قیمت پراید 120 میلیونی می شود

لست سکند

یک کارشناس صنعت خودرو که ریاست هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن خودرو را نیز به عهده دارد ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار، پیش بینی کرده است که پراید به قیمت 120 میلیون تومان برسد.

به گزارش کاماپرس، امروز رسانه ها به نقل از رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو خبری مبنی بر عبور قیمت پراید هاچ بک از 100 میلیون تومان و معامله این خودرو به قیمت 104 میلیون تومان منتشر کردند.

سعید موتمنی این را هم به رسانه ها گفته است که خرید و فروش در بازار به شدت راکد است و صنف نمایشگاه داران هم نقش چندانی در معاملات ندارند. به گفته وی معامله ای هم اگر در بازار صورت می گیرد کم تعداد و به این صورت است که خریدار و فروشنده در فضای مجازی و سایت های فروش کالا یکدیگر را پیدا می کنند.

به هر حال افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر خبرساز شده و پراید که ارزان ترین خودروی بازار است اکنون در مدل های معمولی به 94 میلیون و در مدل هاچ بک به 104 میلیون رسیده است.

در این حال روزنامه جام جم در گزارش خودرویی امروز خود با محمدرضا نجفی ‌منش، كارشناس صنعت خودرو و رئیس هیات مدیره قطعات همگن خودرو مصاحبه کرده که این کارشناس صحبت های قابل تاملی درباره آینده این صنعت بیان کرده است.

راز آسمان پایتخت

خودرو در گرانی از دلار و طلا و مسکن عقب مانده است!

نجفی منش با بیان این‌كه افزایش قیمت خودرو ناشی از عوامل داخلی است به خبرنگار جام‌جم گفته است: از ابتدای تصدی دولت آقای روحانی، حقوق كارگران 6 برابر و قیمت طلا و سكه بیش از 10 برابر، قیمت مسكن حدود 10 برابر، نرخ دلار 7 برابر و مجموع نقدینگی 6 برابر و هزینه‌های تولید بیش از7  برابر رشد داشته و این در حالی است كه قیمت خودرو طی این مدت هنوز 6 برابر هم نشده است!

وی با تحلیل قیمت مواد اولیه خودرو افزوده است: مواد اولیه داخلی مانند آلومینیوم، مس، فولاد و مواد پتروشیمی با محاسبه 95درصد قیمت فوب خلیج‌فارس به خودروسازان تحویل می‌شود و جالب اینجاست كه مواد داخلی باید از بازار آزاد و با واسطه خریداری شود كه همین موضوع بر هزینه‌های تولید خودرو می‌افزاید.

دولت به کم درآمدها وام خرید خودرو بدهد

نجفی‌منش به دلایل گرانی خودرو اشاره كرده و می گوید: افزایش نرخ ارز و رشد چشمگیر نقدینگی باعث افزایش قیمت كالاها و در نهایت تورم می‌شود كه هر كدام دلایل جداگانه‌ای دارد. در بخش ارز ورودی بسیار اندك بوده و نقدینگی از 450 هزار میلیارد تومان به 2800 هزار میلیارد تومان رسیده است كه عامل اصلی گرانی كالاها در كشور همین موضوع است.

این كارشناس صنعت خودرو به راهكارهای افزایش قدرت خرید در كشور اشاره كرد و افزود: خودرو و مسكن از محل درآمدهای آتی است. یعنی خانوارها برای تهیه خودرو و مسكن پول پس‌انداز نمی‌كنند بلكه از تسهیلات بانكی بهره‌مند می‌شوند. اكنون بهترین راهكار دولت برای افزایش قدرت خرید مردم اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت است، به طوری كه به افرادی كه فاقد خودرو هستند و زیر پنج میلیون تومان درآمد دارند، تسهیلات پرداخت كند. به گفته وی، از آنجا كه این تسهیلات یك بار قرار است به افراد داده شود، سوء‌استفاده از این موضوع را به حداقل می‌رساند.

پراید تا 120 میلیون بالا می رود

نجفی‌منش با بیان این‌كه با وجود گرانی بیش از حد خودروها در بازار آزاد، خودروسازان خودروها را با زیان روانه بازار می‌كنند تصریح كرد: از سال گذشته تاكنون 50 هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان تحمیل شده است. ضمن این‌كه باید توجه داشت مدیریت دولتی بخش خودروسازی بزرگ‌ترین آسیب را به این صنعت وارد كرده و اگر دولت قصد دارد این صنعت را نجات دهد باید از مدیریت این صنعت كناره‌گیری كند و اداره آن را به بخش خصوصی بسپارد. در صورت ورود بخش خصوصی برای اداره بخش خودروسازی كشور، قیمت پراید 60 تا 70 میلیون خواهد بود اما پیش‌بینی می‌شود پراید تا 120 میلیون تومان بالا برود.

فقط سازمان ملل در خودروسازی ایران دخالت ندارد!

وی ادامه داد:  اكنون 29 نهاد در صنعت خودرو تصمیم‌گیری می‌كنند و بارها این موضوع را مطرح كردم كه فقط سازمان ملل در خودروسازی ایران دخالت ندارد.این كارشناس صنعتی تاكید كرد: اكنون چهار راه مقابل دولت برای برون‌رفت از بحران صنعت خودرو قرار دارد كه یكی از آنها قیمت‌گذاری 5درصد زیر حاشیه بازار است. راهكار دیگر عرضه خودرو در بورس است كه در آنجا كشف قیمت صورت بگیرد و راه بعدی این است كه اختیار قیمت‌گذاری به خودروساز براساس قیمت تمام‌شده به اضافه 10درصد سود و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده به خودروسازان توسط دولت انجام شود.

اخبار مهم صنعت خودرو را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

19 دیدگاه برای “قیمت پراید 120 میلیونی می شود

  1. ناشناس گفته:

    این عاقبت بی برنامگی خوددوسازی دلال بازی بی کیفیتی عدم شفاف سازی واجرای دریت ان عدم حمایت از قطعه سازی داخلی وقرض بیشتر به بار اورده پراید حلبی 100میلیون بشه مبارکه مردی می خواد با کفشهای پولادی که برنامه درست اجراکنه مدیر درست حسابی

  2. کارگر ساده گفته:

    اون کارشناس قلابی که میگه طلا از ابتدای دوره روحانی تاالان 10برابر شده حرف مفت میزنه توی دوسال گذشته طلا بیش از ده برابر شده و حقوق کارگر اگر سالی متوسط 30 درصد هم بالا بره که نرفته بجز پارسال 36درصد میشه 8ضربدر 30 میشه 240 یعنی دوبرابر ونیم هم نمی رسه پس زبان به کام بگیر ولال شو نگو 6برابر
    از کارگر مظلومتر هم هس شدیم زیر زیر زیر خط فقر

  3. حسن گفته:

    … معلوم نیست خودش چندتا ماشین گرفته روی دستش باد کرده میخواد بفروشه یا دلاله . اینا کارشناس اند یا … و دلال

  4. حسن گفته:

    خداوکیلی به لطف مسئولین چه مملکتی برامون درست شده مسخره اش درآوردند. صدبار وزیر عوض کردند اوضاع رو درست کنند نتونستند، هیچکس هم نه نظارتی نه عملی . از این مسئولین فقط حرف فقط حرف فقط حرف………

  5. Nima گفته:

    حق مردم دلال و رانت خوار همینه. مردمی که دنبال منفعت شخصیشوننن. هر قشری بگیری همینن. خبرنگارش هم دنبال شانتاژ خبریه. یه پولی بذارین جیبش تیتر بزنه پراید صد و پنجاه میلیون

  6. رضا گفته:

    دزدی با چراغ . واقعیت این است که گاریهایی بنام پراید یا تیبا فقط برای حمل زباله مناسبند . در کجای دنیا بهترین محصولات بزرگترین کارخانجات خودروسازی ظرف هفت ماه ، هشتاد درصد گرانتر می شود ؟ فقط در اقتصاد فاسد و دلالی سرای ایران چنین اتفاقی می افتد

  7. ناشناس گفته:

    خداروشکر تومملکت ماکلا قوانین فیزیک نقض شده مثال ماشینی که بقیمت ۲تا۳میلیون خارج کشور مشتری نداره این جماعت برای خرید مثلا ماشین به قیمت ۱۰۰ میلیون توصف وامیستن اخه چی باید صداشون کرد اگرکمی همبستگی داشتیم بمدت ۳ماه بی ماشینی رو تحمل میکردیم خودروساز نمیتونست هرکاری بکنه !! ولی حیف که خبری نیست .

  8. بهرام گفته:

    تنها راهش رفتن از ایرانه. باید واردات خودرو آزاد بشه و مالیات هم گرفته نشه. اونوقت سایپا و ایرانخودرو کلا از بین می رن برای همیشه. به همین دلیل الان اینظوریه. ایشالله زودتر از بین برن

  9. مهران گفته:

    آقای نویسنده مطمن شما و این حضرت آقا که خودش یکی از مسولان قیمت خودرو هست با این تیتر عمدا و یا سهوا در افزایش قیمت پراید تاثیر گزار خواهید بود و ننگ باد بر افرادی که برای پول و ثروت به ضرر هموطن و وطن خویش اقدام کنند. متاسفم برای این تیتر و خیانت

  10. پارسا گفته:

    نجفی منش ای نجفی منش من خودم حدود ۱۰ ساله روت فوکوس کردم که چی میگی . اخرین بار تو شبکه ایران کالا برنامه چشم انداز طرف مقابل حسابی از خجالتت دراومد و یک کلمه یک کلمه نتونستی پاسخ بدی . تو حسابت پاک نیست واسه چی حضور پیدا میکنی .

  11. کریم گفته:

    اقتصاد فاسد
    بی برنامه
    و دلال صفت
    وقتی دولت درامد دیگری ندارد آشغال پراید را به مردم گرون می فروشد.
    داره از مابه التفاوت قیمت پراید کسب درامد می کنه و خودش را با پول بی پشتوانه سرپا نگه می داره.

    این راه که ما می رویم به گورستان و با یک دنیا حسرت می رسد و
    راه دولت به ترکستان و نابودی

  12. اصغر گفته:

    حقوق کدوم کارگر مادر مرده ای ۶ برایر شده چرا حرف مفت میزنی .خودتو جز قشر کارگر میدونی شش برابر شده حقوقت .پس چرا حقوق من مهندس دو برابر هم نشده در عرض هفت هشت سال . اول یکم فکر کن .لااقل یه دروغی بگو که بتونی هضمش کنی

  13. محمد گفته:

    واقعامتاسفم عوض اینکه باتیتر های که میزنی بتونی زیر شانه های این ملت روبگیری بلندشان کنی به زمین میزنی.. پراید 5برابر شده تودوسال.. از22تومن شده 110انصاف داشته باش.. دلارهم 6تومان بود 5برابر میشه 30تومان تازه پراید جلوترازپراید هست نامروت..
    خیانت به هموطن هابرای چی به چه قیمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز