زمزمه ورود چینی‌ها به صنعت خودرو ایران

لست سکند

اخباری از ورود شرکت های چینی به صنعت خودروی ایران شنیده می شود که برخی کارشناسان با خوش بینی به آن می نگرند و البته بعضی دیگر نگاه خوش بینانه ای به این اخبار – در صورت صحت – ندارند.

به گزارش کاماپرس، واردات خودرو مدتی است قطع شده اما اگر قیمت خودرو به همین شدت که روزهای اخیر گران شده از نربان قیمت بالا برود هیچ بعید نیست واردات خودرو هر چند به شکل محدود و مدیریت شده آزاد شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد از دو منظر قابل بحث است. یکی این که اصولا با وجود تحریم کشورهای معدودی تمایل خواهند داشت به کشور ما خودرو صادر کنند و دیگر این که قیمت خودروهای وارداتی باید به گونه ای باشد که قیمت های فعلی را در بازار خودرو بشکند.

وقتی با این دو رویکرد به امر واردات خودرو بنگریم گزینه اول برای شراکت با صنعت خودروی ایران چینی ها هستند که اتفاقا اخباری از مذاکره و تعمل به منظور همکاری با صنعت خودروی ایران شنیده می شود.

باشگاه خبرنگاران در گزارش خودرویی امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: پس از مدت ها برخی اخبار حاکی از آن است که قرار است چین شریک تجاری ایران در صنعت خودرو شود و به گفته کارشناسان صنعت خودرو این موضوع می تواند باعث سروسامان دادن به این بازار آشفته شود به شرطی که چینی بخواهند.

خودروی چینی می آید اما از نوع بی کیفیت !

راز آسمان پایتخت

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در این باره بیان کرده است : ممکن است خودرو‌های چینی به صورت مونتاژ (SKD) با حداقل ساخت داخل ۲۰ درصدی در کشور وارد شوند بدین معنا که اگر قطعات چینی به منظور مونتاژ وارد شود باید حداقل ۲۰ درصد قطعات آن ایرانی باشد علاوه بر این باید مجوز بهره وری کارخانه را داشته باشند.

او افزود: این نکته قابل ذکر است که اگر هم قرار باشد که خودرویی چینی به صورت مونتاژ وارد کشور شود، خودرو با کیفیت چینی نخواهد بود چرا که به طور مثال خودرو BYD چینی استراتژی آمریکایی دارد که قطعا نخواهد با ایران همکاری کند. بدین معنا که شرکت‌های بزرگ چینی به دلیل داشتن شریک تجاری آمریکایی با ایران همکاری نخواهند کرد.

دادفر در خصوص پاسخ به این سوال که اگر چینی‌ها با ایران همکاری کنند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و تعداد خودرو‌ها افزایش می‌یابد؟، بیان کرد: این مطلب درست است که چین اگر بخواهد می‌تواند بازار کشور را مملو از خودرو کرد، اما چرا چین؟ کیفیت خودرو‌های چینی به شدت ضعیف است.

ما می خواهیم ، چینی ها نمی آیند!

در این گزارش از یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی و یک کارشناس صنعت خودرو نیز به اظهار نظر پرداخته اند و در اظهارات آنها این برداشت به وجود می آید که ایران خواهان مشارکت چینی ها در صنعت خودروی ایران هستند اما چینی ها تمایلی به این کار ندارند.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، می گوید: واردات خودرو از کشور چین موضوعی است که اتاق مشترک ایران و چین از آن بی خبر است و تاکنون هیچ تفاهم نامه‌ای از سمت این نهاد بین دو کشور منعقد نشده است.

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره بیان کرده است: هم اکنون هیچ یک از خودروسازان چینی تمایل به ارتباط با صنعت خودروی ایران ندارند. در حال حاضر تنها برخی محصولات چری در بازار موجود است که این موضوع جای تعجب دارد!

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با توجه به اینکه چین با آمریکا خط اعتباری دارد، به هیچ عنوان این ریسک را نمی‌پذیرد که با ایران ارتباطی برقرار کند.

اخبار مهم صنعت خودرو را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

14 دیدگاه برای “زمزمه ورود چینی‌ها به صنعت خودرو ایران

  1. عبدالله گفته:

    تحریم یعنی فساد دزدی نابودی اینها رو داشته باش واز همه بدتر این نارفیقهای ما از امریکا هزار پله بدترند واز این آب گل الود دارن ماهی میگیرند مرگ بر ذات پلید هرچی چینی وروسی کثیف است

  2. هموطن گفته:

    من به عنوان یه هموطن دارم جلوجلو بهتون اخطار و پیش آگهی میدم. اگه جلوی این چینی هارو نگیرین آینده بدی در انتظار دو طرف خواهد بود. اول اینکه تو این زمان ملت اجازه حضور اونا رو برای چپاول ثروت مملکت به صورت علنی نخواهند داد و کمیته های مجازات برای سر به نیست کردنشان تشکیل خواهد شد. دوم اینکه ورود چینی ها به عرصه های مختلف این مملکت که به نوعی استعمار نوین است در انتها به ورود به عرصه حکومت ختم خواهد شد. این چینی ها اگر قرار بود با مسلمانان رابطه درستی داشته باشند مسلمانان چینی را سرکوب و اسیر نمی کردند. ما نژاد پرست نیستیم اما دلیلی ندارد مملکتمان را تحویل نژاد زرد با فلسفه های خاص آنان بدهیم.

  3. J گفته:

    یکی از زرنگ ترین وکثیف ترین آدما چینی ها هستن آشغال زدن شرکتا خودی کم بود حالا با چین دست دادن ببین اون چی بشه،این جونورا جهانی رو به نابودی کشوندن ،اینا به هیچی رحم نمیکنن خاک بر سر ما که دودستی همچیو میدیم برع ،،میگم فقط به لبنانی ها همون 1500میدید یا چینی ارزونتره

  4. زهره گفته:

    سلام چرا واردات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با همکاری شرکت های دانش بنیان و وزارت دفاع شروع به طراحی قطعات وساخت خودرو کنید مسلما جوانان با استعداد ما درشرکت های دانش بنیان قادربه این کارخواهندبود

    • محمد گفته:

      😂😂😂 اره به شرطی که اشغال برنن دنا پلاس توربو اتوماتیک 600 میلیون یعنی هم قیمت مزدا 3 نیو حالا این کجا اون کجا تنها راه نجات خودرو سازان ایرانی واگذاری اون به بخش خصوصیه از این دولت برای ما ماشین هم در نمیاد

  5. محمد گفته:

    اگرهزارتا‌تولیدکننده‌داخلی‌داشته‌باشیم‌تاسیاست ‌انحصاربرداشته‌نشودنه‌کیفیت‌خوب‌میشه‌‌نه‌قیمت‌ چون‌واقعیت‌تجارت‌بایدبارقابت‌دنبال‌رضایت‌وجذب‌مشتری‌باشندولی‌درایران‌بادرتنگنا‌گذاشتن‌مشتری کارشون‌پیش‌می‌برند

  6. علی اکبر گفته:

    نه به آشغالهای چینی باید بگیم.به تاریخ که نگاه کنیم کره جنوبی باسرمایه گذاری آمریکا به اینجا رسید پس هربدی داشته باشه رو بازی میکنه ولی چین ؟؟

  7. خودمم گفته:

    دوستان چرا از برنامه عقبین
    چرا اصل مطلب رو نمیگیرین
    شما دیگه چرا ؟؟؟عزیزان هموطن
    ما باید اول این مافیای خودرو داخلی رو درست کنین چرا که هرکی وارد بشه بازم همین آش و همین کاسه اس.پس این راند خواری و حق مردم فقیر رو خوردن رو باید چاره اندیشید.بعد بفکر چین و غیر چین افتاد.بله دوستان

  8. مهدی گفته:

    چین فقط یک چیزش خوب بود، کتونی چینی بپوشی و کارهای بروسلی رو بعد از دیدن فیلمهاش، تقلیدکنی.
    چین، روسیه، و امثال اینها، از عربستان و میانمار بدترن.
    تا زمانی که این مملکت یادنگرفته از جیب مردمش برنداره و کسری هپلی هپوهاش رو جبران نکنه، بودی کی وار دی.

  9. ش.د گفته:

    هموطنان بزرگوار به همت دولت زمینه قیمت های نجومی خودرو رو ایجاد کردن قطعا چینی ها هم بدشان نمی آید خودروهای بنجل خودشان را به چندین برابر قیمت به این ملت بفروشن

  10. علی گفته:

    خوب معلوم است وقتی یک عده مرتب خواب تاخت وتازپژو ودیگرشیادان غربی راببینندوچین را مسخره کنند،چین هم نمی آید به همین سادگی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز