پیش‌ بینی نرخ دلار طی هفته های آینده

دلار تا پایان سال از 54 هزار تومان ارزانتر می شود؟-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

طی یک ماه گذشته قیمت دلار با توجه به وقایع  و اتفاقات رخ داده به حدود ۷۰ هزار تومان هم رسید و بعد از آن مجددا به زیر ۶۰ هزار تومان رسید. پیش بینی می‌شود قیمت دلار در محدوده ۶۰ هزار تومان تثبیت شود.

به گزارش کاماپرس، قیمت دلار در حالی طی روزهای اخیر بار دیگر به محدوده ۵۹ هزار تومان نزدیک شده که در ابتدای هفته به کانال ۵۶ هزار تومان نیز وارد شده بود.

قیمت دلار در ایران تابع میزان درآمد ارزی کشور و همچنین تزریق ارز توسط بانک مرکزی در بازار است. در همین رابطه طی هفته گذشته بانک مرکزی ضمن اینکه قیمت ارز در سامانه نیما را کمی تغییر داد برای ایجاد یک روند نزولی در بازار ارز عرضه را نیز بیشتر کرد. هرچند رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که قیمت ارز در بازار آزاد خارج از کنترل بانک مرکزی است. با این حال در آن مقطع زمانی که تزریق دلار و درهم به بازار توسط بانک مرکزی افزایش داشت، قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

دلار ارزان تر می شود؟-کاماپرس

تاثیر اقدامات بانک مرکزی بر نرخ ارز

در حال حاضر بانک مرکزی به دنبال تثبیت قیمت ارز است. به همین دلیل نوسانات قیمت ارز نیز کمتر شده است. به نقل از ایسنا، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها امکان تک نرخی کردن ارز در کشور وجود ندارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود قیمت ارز در بازار آزاد همچنان پرنوسان باشد.

در این میان، بسیاری از شرکت‌های کوچک به دلیل اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، ارز به این سامانه تحویل نمی دهند. همین مسأله منجر می‌شود که گردش مالی دلار بیشتر در بازار آزاد افزایش داشته و در مقابل  میزان ذخیره ارزی دولت همچنان محدود باقی بماند. این موضوع دست بانک مرکزی برای افزایش تزریق ارز در بازار را بسته و در نتیجه حداکثر تلاش دولت در ماه‌های اخیر معطوف به تثبیت قیمت ارز است.

یکی دیگر از سیاست های کنترلی دولت برای نرخ ارز، آزادسازی واردات خودرو بوده است. این مسأله موجب شده تا بخشی از ارز موجود در بازار برای واردات خودرو تخصیص پیدا کند. در واقع سیاست دولت استفاده از ارزهای شرکت‌های صادراتی برای تامین بخشی از نیاز کشور از طریق واردات است.

به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به اینکه در یک ماه گذشته قیمت دلار به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده بود و بعد از آن به زیر ۶۰ هزار تومان رسیده پیش بینی می‌شود قیمت دلار در محدوده ۶۰ هزار تومان تثبیت شود.

انتهای پیام

آریاپی
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز