ماجرای پیامک خبرساز سازمان تامین اجتماعی چه بود؟

شهرام غفاری/ کاماپرس
ژیوار

این روزها خبر «قطع همکاری سازمان تامین اجتماعی با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال» سروصدای زیادی بپا کرده است.

به گزارش کاماپرس، سازمان تامین اجتماعی استان تهران در پیامکی به موسسان خدمات پاراکلینیکی طرف قرارداد با این سازمان اعلام کرده بود که هرگونه ارائه خدمت بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شامل ویزیت پاراکلینیک، داروخانه و غیره در تعهد سازمان تامین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نیست.

انتشار این اخبار با واکنش‌های متعددی از سوی فعالان حوزه کسب‌وکار و سلامت دیجیتال همراه شد و سرانجام مدیرکل سازمان تامین اجتماعی به این خبر واکنش نشان داد؛ شهرام غفاری، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که هنوز آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه به این سازمان ابلاغ نشده است؛ اما فعالیت سکوهای مجازی در ارائه خدمات سلامت باید در چارچوب ضوابط مشخص و قانونی باشد.

پیامک/ کاماپرس

 

دریان سفر امید

مانعی برای فعالیت پلتفرم‌های فعال نیستیم

بنابر گفته مدیر کل سازمان تامین اجتماعی، این سازمان مانعی برای فعالیت سکوهای مجازی در ارائه خدمات سلامت ایجاد نکرده است؛ اما همچنان فعالیت سکو‌ها باید مبتنی بر قوانین و ضوابط مشخص باشد. به گفته شهرام غفاری، در راستای ارائه این خدمات باید تکلیف محرمانگی اطلاعات بیمار، استانداردهای ارائه خدمات از سوی سکوها، نحوه نظارت بر رعایت استانداردهای حوزه سلامت و البته نحوه احراز هویت بیمار موردتوجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

سازمان تامین اجتماعی در راستای اخبار منتشر شده، هدف انتقادات زیادی مبنی بر دخالت در فعالیت سکوهای ارائه کننده خدمات دیجیتال قرار گرفت. شهرام غفاری در پاسخ به این انتقادات مطرح شده، گفت: «نظارت سازمان تأمین‌ اجتماعی بر فرایند ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، نه دخالت در فعالیت سکوهای مجازی بلکه وظیفه و مأموریت قانونی این سازمان به‌عنوان نماینده بیمه‌ شده است. ما با آزمایشگاه‌ها هم مانند داروخانه‌ها و سایر واحدهای ارائه خدمات، قراردادی مشخص داریم و براساس اصول اولیه حقوقی، طرف قرارداد نمی‌تواند تمام یا بخشی از قرارداد را به طرف ثالث واگذار کند.»

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی همچنین گفت: علاوه‌براین در بحث فعالیت سکوها در حوزه سلامت باید ضوابط و مقررات مدون و مشخصی وجود داشته باشد که قابل نظارت و کنترل باشد که تاکنون هیچ آیین‌نامه و ضابطه‌ای در این زمینه از سوی وزارت بهداشت و شورای‌عالی بیمه به سازمان ابلاغ نشده است.

چه نکاتی باید در زمینه تصویب آیین‌نامه رعایت شود؟

شهرام غفاری در ادامه در خصوص نکاتی که باید در آیین‌نامه آینده رعایت شود، نیز افزود: «در آیین‌نامه‌ای که باید در این زمینه تصویب شود، ضروری است تکلیف محرمانگی اطلاعات بیمار، استانداردهای ارائه خدمات از سوی سکوها و نحوه نظارت بر رعایت استانداردهای حوزه سلامت و البته نحوه احراز هویت بیمار موردتوجه قرار گیرد و تنها بعد از ابلاغ چنین آیین‌نامه‌ای است که سکوهای مجازی می‌توانند در حوزه سلامت و در امر ارائه خدمات سلامت مشارکت داشته باشند. »

ماجرای پیامک خبرساز چه بود؟

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی در خصوص پیامک خبرساز تصریح کرد: در پیامکی هم که در یکی از استان‌ها در این زمینه برای ارائه‌دهندگان خدمات سلامت ارسال شده، همین نکات موردتوجه بوده است و تأکید داریم که بدون اجازه بیمار و بدون هماهنگی با سازمان بیمه‌گر، هیچ واحد طرف قراردادی نمی‌تواند تمام یا بخشی از قرارداد را به دیگری واگذار کند و اصول احراز هویت، محرمانگی اطلاعات بیمار و استانداردهای ارائه خدمات را به مخاطره بیندازد.

او ادامه داد: سکوهای مجازی اگرچه از سوی صنف خود و مراجع قانونی مرتبط مجوز فعالیت دارند و ما هم به این مجوزها احترام می‌گذاریم، برای حضور و فعالیت در حوزه سلامت و در زمینه ارائه خدمات اولاً باید ضوابط و مقررات لازم در شورای‌عالی بیمه سلامت به تصویب برسد. در مرحله دوم نیز سازمان بیمه‌گر به‌عنوان نماینده بیمه‌شده، هر زمان که لازم بداند و نیاز باشد، مسئولیت دارد و می‌تواند بر استاندارد بودن این خدمات، نظارت و کنترل داشته باشد.

به گفته او، وقتی هنوز استانداردی درخصوص نمونه‌گیری در منزل و انتقال نمونه به آزمایشگاه همچنین تعرفه مربوط به آن به سازمان ابلاغ نشده؛ وقتی برای حیطه مسئولیت‌های آزمایشگاه طرف قرارداد و سکوی ارائه‌دهنده خدمات در قبال بیمه‌شده و سازمان بیمه‌گر هنوز تعریف مشخصی وجود ندارد، وقتی هنوز روش اجرایی احراز هویت بیمار در منزل مشخص نیست و هزاران اما و اگر دیگر وجود دارد، فعالیت سکوهای مجازی در حیطه سلامت ممکن است تبعاتی جدی برای بیماران، سازمان‌های بیمه و نظام سلامت کشور داشته باشد.

انتهای پیام

نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
سازگار ارقام
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز