نمای کنیتکس ماندگاری بهتری دارد یا نمای سیمانی؟

ساختمان/ کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید نمای ساختمانی که در آن زندگی می‌کنید را عوض کنید و بین انتخاب نمای کنیتکس ‌و نمای سیمانی مردد مانده‌اید، این پست می‌تواند شما را در انتخاب بهتر یاری کند.

برای انتخاب نمای ساختمان خود باید هزینه، ویژگی محل زندگی خود و معایب و مزایای هرکدام از این دو نما را در نظر بگیرید. کاماپرس در این گزارش به بررسی ویژگی هر دو این نماهای ساختمانی پرداخته است.

نمای کنیتکس- کاماپرس

مزایا و معایب نمای کنیتکس

نمای کنیتکس از سه نوع روغنی، پلاستیکی و آکرولیک تشکیل شده و دارای بافتی نرم است که بیشتر برای پوشاندن ناصافی‌ها کاربرد دارد، چرا که دانه‌های ریز و درشت داخل رنگ باعث پوشاندن سطح ناصافی‌ها می‌شود.

رنگ روغنی کنیتکس ضدآب و از حلال بنزین ساخته شده است و معمولا در نمای بیرونی کاربرد دارد. رنگ پلاستیکی کنیتکس دیر خشک می‌شود و ضدآب نیست و رنگ آکرلیک هم ترکیبی از این دو رنگ است که حلال آن آب بوده و زود خشک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نمای کنیتکس ارتجاعی است، به این معنی که مقاومت و دوام بالایی دارد و در مقابل ضربه و فشار مقاوم است و به راحتی ترک برنمی‌دارد. می‌توان دوباره روی آن رنگ زد، سریع خشک می‌شود و اجرای آن هم راحت است.

می‌توان گفت که نمای کنیتکس تا حدودی ویژگی آکوستیک دارد و جلوی نفوذ صدا را می‌گیرد. از آ‌ن‌جاکه رنگ کنیتکس روغنی و آکر‌‌ولیک خاصیت ضدآب و رطوبت دارد و سریع هم خشک می‌شود، برای استان‌هایی مانند مازندران و گیلان یا به طور کلی مناطق با رطوبت بالا مناسب هستند.

مزایا و معایب نمای سیمانی

نمای سیمانی از زمان‌های گذشته مرسوم بوده است و ریشه استفاده از این نما در ایران به دهه ۴۰ و ۵۰ برمی‌گردد. نمای سیمانی یا (Brutal) که ظاهری مینمال، در عین حال کلاسیک و مدرن به ساختمان می‌دهد در دوران حکمر‌انی کمونیست‌ها در اتحاد جماهیر شوروی نیز کاربرد داشته است و دیدن ظاهر این نما یادآور همین فضای نوستالژیک در ذهن افراد است.

هزینه اجرای این نما بسیار به صرفه و اقتصادی است. نمای سیمانی انواع مختلف مثل تگرگی، رنگی، ماهوتی و… است که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. نمای سیمانی سفید آلودگی را کمتر به خود جذب می‌کند و همچنین به دلیل سطح صاف و سفیدی که دارد برای فضاهای کویری بسیار مناسب است. از سوی دیگر، نماهای تگرگی، خراشی یا ماهوتی هم هر کدام جلوه‌های زیبا و متنوعی به نمای ساختمان می‌دهند.

نمای کنیتکس بهتر است یا نمای سیمانی؟

همانطور که گفته شد نمای کنیتکس بیشتر برای فضاهای مرطوب و نم‌دار کاربرد دارد. این نما به علت قابلیت خشک شدن سریع می‌تواند در شهرهای شرجی که خشک شدن هر چیزی بیشتر از حد معمول طول می‌کشد، مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین نمای کنیتکس ضدآب هم هست؛ اما نمای سیمانی، نمایی ساده و مسطح است که در طرح‌های متنوع هم اجرا می‌شود. دقیقا برعکس کنیتکس بیشتر برای فضاهای خشک مناسب است و از نظر اقتصادی هم به صرفه‌تر است.

پس همانطور که گفته شد اینکه کدام یکی از این دو نما انتخاب بهتری برای شما است یا کاربرد و ماندگاری بیشتری دارد، به عواملی مثل مکان اجرای طرح و بودجه‌ای که کنار گذاشته شده، بستگی دارد.

انتهای پیام

مرتبط با : ام ک بتنایران سراممانامستر
آهن رویال
روکش مارال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز