نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه بای پپ

ژیوار

تنگی نفس یا خس خس سینه از علائم اولیه اختلال انسدادی ریه است و در صورتی که با گذشت زمان درمان یا مهار نشود، ممکن است فرد را با مشکلات جدی مواجه کند. اخلال در سیستم تنفسی افراد باعث بروز تنبلی در عضلات ریه می‌شود. در این راستا استفاده از دستگاه بای پپ به افرادی که قادر به دریافت هوای کافی به داخل ریه‌ها نیستند، توصیه می‌شود.

کاماپرس در این گزارش نکات مهم برای استفاده دستگاه بای پپ را بررسی کرده است.

کاربرد بای پپ

در وضعیتی که ورود هوا به ریه‌ها برای افراد مشکل است، دستگاه بای پپ با فشار هوا به داخل ریه‌ها به بیماران کمک می‌کند که تنفس راحتی داشته باشند. این دستگاه جریان هوا را در دو مرحله‌ دم و بازدم به فرد منتقل می‌کند. در حالت دم، دستگاه بای پپ فشار هوا را با شدت منتقل و راه هوایی را باز می‌کند و باعث حرکت هوا به داخل و خارج از ریه‌ها می‌شود. هنگام بازدم، این دستگاه با کاهش شدت فشار، خروج گازها از ریه را برای فرد بیمار راحت می‌کند. هم‌چنین ونتیلاتورها با ضبط اطلاعات الگوریتم تنفسی پس از چند دم و بازدم به تشخیص و درمان بهتر بیمار کمک می‌کنند.

نکات قابل توجه هنگام استفاده از بای پپ

انتخاب و استفاده درست از دستگاه بای پپ باعث می‌شود که آسیب کمتری متوجه بیماران شود. البته این آسیب‌ها می‌تواند بسته به سن و مدت زمان استفاده از دستگاه متفاوت باشد.

دریان سفر امید

انتخاب درست ماسک: توجه به عادات تنفسی هنگام انتخاب ماسک اهمیت زیادی دارد. مثلا افرادی که با دهان نفس می‌کشند، بهتر است از ماسکی استفاده کنند که کل بینی و دهان را پوشش می‌دهد. اگر ماسک بزرگتر از صورت بیمار باشد، هوای آن نشتی می‌کند و به همین دلیل توجه به فرم و اندازه صورت در انتخاب ماسک بسیار مهم است.

احساس ناراحتی هنگام استفاده از دستگاه: احساس ناراحتی در اولین استفاده از این دستگاه با پوشیدن ماسک و جریان هوا طبیعی است. برای حل این مشکل بهتر است که بیماران در طول روز ماسک را روی صورت خود قرار دهند و هنگامی که مشغول کار دیگر هستند، دستگاه را روشن کنند. انجام این تمرین با وقفه‌های کوتاه مدت سبب می‌شود که افراد هنگام استفاده از بای پپ در هنگام خواب مشکلی احساس نکنند. البته در صورتی که افراد با وجود ماسک و جریان هوای تنظیم شده قادر به تنفس نباشند، ضروری است با پزشک خود مشورت کنند.

خشکی مجاری تنفسی: خشکی و گرفتگی دهان و بینی از عوارض استفاده از این دستگاه است. برای حل این مشکل بهتر است که افراد از مرطوب کننده مناسب برای خشکی بینی استفاده کنند. هم‌چنین اگر ماسک به طور کامل روی صورت قرار نگیرد، باعث بروز خشکی و سوزش چشم می‌شود؛ بنابراین ضروری است که بندهای ماسک به درستی بسته شده و در صورت شدت علائم از ماسک بینی استفاده شود.

عادات خواب: توجه به عادات خواب هنگام استفاده از دستگاه بای پپ نقش موثری در راحتی بیمار دارد. بیماران می‌بایست با توجه به مدل خوابیدن خود، یکی از انواع ماسک‌ها را انتخاب کنند تا خواب با کیفیتی را تجربه کنند.

چه افرادی باید از بای پپ استفاده کنند؟

کم خوابی یا خواب بی کیفیت باعث خستگی در طول روز شده و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دستگاه بای پپ، فشار هوا را بر اساس اینکه فرد در حالت دم یا بازدم باشد، تنظیم می‌کند. استفاده از این دستگاه در کنار بالا بردن کیفیت خواب باعث افزایش طول عمر نیز می‌شود. بای پپ با منتقل کردن فشار مشخص باعث راحتی ریه‌ها و ماهیچه‌های اطراف قفسه سینه شده و به فرد کمک می‌کند که راحت‌تر نفس بکشد. استفاده از این دستگاه برای کسانی که مبتلا به اختلال مزمن انسدادی ریه و آپنه یا چاق هستند، توصیه می‌شود؛ چرا که به باز نگه داشتن راه هوایی بیماران در هنگام خواب کمک می‌کند.

انواع مدهای بای پپ

استفاده از دستگاه بای پپ با توجه به نیاز خاص بیمار و مدهای مختلف به صورت متفاوت انجام می‌شود.

مد S: این مد برای بیمارانی که توانایی نفس کشیدن به صورت مستقل دارند، مناسب است. در این حالت هنگامی که بیمار شروع به نفس کشیدن می‌کند، دستگاه با افزایش فشار در هنگام دم، هوای کافی را وارد ریه‌ها کرده و در بازدم با کاهش فشار هوا به خروج گازها از ریه کمک می‌کند. افرادی از این حالت استفاده می‌کنند که قادر به کنترل دم و بازدم خود باشند.

مد T: این مد به بیمارانی که مبتلا به آپنه بوده یا در دم تنفسی مشکل دارند، توصیه می‌شود. چنانچه تنفس بیمار از حد تعیین شده در دقیقه کمتر باشد، دستگاه بای پپ تنفس را با ریتم تنظیم شده به بیمار منتقل می‌کند.

مد S/T: این حالت ترکیبی از دو مد قبلی است و برای بیمارانی که قادر به تنفس به صورت مستقل بوده و گاهی اوقات به فشار هوا از سمت دستگاه نیاز دارند، مناسب است. هنگامی که در بازه زمانی مشخص، بیمار قادر به تنفس نبوده و تعداد دم و بازدم از حد تعیین شده کمتر باشد، دستگاه بای پپ فشار هوا را در هر دم و بازدم برای فرد تنظیم می‌کند.

از دیگر مدهای دستگاه بای پپ می‌توان به Auto BIPAP و Hibrid BIPAP اشاره کرد.

دستگاه بای پپ برند FORAS

شرکت FORAS ترکیه، یک مجموعه تخصصی در زمینه تولید تجهیزات کمک تنفسی است. برندهای Yel و SleepAs نیز متعلق به این شرکت هستند. از دستگاه‌های بای پپ FORAS می‌توان در بیمارستان یا خانه استفاده کرد. این دستگاه‌ها گرم کننده داخلی و رطوبت ساز دارند و مانع از بروز خشکی بینی و دهان بیمار می‌شود. دستگاه بای پپ FORAS تنظیمات لازم را با توجه به نیاز بیمار انجام می‌دهد و با ایجاد فشار مداوم، برای بزرگسالانی با وزن بیش از 30 کیلوگرم مناسب است. این دستگاه قابلیت اتصال به کارت حافظه برای ذخیره اطلاعات تنفسی بیمار نیز دارد.

خرید بای پپ از «افراطب»

 شرکت افراطب انواع تجهیزات پزشکی را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به فروش می‌رساند. این مجموعه با در اختیار داشتن مهندسین مجرب، خدمات مشاوره و فروش انواع کالای پزشکی و دستگاه بای پپ را به مشتریان ارائه می‌دهد. هم‌چنین شرکت افراطب به صورت انحصاری نمایندگی برند FORAS را بر عهده دارد.

متقاضیان برای خرید تجهیزات پزشکی و مشاوره با مهندسین این مجموعه می‌توانند با شماره تلفن 02191035543 تماس بگیرند یا به وبسایت afrateb.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : افرا طب
نهال گشت
روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز