مستند سازی شبکه چیست؟

ژیوار

مستند سازی شبکه از جمله خدمات مهم پشتیبان شبکه است که برای محافظت و نگهداری از شبکه، ضرورت دارد. مستند سازی شبکه برای حل مشکلات و مواردی که شبکه با آن مواجه می‌شود و همچنین مدیریت آسان شبکه بسیار مهم است.

به گزارش کاماپرس، مهم‌ترین کاربرد مستند سازی شبکه، فراهم کردن امکان انتقال تجربه‌های مدیریت شبکه به شخص دیگر است. در واقع با مستند سازی شبکه داده‌های موجود در شبکه و هرگونه تغییر در آن‌ها حفظ شده و به همان شکل به مسئول بعدی شبکه منتقل خواهد شد. پشتیبان شبکه ، خدمات مستند سازی شبکه را همچنین به‌عنوان سند نشان‌دهنده تغییرات و اصلاحات شبکه، همواره به ‌‌روز ‌رسانی می‌کند. کاماپرس در ادامه به بررسی نقش و اهمیت خدمات پشتیبان شبکه از جمله مستند سازی شبکه می‌پردازد.

آشنایی با مستند سازی شبکه

مستند سازی شبکه شامل ایجاد مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های کاربردی و کلیدی برای مدیریت بهتر شبکه است. درواقع پشتیبان شبکه با مستند سازی، تمام عناصر موجود در شبکه از جمله، پیکربندی نرم‌افزارهای سرویس‌دهنده، ضوابط و قوانین شبکه، سیاست‌های امنیتی و یک نما یا دیاگرام کلی از شبکه را مستند می‌کند. در مستند سازی شبکه، تمام دیتاها و اطلاعات موجود باید آپدیت بوده تا پس از مستند سازی، نیازی به آپدیت مجدد نباشد. با وجود این، مستندات نیز باید هر چند وقت یک‌بار به روز رسانی شوند.

چرا مستند سازی شبکه ضرورت دارد؟

مستند سازی شبکه برای امکان دسترسی به عناصر موجود در شبکه از جمله محل روترها، سرورها، مودم‌ها، سوئیچ‌ها، نوع ارتباط لینک‌های بین قسمت‌های مختلف، شماره پورت‌ها، محل کلاینت‌ها و غیره در هر زمان که مدیر شبکه در دسترس نباشد، ضرورت دارد. ضمن این‌که مستند سازی شبکه موجب می‌شود تا کاربران دیگر از تغییرات انجام شده در شبکه از سوی مدیر شبکه مطلع باشند؛ این مسئله از اتلاف وقت، دوباره‌کاری و به هم ریختن شبکه جلوگیری می‌کند.

دریان سفر امید

مستند سازی شبکه چه مزایایی دارد؟

مستند سازی شبکه همچنین مزایای بسیار دیگری دارد که در ادامه بررسی شده است؛

کاهش ریسک پاک شده داده‌ها: شبکه‌های کامپیوتری، حاوی حجم زیادی منابع و دیتاهای اطلاعاتی و مهم هستند. مستند سازی شبکه با ذخیره تمام این داده‌ها، ریسک از بین رفتن آن‌ها را کاهش می‌دهد.

رفع اشکالات در کوتاه‌ترین زمان: مستند سازی شبکه با کاهش مدت زمان برخورد با موارد مشابه در شبکه و همچنین ایجاد یک دیاگرام تصویری، قدرت شناسایی در شبکه را افزایش داده و موجب می‌شود تا در شرایط بحرانی و در صورت وجود هرگونه اشکال در شبکه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

اشتراک و واگذاری سریع مسئولیت‌ها: مستند سازی شبکه موجب می‌شود تا مدیر شبکه اختیار بیشتری برای واگذاری مسئولیت‌ها داشته باشد. چرا که اطلاعات در این حالت در دسته‌بندی‌های مشخص قرار گرفته و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی براساس توانایی و حوزه فعالیت هر فرد به او واگذار کرد.

بهبود طراحی شبکه: دیاگرام یک عنصر ضروری در فرایندهای طراحی است؛ در مستند سازی شبکه نیز، غالبا دیاگرامی ایجاد می‌شود که برای طراحی‌های مورد نیاز برای شبکه قابل استفاده خواهد بود.

مستند سازی شبکه چه مراحلی دارد؟

مستند سازی شبکه باید توسط افراد متخصص و کاربلد صورت بگیرد. مراحل مستند سازی شبکه به صورت قدم به قدم در ادامه آمده است؛

رسم نقشه یا دیاگرام‌ها

نخستین مرحله در مستند سازی شبکه ، رسم نقشه یا دیاگرام است که در آن، نقشه‌ها، کابل‌ها، انشعابات شبکه و محل قرارگیری تجهیزات مربوط به هریک از آن‌ها تعیین می‌شود. دیاگرام‌ها با نمایش نحوه اتصال فیزیکی اجزای شبکه و دستگاه‌های شبکه، حل مشکلات شبکه را تسهیل می‌کنند.

گردآوری اطلاعات تجهیزات

در مرحله دوم، تمام اطلاعات و داده‌های مرتبط با سخت‌افزارها و پیکربندی‌ها شامل نوع و مدل سخت افزار، شماره سریال، تعداد پورت‌ها، کارت شبکه و اطلاعات دیگر مانند فایل‌های پیکربندی و غیره جمع‌آوری و مستند می‌شود.

گردآوری اطلاعات مدیریت شبکه

 پس از جمع‌آوری داده‌های تجهیزات، نوبت به اطلاعات مدیریت شبکه، ثبت مشخصات فعلی و تغییرات انجام شده روی هر دستگاه می‌رسد. در این مرحله همچنین  رویه‌های انجام فعالیت‌های روزانه شبکه و داده‌های مرتبط با پروتکل‌های مختلف نیز مستند می‌شوند.

گردآوری سایر داده‌های ضروری

در مرحله آخر، هر نوع دیتا یا اطلاعاتی که در تسهیل مدیریت شبکه تاثیرگذار باشند، گردآوری و مستند می‌شوند. از جمله این داده‌ها می‌توان به سیاست‌های استفاده از منابع شبکه و سیاست‌های امنیتی اشاره کرد.

مستند سازی شبکه با رایانه کمک

رایانه کمک به‌عنوان یک مرکز معتبر و باسابقه در زمینه امورکامپیوتری و شبکه فعالیت کرده و خدمات متعددی را برای شرکت‌های کوچک و بزرگ  فراهم کرده است. برای دریافت خدمات پشتیبان شبکه و همچنین مستند سازی شبکه می‌توانید به دو شکل حضوری در تهران و تلفنی در شهرستان‌ها با رایانه کمک تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره نیز بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز