قیمت زمین و خانه در یکسال گذشته چقدر گران شده است؟

ژیوار

بر اساس اطلاعاتی که مرکز آمار منتشر کرده قیمت زمین به عنوان اصلی ترین جزء قیمت مسکن در بهار سالجاری نسبت به فصل مشابه سال قبل با افزایش قیمت بیش از 70 درصدی مواجه شده است.

به گزارش کاماپرس، بازار مسکن امسال نیز همچون سال گذشته قیمت های بی سابقه ای را تجربه کرد و خانه دار شدن برای بسیاری اقشار بیش از گذشته سخت و رویایی شد. قیمت تمام شده مسکن نیز در یکسال اخیر به دلیل افزایش شدید قیمت مصالحی همچون آهن ، میلگرد ، سیمان و … افزایش یافت اما بیش از هر نهاده دیگری، زمین در افزایش قیمت مسکن نقش داشته است. اطلاعاتی که مرکز آمار از قیمت زمین و خانه و اجاره منتشر کرده میانگین کل کشور را نشان می دهد و این درحالیست که برای مثال در تهران قیمت زمین و خانه در برخی مناطق طی یک سال اخیر افزایش دو برابری و بیشتر داشته است.

جزئیات افزایش قیمت زمین

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در کل کشور ۵۷۱۴۱ هزار ریال با میانگین مساحت ۲۳۶ مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل ۲۲.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۷۱.۸ درصد افزایش یافته است.

خانه 12 سال ساخت نسبت به بهار سال 98 چقدر گران شد؟

دریان سفر امید

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در سطح کشور ۵۷۴۶۱ هزار ریال با میانگین مساحت ۱۰۷ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۲ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۱۸.۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بالغ بر ۶۲.۷ درصد افزایش داشته است.

اجاره نسبت به بهار سال قبل چقدر گران شد؟

بر اساس این گزارش متوسط اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در سطح کشور ۱۷۲۲۳۰ ریال با میانگین مساحت ۱۰۰ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۷.۲ درصد و در مقایسه با بهار سال گذشته ۳۶.۱ درصد افزایش یافته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز