وکیل پایه یک دادگستری چه اختیاراتی دارد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

پیچیدگی قوانین حقوقی باعث می‌شود که افراد برای پیشبرد پرونده‌های حقوقی خود نیاز به وکیل پایه یک دادگستری داشته باشند.

به گزارش کاماپرس، وکیل پایه یک دادگستری بعد از اتمام دوره چهار ساله کارشناسی و فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق و قبولی در آزمون وکلا دادگستری، دوره کارآموزی 18 ماهه را سپری می‌کند. وی بعد از پایان دوره کارآموزی و کسب نمره قابل قبول در آزمون شفاهی و کتبی، پروانه وکالت دریافت می‌کند و می‌تواند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری فعالیت خود را آغاز کند.

این گزارش به بررسی وظایف وکیل پایه یک دادگستری پرداخته است.

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

وکیل پایه یک دادگستری وکالت پرونده حقوقی را عهده‌دار می‌شود و به همین سبب باید همه تلاش خود را برای حل کردن مشکلات حقوقی موکلین خود انجام دهد. حدود اختیارات وکیل پایه یک دادگستری به نوع پرونده‌ای که عهده‌دار آن شده است، بستگی دارد.

در بسیاری از موارد، وکیل دادگستری به منظور اجرای حکم، طرح دعاوی، دفاع یا تجدید‌نظر و فرجام‌خواهی دادخواست می‌دهد. وکیل پایه یک دادگستری موظف است که قبل از طرح دعاوی حقوقی همه مراحل دادرسی را برای موکل و طرفین پرونده مطرح کند. همچنین وکیل باید متن وکالت‌نامه و قرارداد مالی را به صورت واضح و با درج رقم دقیق حق‌الوکاله تنظیم کند و یک نسخه از آن را به موکل خود بدهد. وکیل پایه یک دادگستری موظف است برای همه اسنادی که از موکل خود دریافت می‌کند، رسید در اختیار او قرار دهد.

راز آسمان پایتخت

وکیل پایه یک وظیفه دارد که بعد از انعقاد قرارداد با موکل خود، به منظور تنظیم دادخواست، شکواییه و لوایح مرتبط با پرونده اقدامات حقوقی لازم را انجام دهد. در صورتی که وکیل پایه یک دادگستری عهده‌دار یک پرونده باشد، باید حتما در دادگاه حضور داشته باشد تا بتواند از حقوق موکل خود دفاع کند.

 اختیارات وکیل پایه یک دادگستری

بر اساس قوانین آیین دادرسی مدنی، حدود اختیارات وکلای پایه یک دادگستری دارای استثنائاتی است. وکیل پایه یک دادگستری قادر به انجام کارهای خلاف شرع و قانون نیست. همچنین انجام سوگند، ادای شهادت و اقرار اگرچه در وکالت‌نامه نیز به آن‌ها تصریح شده باشد، از استثنائات اختیارات وکیل پایه یک دادگستری است. همچنین مواردی مانند قبول یا رد سوگند، ادعا اعسار و دعاوی متقابل و دفاع از آن که در وکالت‌نامه تصریح نشده باشد، از سایر محدودیت‌های اختیارات وکیل پایه یک دادگستری محسوب می‌شود.

تفاوت‌های وکیل پایه یک با وکیل پایه دو دادگستری

اصلی‌ترین تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو در میزان صلاحیت و اختیارات آنان در پرونده‌ها و دعاوی است. وکیل پایه یک دادگستری صلاحیت مطلق برای وکالت در همه دعاوی و امور حقوقی دارد. در مقابل، وکیل پایه دو دادگستری صرفا مجاز به وکالت در زمینه دعاوی و امور حقوقی ذکرشده در دفترچه وکالت است. همچنین وکیل پایه یک دادگستری دستمزد بیشتری در پرونده‌ها می‌گیرد و سابقه و تجربه کاری بیشتری دارد.

چرا حضور وکیل پایه یک دادگستری در مسائل حقوقی ضروری است؟

آیین دادرسی دارای مسائل بسیار دشوار و پیچیده‌ای است که افراد عادی قادر به تسلط به آن‌‌ نیستند. همچنین شیوه تنظیم دادخواست‌ها، شکایات و لوایح و ارائه اسناد و ادله نیز فرآیند طولانی و سختی دارد و لازم است که ترتیب اقدامات و ارائه دفاعیه به صورت اصولی پیش رود. وکلای متخصص و باتجربه می‌توانند امور حقوقی مانند تنظیم دادخواست را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

حضور وکیل پایه یک دادگستری با اختیارات کافی باعث پیشبرد سریع‌تر فرآیند می‌شود و شانس برنده شدن پرونده را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از خدمات وکیل‌ پایه یک دادگستری به میزان زیادی در وقت مراجعان صرفه‌‌جویی می‌کند.

انتخاب بهترین وکیل پایه یک دادگستری در «دادپویان»

موسسه حقوقی دادپویان در سال 1391 توسط سید محمد صادقی ثبت و تاسیس شد. این مجوعه فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات وکالت تخصصی توسط وکلای حرفه‌ای و مجرب آغاز کرد و در حال حاضر بیش از 30 وکیل پایه یک دادگستری و 14 کارشناس حقوقی در این مجموعه به ارائه خدمات حقوقی می‌پردازند. وکلای این مجموعه صفر تا صد پرونده‌ها و مسائل حقوقی را پیش‌ می‌برند و نیازی به انجام اقدام توسط مراجعان نیست. همه پرونده‌هایی که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع داده می‌شود، در ابتدا توسط سه وکیل متخصص و مدیر حقوقی موسسه بررسی و در نهایت راهکارهای حقوقی به افراد ارائه می‌شود. دادپویان به منظور افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به افراد، خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین نیز ارائه می‌کند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://dadpouyan.vip مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02191690950 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
آریاپی
روکش مارال
رایانه کمک
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز