مهم‌ترین مشکلات سیستم برق خودرو

برق خودرو-کاماپرس
ژیوار

سیستم برق خودرو یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در کارکرد سیستم الکتریکی خودرو است که هر روزه و به‌ موازات پیشرفت صنعت، گسترده و پیشرفته‌تر می‌شود؛ از این رو آشنایی با برق خودرو و تعمیر آن برای صاحبان خودرو ضرورت دارد.

به گزارش کاماپرس، سیستم برق خودرو به‌عنوان بخشی از زیرمجموعه اتاق اتومبیل شناخته می‌شود. در حال حاضر، کارکرد صحیح بسیاری از خودروهای جدید به اجزای سیستم الکتریکی آن‌ها از جمله باتری، آلترناتور و نظایر آن بستگی دارد؛ به‌طوری که کوچک‌ترین عیب یا مشکل در سیستم برق خودرو و هر یک از این اجزا، عملکرد کلی خودرو را با اختلال مواجه می‌کند.

کاماپرس در این گزارش به معرفی این سیستم و تجهیزات آن و همچنین بررسی اهمیت تعمیر برق خودرو ‌پرداخته است.

برق خودرو چیست؟

وظیفه به حرکت درآوردن خودروها بر عهده سیستم برق یا همان بخش الکترونیک است. در واقع خودرو بدون سیستم برق روشن نشده و استارت نمی‌خورد. بسیاری از امکانات و آپشن‌های تعبیه شده در خودرو نیز با برق کار می‌کنند؛ از این رو تعمیر برق خودرو توسط افراد متخصص و کاربلد برای جلوگیری از خسارت‌های جدی و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیر خودرو بسیار اهمیت دارد.

اجزای سیستم برق خودرو کدام است؟

سیستم برق هر خودرو دارای پنج قسمت اصلی است که هر یک از این بخش‌ها در ادامه معرفی شده است.

دریان سفر امید

آلترناتور یا دینام: آلترناتور یا دینام در خودروها وظیفه تولید برق را بر عهده داشته و کارکرد آن به این صورت است که پس از روشن شدن خودرو، آلترناتور باتری را از طریق تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی شارژ می‌کند.

باتری: باتری به‌عنوان بخش ذخیره کننده برق، انرژی الکتریکی دریافتی از آلترناتور را ذخیره کرده و در زمان خاموشی خودرو، از آن برای کارکرد تجهیزات برقی مانند برف پاک کن، چراغ‌های راهنما، دستگاه پخش و امثال آن استفاده می‌کند.

دسته سیم: انتقال انرژی الکتریکی از باتری به تجهیزات مصرفی توسط بخش توزیع کننده که شامل یک دسته سیم است، صورت می‌گیرد.

کلیدها و دکمه‌ها: کلیدها و دکمه‌های مخصوص هر یک از تجهیزات مصرفی مانند کولر، بخاری، دستگاه پخش و امثال آن به کنترل این تجهیزات کمک می‌کنند.

مصرف‌کننده‌های برق: غالب تجهیزات برقی خودرو در این بخش قرار داشته و در تعداد و انواع متنوعی در هر خودرو ساخته شده ‌است. از جمله این تجهیزات می‌توان به پنجره‌های اتوماتیک، چراغ‌ها، راهنما، برف پاک کن، دستگاه پخش، کولر و امثال آن اشاره کرد.

مهم‌ترین مشکلات سیستم برق خودرو کدام است؟

با توجه به اهمیت کارکرد اجزای الکترونیکی خودرو، عیب‌یابی سیستم برق خودرو و آشنایی با مهم‌ترین مشکلات این سیستم برای هر صاحب خودرویی الزامی است.

برخی از عیوب سیستم برق خودرو در ادامه بررسی شده است.

ماشین خوب استارت نمی‌خورد

استارت نخوردن خودرو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در صورت بروز این مشکل، ابتدا فیوزهای ماشین را چک کرده و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید. در صورت سالم بودن فیوز، باتری خودرو را از نظر خوردگی یا کارکرد صحیح آن بررسی کنید. از دیگر دلایلی که ممکن است باعث استارت نخوردن خودرو شود، می‌توان به ضعیف بودن باتری و خراب بودن اتصالات اشاره کرد.

استارت ماشین-کاماپرس

موتور خودرو شروع به کار نمی‌کند

موتور خودرور برای شروع به کار و روشن شدن نیاز به دریافت انرژی الکتریکی از طریق ایجاد جرقه توسط باتری دارد. شروع به کار نکردن موتور خودرو ممکن است ناشی از خراب بودن باتری، آلترناتور یا دیگر اجزای الکتریکی باشد. از نشانه‌های وجود اختلال در باتری یا استارتر خودرو، تق تق کردن موتور در هنگام روشن شدن است.

باتری خودرو معیوب است

اختلال در عملکرد باتری همیشه نشانه خراب بودن آن نیست و ممکن است دلایل دیگری همچون خرابی آلترناتور یا اجزای الکتریکی دیگر داشته باشد؛ از این رو همیشه پیش از تعویض باتری از اتصال سیم‌های خودرو مطمئن شوید.

چراغ‌های ماشین روشن نمی‌شود

چراغ‌های اتومبیل یکی از اجزای بخش مصرف‌کننده سیستم برق بوده و روشن نشدن آن‌ها نشانه وجود اختلال در سیستم برق خودرو است. این مسئله ممکن است ناشی از پایین بودن ولتاژ، خراب شدن باتری، شل شدن سیم‌های متصل به چراغ‌ها، عملکرد نادرست آلترناتور یا فرسودگی سیستم برق باشد.

فیوزها دائما می‌سوزند

سوختن فیوزهای خودرو همیشه ناشی از اختلال در سیستم برق رسانی نیست. با این حال اگر تعداد قابل توجهی از فیوزهای خودرو به‌صورت دائم می‌سوزند، ممکن است سیستم برق خودرو با مشکل روبه‌رو باشد.

احساس بوی سوختگی در خودرو

بوی سوختگی یا بوی پلاستیک سوخته در هنگام روشن شدن خودرو نشانه اتصالی یا خرابی سیستم برق خودرو است. اگر این بوی سوختگی با دیگر علائم مانند چشمک زدن چراغ‌ها، سوختن فیوزها و ایجاد مشکل در استارت زدن همراه باشد، ممکن است خطرناک باشد و سریعا نیاز به تعمیر دارد.

اتوشناس

“اتوشناس” به‌عنوان زیرمجموعه گروه مطرح اتوخسروانی، خدمات ویژه‌ای را در حوزه خدمات حفاظتی کاور و سرامیک، فروش قطعات، تیونینگ و فیس‌لیفت و همچنین خدمات تعمیر از جمله تعمیر برق خودرو برای مشتریان خود در نظر گرفته است.

این مجموعه با بهره‌مندی از پرسنل مکانیک متخصص و خبره، مشکلات خودرو شما را در کوتاه‌ترین زمان تشخیص داده و برای تعمیر آن اقدام می‌کند. مزایای استفاده از تعمیرگاه برق اتوشناس شامل قیمت مناسب و حق انتخاب متنوع قطعات، تجهیزات روز و متخصصین مجرب، خدمات جامع و کامل خودرو و  ضمانت خدمات و قطعات شش ماهه یا 5000 کیلومتر است.

انتهای پیام

مرتبط با : اتوشناس
نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز