مدیریت کیش باید به الگوی 20 سال پیش برگردد

ژیوار

فعالان اقتصادی و فرهنگی کیش متفق‌القول‌اند که این جزیره روزهای خوبی را سپری نمی‌کند؛ از یک سو بالا بودن قیمت بلیت و سخت‌گیری‌های اجتماعی با منصرف‌کردن گردشگران از سفر به کیش، درآمد فعالان را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر بخش زیادی از همین درآمد در قالب مالیات به دولت پرداخت می‌شود. مدیران و فعالان قدیمی کیش امید دارند که آمدن دولت جدید رویه دو دهه پیش را مجددا بر این جزیره حاکم گرداند و کیش را نه‌تنها در اسم، بلکه در عمل نیز به یک منطقه آزاد تبدیل کند.

کتایون اجتهادی، مدیرعامل تجارت کیش و مدرس توسعه فردی و کسب‌وکار در گفت‌وگو با کاماپرس مطالبه خود را از دولت مسعود پزشکیان این‌گونه بیان می‌کند:

زیرساخت‌های کیش بسیار فرسوده هستند

  • ما نیاز داریم که به الگوی مدیریتی آقای یزدان‌پناه که 20 سال پیش در جزیره کیش حاکم بود برگردیم. ایشان از حامیان آقای پزشکیان هستند و معتقدند روی کار آمدن این دولت نویدبخش اتفاقات خوبی است؛ اما اگر روند مدیریت به‌صورت دیگری باشد باز به همان بروکراسی و مشکلاتی بازمی‌گردیم که در بیست سال گذشته بر جزیره حکم‌فرما بوده‌‌اند.
  • در کیش زیرساخت‌ها بسیار فرسوده هستند و نیاز به مرمت دارند اما مشکلاتی مانع شکوفایی و نوسازی کیش می‌شوند؛ مشکل اول دور شدن کیش از هویت اصلی خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد کشور است. اخذ مالیات از فعالان اقتصادی و بروکراسی‌های زائد اداری، موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران هستند. عملکرد مدیران میانی سازمان منطقه آزاد نیز نیازمند یک بازنگری اساسی است. این مدیران سال‌ها است که در این سمت قرار دارند و بیشتر سد راه سرمایه‌گذاران هستند تا همراه آن‌ها.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

ناآشنایی مدیران با منطقه، بودجه را به هدر می‌دهد

  • دومین موضوع انتصاب مدیرانی از دیگر نقاط کشور و بدون اشراف بر شرایط جزیره است. خانواده این افراد در خارج از جزیره ساکن‌اند و خودشان نیز هیچ‌گونه آشنایی با کیش ندارند. این مدیران کابینه خود را نیز با خود از خارج جزیره می‌آورند و معمولا ماه‌ها طول می‌کشد تا بخواهند منطقه را بشناسند؛ این درحالی است که هرروز از زندگی یک مدیر اهمیت حیاتی برای منطقه دارد و در این مدت به هزاران کارمند حقوق داده می‌شود که مبلغ گزافی است. از سوی دیگر کسانی که چند سال در کیش زندگی کرده‌اند و سریع می‌توانند بسترها و ارتباطات لازم را برای چرخه گردشگری ایجاد کنند به حاشیه رانده شده‌اند.
  • مشکل بعدی کم بودن تعداد پروازها، به‌ویژه در 4 ماه گرم سال است. در این مدت تعداد پروازها به مقصد کیش به 12-13 پرواز می‌رسد که تعداد بسیاری کمی است و صاحبان تمام کسب‌وکارهای محلی از این وضع و از فروش پایین ناراضی هستند. بلیط پرواز به کیش بسیار گران است و با صرف هزینه مشابه می‌توان به کشورهای همسایه سفر کرد. در کیش اکنون 52 هتل وجود دارد و بالای 50 هتل نیز در حال ساخته شدن هستند؛ چندین مرکز خرید نیز در دست بهره‌برداری داریم. این هتل‌ها و مراکز خرید نیازمند حضور گردشگر هستند. با ادامه این روند و این تعداد پرواز، اکثر بنگاه های اقتصادی در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرند.

مشکلات زندگی در کیش از سرزمین اصلی بیشتر است

  • فعالان منطقه آزاد کیش، هم مالیات می‌دهند و هم سختی زندگی در جزیره را تحمل می‌کنند. سختی زندگی در این ناحیه تنها به‌خاطر آب‌وهوای گرمسیر نیست، بلکه مشکلات دیگری مثل دوری از سرزمین اصلی، کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی و ضعف آموزش و پرورش حرفه‌ای را نیز شامل می‌شود. ما درآمدی برابر با سایر مناطق داریم و 3 برابر مناطق دیگر هزینه می‌پردازیم. با در نظر گرفتن این مشکلات و کنار گذاشته شدن مدیران توانمند نمی‌شود توقع رشد را در جزیره داشت.
  • بحث مسکن و حمل‌ونقل نیز مشکلات خاص خود را دارند. کرایه خانه در کیش بسیار بالا است و منجر به مهاجرت معکوس از جزیره شده است. رانندگان تاکسی نیز نیازمند آموزش لازم برای خدمت‌رسانی به گردشگران هستند. تاکسی‌ها بسیار فرسوده‌اند و واردات خودرو به کیش محل بحث‌های بسیاری بوده است.

طرح‌های ارائه شده نیاز به بازبینی و تخصیص بودجه دارند

  • نکته دیگر عملیاتی نشدن برگزاری جشنواره‌ها است؛ مثلا کمپین «بزن بریم کیش» باوجود زحمات برگزارکنندگان به‌خاطر کمبود پرواز و عدم تخصیص بودجه برای اعطای جایزه و یارانه به هواپیمایی‌ها با عدم استقبال مواجه شد.
  • کیش یک مرکز گردشگری رویداد محور است. کسانی که در کیش رویدادهای آموزشی برگزار می‌کنند نیاز به حمایت دارند تا بتوانند در رقابت با کشورهای همسایه گردشگر را به جزیره جذب کنند.
  • ما در بحث آموزش منابع انسانی چندین طرح داریم؛ ازجمله نیازسنجی آموزشی کیش‌وندها و کارکنان سازمان منطقه آزاد، تربیت هر فرد در جایگاه خود برای رفتار صحیح با گردشگر و… . امیدواریم با شروع به کار دولت آقای پزشکیان این طرح‌ها مورد بررسی قرار بگیرند و به آن‌ها بودجه لازم برای عملیاتی شدن اختصاص داده شود.

انتهای پیام

مرتبط با : کتایون اجتهادی
نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز