موافقت بخش خصوصی با قرارداد همکاری 25 ساله ایران و چین

ژیوار

ریس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است با توجه به منافعی از همکاری با چین نصیب اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی می‌شود، بخش خصوصی موافق برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین است.

به گزارش کاماپرس؛ چندی پیش بود که پیش‌نویس نهایی برنامه 25 ساله همکاری‌های جامع ایران و چین به تصویب هیات دولت رسید. گرچه حسن روحانی ریس دولت دوازدهم از این طرح به عنوان فرصتی برای جلب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات نام برده بود اما برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص جزییات آن، با واکنش‌های بسیاری از سوی افکار عمومی و برخی مسولین مواجه شد. برای نمونه حسن نوروزی، نمایند رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با همین سند و در مورد واگذاری جزیرۀ کیش به چینی‌ها، به رئیس‌جمهور ایران هشدار داده و گفته بود: «مذاکراتی از سوی دولت در حال انجام بود که جزیرۀ کیش به مدت ۲۵ سال به چینی‌ها واگذار شود.». البته این موضوع از سوی مسئولان مختلف از جمله شورای عالی مناطق آزاد تکذیب شد. در همین رابطه، روزنامه ایران به سراغ ریس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین رفته تا نظر او را در ارتباط با طرحی که با انتقادات بی‌سابقه‌ای مواجه شده، بپرسد.

اگر راضی شوند، با اروپا هم همکاری می‌کنیم

مجیدرضا حریری، درباره اینکه اتاق بازرگانی ایران و چین چه موضعی نسبت به برنامه همکاری‌های جامع 25 ساله ایران و چین دارد به ایران گفته است: در تفاهمنامه و قراردادهای اینچنینی اصلاً رسم نیست و رسم هم نبوده که بخش خصوصی در یک ضلع اصلی گفت‌و‌گوها باشد اما ما به‌صورت نظری با این برنامه همکاری موافق هستیم. اکنون با چین در حال تنظیم نقشه راه هستیم، اگر اروپا هم راضی باشد با آنها هم مذاکره می‌کنیم، اما آنها راضی نمی‌شوند و نمی‌خواهند همکاری کنند.

نفت و گاز می‌دهیم، تکنولوژی می‌گیریم!

دریان سفر امید

او با بیان اینکه مورد عجیب وغریبی در این برنامه وجود ندارد گفته؛ اگر ما بخواهیم با یک کشور اروپایی چنین برنامه جامع همکاری بنویسیم حداقل 80 تا 90 درصد آن مانند همین برنامه جامع با چین است. اگر ایران بخواهد با یک کشور همکاری اقتصادی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم کند، آورده ما در معامله، تفاهم و قرارداد نفت، گاز، پتروشیمی و معادن است. مگر چیزی به غیر از این موارد داریم؟در این میان واردات ما چیست؟ ماشین آلات، تکنولوژی، خدمات فنی و مهندسی(ساخت نیروگاه، توسعه زیرساخت‌ها شامل توسعه بنادر، راه‌آهن پرسرعت، فرودگاه و..) است.

 

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز