مشکی و گیلاسی عرضه خواهد شد.

دومین محصول در این پیش فروش اتومبیل سورن پلاس است که برای این خودرو مبلغی معادل 81 میلیون و 703 هزارتومان علی‌الحساب به عنوان پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده است. این محصول نیز با 4 رنگ مشکی، سفید، آبی کبود و خاکستری متال در این قرعه کشی حضور دارد.

پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای در رنگ‌های سفید، نقره‌ای، خاکستری، قرمز و آبی کاسپین، یکی دیگر از محصولاتی است که متقاضیان می‌توانند در این قرعه کشی انتخاب کنند. پیش پرداخت این خودرو نیز 86 میلیون و 502 هزارتومان در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط بازار خودرو:

محصول دیگری که ایران‌خودرو برای متقاضیان در این پیش فروش در نظر گرفته شده، دناپلاس توربوشارژ دستی با رنگ‌های مشکی، خاکستری و سفید است که پیش‌پرداخت برای این اتومبیل مبلغی معادل 114 میلیون و 115 هزار تومان است.

گفتنی است خودروی تارا دستی با رنگ‌های مشکی، خاکستری، نقره‌ای، آبی کبود و آبی رویال نیز در این پیش‎‎فروش قرار دارد. اگر فردی متقاضی خرید این محصول باشد مبلغ در نظر گرفته شده 16 میلیون و 189 هزارتومان است که این مبلغ به صورت علی‌الحساب گرفته خواهد شد.

آخرین خودرویی که این شرکت برای این پیش فروش ارائه داده است خودروی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک که علی‌الحساب مبلغ پیش‌پرداختی آن 15 میلیون و 603 هزارتومان است. لازم است بدانید این محصول در رنگ‌های مشکی، خاکستری، سفید و نقره‌ای عرضه خواهد شد.

سود فروش کارخانه‌ای و زیان انباشته خودروسازان

گفتنی است 6 خودروی عرضه شده در این پیش فروش، در حال حاضر به طور متوسط حدود 120 میلیون تومان از بازار ارزان‌تر هستند؛ این حراج و توزیع رانت در صورتی است که خودروسازان بیش از 60 هزار میلیارد تومان زیان انباشته شده دارند.

بر اساس اخبار موجود، تولید خودرو در 7 ماهه اول امسال فقط رشد یک درصدی نسبت به سال گذشته داشته است؛ در حالی که جهش تولید خودرو آغاز شده و طی وعده‌های دولت مردم منتظر ارزانی خودرو هستند.

در این شرایط پیش آمده، پیش فروش خودرو طوری است که رانت اختلاف قیمت کارخانه و بازار فقط به جیب تعداد محدودی از مشتریان خواهد رفت.

در حال حاضر رانا پلاس با قیمت کارخانه‌ای 180 میلیون تومانی، در بازار خودرو با قیمتی معادل 270 میلیون تومان معامله می‌شود که افزایش 50 درصدی در بازار را نشان می‌دهد.

سورن پلاس نیز درب کارخانه 204 میلیون تومان قیمت دارد؛ در صورتی که در بازار این اتومبیل 302 میلیون تومان است، یعنی 98 میلیون تومان گرانتر!

پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای که در بازار با قیمت 364 میلیون تومان عرضه می‌شود، قیمت درب کارخانه این اتومبیل معادل 216 ملیون تومان است که شاهد 68 درصد افزایش قیمت و اختلاف 148 میلیون تومانی آن در بازار هستیم.

قیمت درب کارخانه دنا پلاس توربوشارژ دستی 285 میلیون تومان است؛ در صورتی که در بازار با افزایش 58 درصدی و به قیمت 451 میلیون تومان فروخته می‌شود.

120 میلیون تومان معادل 41 درصد اختلاف میان قیمت خودرو تارادستی در بازار و قیمت کارخانه ای همین محصول است. این اتومبیل در بازار 410 میلیون تومان ارائه می‌شود در صورتی که قیمت درب کارخانه این خودرو 290 میلیون تومان گزارش شده است.

دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک که در بازار فعلی 490 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، با قیمت کارخانه 390 میلیون تومانی در پیش فروش عرضه می‌شود؛ یعنی  100 میلیون تومان گران‌تر در بازار.

متوسط این اختلاف قیمت‌ها 120 میلیون تومان را نشان می‌دهد و همین اختلاف نشان‌دهنده توزیع رانت برای هر خودرو است که در ادامه باید دید آیا این روش توزیع رانت ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

مرتبط با : ایران خودرو
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز