قیمت دلار تا انتخابات چقدر می شود؟

قیمت دلار در انتخابات-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

نوسانات نرخ ارز در چند هفته اخیر کاهش یافته و به عقیده بسیاری از اقتصاددانان متاثر از شرایط فعلی کشور و ناشی از انتخابات است و حالا که از حجم بازار معاملات کاسته شده، معامله‌گران ارزی در این بازه زمانی از ریسک فاصله می‌گیرند. در این بین نامزدهای ریاست جمهوری با ارائه برنامه شفاف و مدونی در خصوص سیاست‌های ارزی می‌توانند به جلب نظرعمومی بپردازند. چندی قبل بود که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که اقتصاد ایران با ۷نرخ ارز فعالیت می‌کند. حالا این سوال پیش می‌آید کدام رئیس‌جمهوری توانایی عبور از نرخ‌های متعدد ارزی و حرکت به سمت یکسان‌سازی را دارد؟

به گزارش کاماپرس، مساله ارز برکسی پوشیده نیست و می‌توان نرخ ارز را مهم‌ترین موضوع در اقتصاد ایران دانست. در همین راستا، برخی از نامزدها در اظهارات چند روز اخیر از «ایجاد بازار رسمی برای کشف قیمت ارز» یا «رانت‌زا بودن قیمت فعلی ارز ترجیحی» صحبت به میان آورده‌اند. اما کسی از لزوم تغییر جدی در نظام 7نرخی ارز کنونی حرفی نمی‌ز‌ند. به نظر می‌رسد ارز می‌تواند یکی از نقاط افتراق کلیدی میان نامزدهای انتخاباتی باشد.

بیشتر بخوانید:

ایجاد بازار رسمی ارز

به نقل از دنیای اقتصاد، در همین زمینه مسعود پزشکیان،‌یکی از کاندیداهای انتخابات آتی یاد آور شد که «به استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۰فروردین۱۴۰۳، ۲۰میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده و ۵۰ذ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده‌ایم.» این اظهارنظر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به اظهارات قاضی‌زاده هاشمی، دیگر نامزد انتخابات پیش‌رو توجه کنیم. او معتقد است که باید یک بازار رسمی ارز ایجاد کنیم تا قیمت‌ها در آن کشف شود. کلیت این صحبت‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم در سخن، ارز ترجیحی از سوی همه نامزدها در موضع محبوبیت قرار ندارد.

علیرضا زاکانی، دیگر نامزد این انتخابات در اظهاراتی درباره ناکارآمدی ارز ترجیحی، توپ را به زمین عدم نظارت بر قیمت‌ها انداخت و از واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی دفاع کرد. به گفته او، دولت ۱۱میلیارد دلار برای نهاده‌ها و 2.6 میلیارد دلار برای دارو و بهداشت یارانه می‌دهد؛ اما این نظام تخصیص است که اشکال دارد.

راز آسمان پایتخت

سعید جلیلی، کاندیدای طیف اصولگرا نیز در بخشی از سخنان اخیر خود به افزایش قیمت ارز در دوران دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و رسیدن قیمت دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان را مورد انتقاد قرار داد.

قیمت دلار در انتخابات-کاماپرس

ترمز دلار در مدار 59

نرخ ارز‌های شاخص بازار تهران در هفته‌های اخیر در بازه‌های قیمتی کمتر از هزار تومان به نوسان پرداخته و دچار تغییر کانال نشده‌اند. روند بازار طلا مانند نرخ دلار کم نوسان بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز پنج‌شنبه با رشد قیمت 50 هزار تومانی در رقم 40 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد. نیم و ربع سکه نیز بدون تغییر نسبت به نرخ پیشین به ترتیب در ارقام 22 میلیون و 800 هزار تومان و 14 میلیون و 800 هزار تومان معامله شدند. همچنین در روز پنجشنبه 24 خرداد، هر برگ اسکناس دلار آزاد با رشد نرخ 50 تومانی نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 58 هزار و 900 تومان معامله شد.

انتهای پیام

آهن رویال
اوج آرام
رایانه کمک
دادپویان
ایده سبز
روکش مارال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز