هنگام خرید “سوکت شبکه” به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

ژیوار

با توجه به استفاده گسترده از کامپیوتر، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌ها برای اتصال به اینترنت و شبکه، احتمالا بارها نام پورت یا سوکت شبکه را شنیده‌اید. سوکت شبکه یکی از اجزای بسیار کوچک و در عین‌حال بسیاری ضروری در طراحی شبکه محسوب می‌شود؛ به‌طوری که برقراری ارتباط بین شبکه و دستگاه‌های مختلف بدون وجود سوکت امکان‌پذیر نیست.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

سوکت یکی از اجزای مهم هر شبکه است که در برقراری ارتباط‌های درون شبکه نقش اساسی دارد. استفاده از سوکت در طراحی و زیرساخت‌های شبکه برای ایجاد اتصالی بدون دردسر، سریع، کارآمد و مطابق با دیگر تجهیزات آن، ضرورت دارد. سوکت شبکه در انتهای کابل‌ها نصب شده و موجب می‌شود که سوکت قابلیت اتصال به تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه را داشته باشد. کاماپرس در ادامه به معرفی سوکت شبکه و نقش آن در طراحی شبکه می‌پردازد. در صورتی که نیاز به خدمات شبکه دارید میتوانید از مشاورین رایانه کمک ، کمک بگیرید

سوکت شبکه چیست؟

سوکت شبکه یکی از نقاط پایانی یک ارتباط دو طرفه شامل آدرس IP و شماره پورت، بین دو برنامه در حال اجرا در یک شبکه است.  در واقع این سوکت‌ها با اتصال به شماره پورت یا درگاه موجب می‌شوند تا لایه TCP برنامه‌ای را که داده‌ها به آن ارسال می‌شوند را شناسایی کند. از طرف دیگر، علاوه بر شناسایی برنامه موردنظر برای ارسال داده به کمک پورت، باید میزبان یا کامپیوتر موردنظر در شبکه را نیز شناسایی کنیم؛ شناسایی میزبان نیز توسط آدرس IP صورت می‌گیرد.

دریان سفر امید

انواع سوکت شبکه از نظر کاربرد

سوکت اترنت: این نوع سوکت‌ها برای کابل‌های اترنت استفاده می‌شوند. از جمله رایج‌ترین سوکت‌های اترنت می‌توان به سوکت RJ45 اشاره کرد که دارای هشت هادی به‌صورت چهار جفت است که به‌شکل ردیفی درون یک پین قرار گرفته‌اند.

سوکت فیبر نوری: سوکت‌های فیبر نوری با توجه هزینه بالای آن‌ها، معمولا در شبکه‌های بزرگ و سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و تنها قابلیت اتصال به تجهیزات فیبر نوری را دارند. از جمله رایج‌ترین انواع این سوکت‌ها می‌توان به سوکت‌های SC و LC اشاره کرد که معمولا برای ارتباطات نظیر به نظیر کاربرد دارند.

انواع سوکت شبکه از نظر ظاهر

سوکت‌های ساده: این نوع سوکت‌ها، از جمله رایج‌ترین انواع سوکت شبکه هستند که اتصال آن‌ها با پورت با استفاده از یک جک محکم می‌شود. خارج کردن این سوکت‌ها از پورت بسیار آسان بوده و تنها با فشار دادن آن‌ها به داخل، بیرون کشیده می‌شوند.

سوکت‌های 90 درجه: سوکت‌های 90 درجه از نظر ویژگی‌های ظاهری دقیقا مانند سوکت‌های ساده هستند؛ با این تفاوت که سر این نوع سوکت، با کابل یک زاویه 90 درجه ایجاد می‌کند. استفاده از این سوکت در مکان‌های کوچک و فضاهایی که دستگاه ورودی سوکت به دیوار یا هر سطح دیگری نزدیک است، کاربرد دارد، زیرا از هرگونه خمیدگی یا قطعی کابل جلوگیری می‌کند.

سوکت مینیاتوری: سوکت‌های مینیاتوری انواع بسیار کوچک و جمع و جور سوکت‌های ساده هستند. این نوع سوکت‌ها، گزینه مناسبی برای مکان‌هایی است که نیاز به صرفه‌جویی در فضا یا ایجاد نظم دارد.

در هنگام خرید سوکت شبکه به چه نکاتی توجه کنیم؟

یک سوکت شبکه نامناسب می‌تواند منجر به اختلال و مشکلات گسترده‌ای در شبکه از جمله قطعی شبکه، کندی و ضعف عملکرد شبکه، سرعت پایین و نظایر آن شود. از این رو خرید سوکت شبکه باید با دقت بسیاری صورت گیرد. برخی از نکات مهم برای خرید سوکت شبکه در ادامه بررسی شده است.

داشتن شیلد: سوکت‌های شیلددار شبکه که دارای پوشش فلزی هستند، نسبت به سایر انواع سوکت شبکه از مقاومت بیشتری برخوردارند.

ابعاد سوکت: در هنگام خرید حتما بررسی کنید که اندازه سوکت موردنظر با کابل تناسب داشته باشد.

جنس سوکت: سوکت‌های شبکه به‌طور کلی در دو نوع فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند. انواع فلزی سوکت شبکه از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردارند.

جک سوکت: جک سوکت در دو نوع پلاستیکی و لاکی موجود است. انواع پلاستیکی آن از دوام بیشتری برخوردار است.

چراغ ال ای دی (LED): در هنگام خرید سوکت شبکه توجه کنید که سوکت موردنظر شما در انتهای بدنه دارای چراغ اتصال ال ای دی باشد. این چراغ در هنگام عیب یابی اتصالات شبکه، بسیار کمک‌کننده است.

طراحی شبکه با رایانه کمک

رایانه کمک به‌عنوان یک مجموعه معتبر و باسابقه، نزدیک به 12 سال است که با برخورداری از کارشناسان و متخصصان مجرب، در زمینه حل مشکلات کامپیوتری و شبکه کردن سیستم‌ها و کامپیوترها فعالیت می‌کند. برای برون سپاری شبکه کامپیوتری از جمله طراحی شبکه، راه اندازی و خدمات تعمیر و نگهداری شبکه و سایر موارد می‌توانید به دو صورت حضوری در تهران و تلفنی در شهرستان‌ها با رایانه کمک در تماس بوده و از خدمات مشاوره مجموعه نیز بهره‌مند شوید. برای دریافت مشاوره تخصصی شبکه کافی است با شماره 9099071540 و 0217129 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
نهال گشت
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز