پالایش یکم و پاسخ به 3 پرسش پرتکرار متقاضیان خرید این صندوق

پذیره نویسی صندوق پالایش یکم ، دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، از هفته پیش آغاز شده است و متقاضیان سرمایه گذاری و خرید واحدهای این صندوق 3 پرسش را به تکرار در کامنت های خود مطرح می کنند.

به گزارش کاماپرس، دومین صندوق ETF که ابتدا دارا دوم نامیده می شد و سپس به نام پالایش یکم ثبت شد، در روزهای اخیر وارد مرحله پذیره نویسی شده و سرمایه گذاران بورسی و عموم متقاضیان برای خرید این صندوق با چند پرسش پرتکرار مواجه اند. در ادامه این پرسش ها و پاسخ های مرتبط را مرور می کنیم.

1. پالایش یکم ارزش خرید و سرمایه گذاری دارد یا خیر؟

تصمیم گیری در این زمینه کاملا شخصی است و به خود شما بستگی دارد. برخی کارشناسان معتقدند این صندوق بازدهی تضمین شده ای دارد و باید هر چه زودتر پذیره نویسی خود را انجام دهید و برخی دیگر در این زمینه تردیدهایی دارند. تا 19 شهریور حدود 8 روز برای پذیره نویسی پالایش یکم زمان باقی است پس بهتر است کسانی که برای شرکت در این پذیره نویسی دو دل هستند و مطمئن نیستند تا بررسی کامل عجله نکنند چرا که اگر به هر دلیلی پشیمان شوید دیگر قادر به لغو خرید خود نخواهید بود.

توصیه کارشناسان این است که معاملات 4 شرکت بورسی موجود در پرتفوی این صندوق یعنی شپنا، شبریز، شبندر و شتران را طی این مدت رصد کنید که چه میزان بازدهی از قیمت پایه نسبت به روز شروع پذیره نویسی پالایش یگم داشته اند. اگر قادر به محاسبه بازدهی این شرکت ها طی این مدت نیستید باید از حرفه ای ها کمک بگیرید.

آریاک سفر

قطعاهر چه بازدهی این شرکت نسبت به قیمت روز ابتدای پذیره نویسی بیشتر شود nav صندوق بالاتر خواهد رفت و آن وقت می توانید تصمیم  بهتری بگیرید که اصولا پالایش یکم ارزندگی لازم را دارد یا خیر.

2. چقدر طول می کشد پالایش یکم قابل معامله شود؟

مدت زمان بعد از پایان پذیره نویسی پالایش یکم، تا روز آغاز معاملات این صندوق، هنوز اعلام نشده است ولی در مورد اولین صندوق ETF  یعنی دارا یکم این مدت زمان حدود یک ماه به طول انجامید. ممکن است تجربه دارا یکم به کمک دست اندرکاران بورس و سازمان خصوصی سازی بیاید و این سهام در زمان کمتری قابل معامله شود اما به نظر می رسد منطقی ترین احتمال این است که این زمان را بین دو تا 4 هفته در نظر بگیرید.

3. چگونه پالایش یکم بخریم؟

ثبت سفارش دومین صندوق ETF با نماد (پالایش یکم) و فرآیند آن، همانند ثبت سفارش در عرضه‌های اولیه است. کسانی که کد بورسی دارند از طریق کارگزاری ها و  سامانه آنلاین می توانند خرید کنند و کسانی که کد بورسی ندارند می توانند با ارائه کارت ملی از طریق بانک های عامل پذیره نویسی را انجام دهند. برخی اپلیکیشن های پرداخت نیز امکان خرید پالایش یکم را فراهم کرده اند. توجه داشته باشید که اگر جزو خریداران دارا یکم بوده اید و در پذیره نویسی اولیه دارا یکم 2 میلیون تومان از آن صندوق پذیره نویسی کرده اید سقف پذیره نویسی در پالایش یکم برای شما 3 میلیون تومان است و در غیر این صورت می توانید تا مبلغ 5 میلیون تومان از واحدهای این صندوق خریداری کنید. ضمنا مبلغ 5 میلیون تومان سقف پذیره نویسی است پس با مبالغ کمتر هم می توانید واحدهای این صندوق را خریداری کنید.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “پالایش یکم و پاسخ به 3 پرسش پرتکرار متقاضیان خرید این صندوق

  1. یاسر گفته:

    باید دامنه نوسان بورس رو برای همه شرکتها، سه درصد کنن… اینجوری دیگه بورس شارپی و نجومی رشد نمیکنه و یکدفعه هم ریزش نمیکنه

  2. طاهری گفته:

    بادرود.من نه کارشناسم نه حرفه ای بورس ولی حدود۶ماه هم کلاسهاوهم جلساتی بورسی زیادی بااساتیدمختلف سپری کردم وحدود۷ماه هم البته بابررسی شرکتهاعملکردوشایدجزئی ترین آیتم هرشرکت وباحساسیت واعتیادکامل وسرمایه کم واردوباوسواس خاص شرکتهایی که به نوعی مارک بودن خریدم وباحوصله خریدوفروش وباحدود۶۵میملیون سهامم رابه ۱۰۵میلیون وقیمتی متعادل درحدود۳۰شرکت رساندم ولی ازهمان ابتداهم درنظرات مختلف وحتی درکلاسهاتحلیل وتکنیکال رادروضع بورس ایران ردمی کردم تاجایی که بااستادکلاسمان بروی این موضوع بحثمان به ناراحتی کشیدوامروزعلنا آن رامیبینیم البته علاوه برماتازه واردهاخودسازمان بورس ودولت متهمان ردیف اول ودوم وبیش از۹۰درصدمقصرهستندوقتی قیمتهابدون دلیل وفقط بخاطربهره جستن ازمن تازه واردبالامیرفت.دولت وبورس چنان خش خشکشان شده بودوهست چون دوسربردبرای آنهااست که حق وحقوق ملت غیورکه هیچوقت حقوقی نداشتنددرنظرنمی گرفتندوامروزهم. دیگرخودمان به جان هم افتادیم وهرطورهست فقط خودمان رامیبینیم نمونه تملت که امروز۴میلیون خریداروصف اول فروش ۲۶هزارسهم درکف قیمت بدون تغییرقیمتحدودبیش از۲۰میلیمن سهم توسط فقط حقیقی فروخته شدوحقوقی ۸۵درصدآنراخریدکردوعشقش رابردونمادهای دیگرهم به همین صورت.باسپاس شادباشید

  3. حامی گفته:

    از وقتی که پشت سرهم عرضه اولیه دادن، بورس منفی شد..
    خیلیا برای اینکه عرضه اولیه بخرن، بقیه سهامشون رو میفروشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز