مالیات بر خانه های خالی مسکن را گران می کند؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

درحالی که با توجه به دستور وزیرراه و شهرسازی، طرح دریافت مالیات بر خانه های خالی باید از تابستان امسال اجرایی شود، همچنان اما و اگرهایی درباره اثرات این طرح وجود دارد.

به گزارش کاما پرس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که با اجرای مالیات بر خانه های خالی، صاحبخانه ها دیگر تمایلی به خالی ماندن خانه هایشان ندارند برهمین اساس عرضه مسکن در بازار افزایش می یابد و رشد عرضه منجر به آرامش بازار و کاهش قیمت ها می شود.
از سوی دیگر برخی فعالان اقتصادی به نرخ پایین مالیات بر خانه های خالی اشاره می کنند و این نرخ را بازدارنده نمی دانند با این وجود به نظر می رسد که اجرای این طرح به بهبود عرضه در بازار مسکن کمک کند.

اخبار مهم روز را از دست ندهید:

دراین میان ناگفته نماند که به گفته فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، هم اکنون طرح دریافت مالیات برخانه های خالی پس از بررسی ها و چالش های مختلف روی میز تیم اقتصادی دولت قرار گرفته است و بررسی ها برای ارسال آن به مجلس در حال انجام است.
درواقع هنوز تکلیف طرح دریافت‌مالیات بر خانه های خالی مشخص نیست و احتمال عدم اجرای دستور وزیرراه و شهرسازی وجود دارد.

افزایش عرضه مسکن با سخت شدن احتکار

غیبی پور، کارشناس بازارمسکن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که آیا وضع مالیات بر خانه های خالی منجر به افزایش اجاره بها و یا بهای ملک نمی شود؟ تصریح می کند: زمانی که شرایط احتکار سخت شود عرضه افزایش یافته و قیمت ها متعادل می شوند. این نگاه اقتصاد رقابتی است اما متاسفانه در اقتصادهای انحصاری و تک محصولی که نوسامات ارزی مشهود است، شاهد کاهش قیمت نیستیم.
وحید عزیزی، کارشناس حوزه مالیات هم در این باره می گوید: کنترل بازار مسکن از طریق مالیات بر خانه های خالی نیازمند ۲ بازوی مهم است، نخست اینکه قابلیت اجرایی و نظارت قوی وجود داشته باشد و در مرحله دوم نرخ این مالیات باید به قدری بازدارنده باشد که مالکان خانه های خالی از پرداخت آن به اجاره مسکن خود مجبور شوند.
او می افزاید: در کشورهای دیگر، نرخ بازدارنده و ضمانت اجرایی قوی مشاهده می شود به نوعی که نرخ‌مالیات خانه خالی به قدری بالاست که فرد به جای پرداخت آن مالیات خانه خود را اجاره می دهد و در آن طرف داستان هم اگر فرد یک دوره مالیات مختص را پرداخت نکند شاهد انسداد حساب های بانکی اش خواهد بود، اما در ایران این نرخ بازدارنده نیست.

 

انتهای پیام

آریاپی
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز