موبایل ارزان شد

لست سکند

موبایل در روزهای اخیر به علت کاهش نرخ ارز 10 تا 15 درصد کاهش قیمت داشته است.

به گزارش کاماپرس، بیشتر برندهای موبایل در داخل کشور وارداتی هستند، از همین رو با نرخ دلار رابطه مستقیم دارند.

با کاهش نرخ ارز در دو هفته اخیر به علت جو روانی و هیجانی ناشی از انتخابات آمریکا و ثبات آن در کانال های پائین تر از نرخ های قبلی، بازار موبایل هم به این اتفاق روی خوش نشان داده و حدود 10 تا 15 درصد ارزان تر شده است.

در 6 ماهه اول امسال نزدیک به 8 میلیون موبایل به کشور وارد شده است، واردات موبایل نیمه نخست امسال با رشد 113 درصدی همراه بوده و جزء سه کالای اول وارداتی در کشور است.

دنیای اقتصاد نوشت:  گزارش‌ها از بازارهای کامپیوتر نیز حاکی است آن دسته از کالاهای دیجیتالی که وابسته به واردات رسمی نیستند درحال لحاظ کردن سیگنال‌های بازار ارز در قیمت‌های خود هستند.

راز آسمان پایتخت

این موضوع باعث ارزان شدن موبایل در بازاری است که از ابتدای امسال تاکنون در شیب صعودی قرار داشت.

کارشناسان بازار معتقدند خوش‌بینی کلی نسبت به رونق تجارت و اقتصاد در ماه‌های آینده بازار محصولات تکنولوژیک به‌خصوص موبایل را به سرعت تحت‌تاثیر قرار می دهد.

بر اساس این گزارش سهم تلفن‌همراه از نظر ارزش ۵/ ۵ درصد کل واردات بوده و بالغ بر ۲ هزارتن است. واردات این کالا از نظر ارزشی با رشد ۱۱۳ درصدی مواجه بوده و ۱۷۰ میلیون دلار نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیشتر بوده است.

اوایل امسال وزیر ارتباطات گفته بود که کشور نیاز به واردات سالانه ۱۲ میلیون گوشی دارد و این به آن معنی است که حداقل طی ۵ ماه نخست امسال بیش از نیاز بازار گوشی وارد کشور شده است.

موبایل ارزان در راه است

اما چرا در هفته‌های پایانی تابستان و نزدیک شدن به فصل پاییز شاهد کمبود کالا در بازار بودیم؟ کارشناسان معتقدند که تقاضای میلیونی دانش‌آموزی بخشی از دلایل کمبود کالا بود اما در عین حال افزایش قیمت ارز و نامشخص بودن آینده بازار بسیاری از واردکنندگان را از عرضه تلفن‌همراه برحذر می‌داشت.

حالا اما به نظر می‌رسد افت قیمت ارز بلافاصله روی برخی محصولات تاثیر خود را نشان داده و در صورت ادامه‌دار بودن این وضعیت شاهد تاثیر قابل‌توجه آن روی قیمت کالاهایی هستیم که دارای واردات رسمی هستند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار موبایل، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز