قانون مربوط به تغییر شغل در سرقفلی

سرقفلی - کاماپرس
ژیوار

به موجب قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 اختیاراتی برای فسخ قرارداد اجاره سرقفلی برای موجر یا صاحب ملک تجاری قائل شده است. در این مورد ‌یکی از رایج ترین سوالاتی که مالکان و صاحبان سرقفلی در خصوص موضوع سرقفلی دارند تخلیه به علت تغییر شغل می باشد. امور مربوط به سرقفلی در ظاهر بسیار ساده اند. اما با ورود به این مسائل به این نتیجه خواهید رسید که بدون همراهی بهترین وکیل سرقفلی در تهران یا شهرستانها نمی توانید با اتکا به فهم عمومی از موارد قانونی، به تنهایی کار را پیش ببرید.

به دلیل تعدد سوالات کاربران حول این موضوع و اهمیت آن در این مقاله بر آنیم تا موضوع تغییر شغل در سرقفلی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تغییر شغل در سرقفلی

یکی از موارد تخلیه اماکن تجاری تغییر شغل بدون اجازه مالک است که به موجب آن مستاجری که برابر قرارداد موظف است شغل خاصی را تصدی نماید بدون جلب رضایت موجر مبادرت به تغییر آن کند که با طرح دعوی تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل از طرف موجر باید محل را تخلیه کند و حق کسب و پیشه یا تجارت خویش را نیز از دست خواهد داد. بهترین وکیل در تهران به این نکته اشاره می کند که استثنای این مورد آن است که شغل جدید مشابه شغل گذشته باشد. آنچه در قسمت بعد خواهید خواند در تکمیل همین بخش است.

مستاجرآیا به صورت مطلق اجازه تغییر شغل را نسبت به مال مورد سرقفلی ندارد؟

بهترین وکیل ملکی در تهران که دارای سابقه کافی در امور مربوط به سرقفلی است در پاسخ به این سوال اذعان می دارد که قانونگذار در ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر از عبارتی تحت عنوان ” عرفا مشابه شغل سابق” استفاده نموده است با این توضیح که اگر شغل جدید عرفا مشابه شغل قبلی باشد دعوای فسخ ملک تجاری دارای حق سرقفلی موجر به نتیجه نخواهد رسید. بگذارید با ذکر مثالی به توضیح این مورد بپردازیم، تصور نمایید که موجر در عقد اجاره اختیار فعالیت در شغل قصابی و پروتئینی را برای مستاجر (شخص دارای حق سرقفلی) در نظر گرفته باشد. مستاجر بدون اینکه از مالک در این خصوص اجازه و جوازی کسب نماید اقدام به تغییر شغل به سوپر مارکت و پروتئینی نماید. با توجه به رویه موجود، به دلیل اینکه شغل جدید مشابهت عرفی با شغل قبلی دارد دادگاه ها مستاجر را محکوم به فسخ ننموده و اقدام به رد دعوای موجر می نمایند.

اگر به دنبال منبعی به منظور مطالعه بیشتر در زمینه امور حقوقی و کیفری هستید می توانید از سایت حقوقی و کیفری محمد حاجیلو و همکارن استفاده نمایید. نکته قابل توجه در مورد این سایت، علاوه بر وجود لیست کامل از مسائل به روز در امور حقوقی و کیفری، راه های ارتباطی فوری است که به منظور دسترسی به بهترین وکلا در تهران در دسترسی کاربران قرار دارد. در ادامه با بررسی هرچه بیشتر تغییر شغل در سرقفلی با ما همراه باشید.

دریان سفر امید

دعوای تخلیه به دلیل تغییر شغل در سرقفلی

در قراردادهای مکتوب اثبات تغییر شغل با مشکلی مواجه نیست، زیرا طرفین به صراحت نوع شغل را در قرارداد ذکر کرده اند و اثبات تخلف احتمالی مستاجر امر ساده ای است. در روابط استیجاری موضوع قانون 1356ممکن است قرارداد اجاره به صورت شفاهی باشد یا اینکه به صورت عملی واقع گردد.

در اینصورت انحصاری بودن شغل مستاجر امری مشکل است زیرا موجر هیج مستندی از این امر نمیتواند به دادگاه ارائه نماید مگر اینکه مستاجر خود اقرار نماید و در صورت انکار مستاجر دعوی محکوم به بطلان است. بنابراین، یکی از مستنداتی که باید توسط موجر در مقام مدعی و در هنگام طرح دعوی تقدیم دادگاه گردد قرارداد اجاره ای است که نوع شغل به صراحت در ان ذکر شده است و ممنوعیت تغییر شغل و مدارک مثبت بر تغییر شغل است و بدون آن امکان رسیدگی وجود ندارد و در احراز تخلف مستاجر تحقق ضرر و اثبات آن ضروری نیست.

اگر در قرارداد اجاره نوع شغل تعیین نگردبده باشد، مستاجر در انتخاب نوع شغل آزاد است و جلب رضایت موجر نیز ضروری نیست. بنابراین، اگر شغل معین و خاصی در اجاره نامه قید شده باشد و مستأجر از آن تخلف نماید ارائه اجاره نامه و استناد به آن در جهت اثبات آن کفایت می کند. اما اگر شغل خاصی در اجاره نامه قید نشده باشد و توافق ضمنی یا صریح جداگانه اي فیمابین طرفین وجود نداشته باشد، مالک باید با استفاده از قرائن و امارات موجود نسبت به اثبات الزامات فیما بین اقدام نماید.

مهم ترین مسئولیت اثباتی مالک، اثبات ظهور فیزیکی و بیرونی تخلف از شرط یعنی «تغییر شغل »است. بدین ترتیب، مالک باید بعد از اثبات شغل معین در اجاره نامه، ثابت نماید که مستأجر از شرط مقرر تخلف نموده است در این باب موجر بایستی قبل از طرح دعوي نسبت به وضعیت فیزیکی و بیرونی تخلف مبنی بر تغییر شغل و تغییر نحوه استفاده با تأمین دلیل اقدام نماید، چرا که هر آن احتمال دارد مستأجر با برگشت به شغل سابق و امحاء آثار تغییر شغل ادله اثباتی دعوي را از بین ببرد و دعوي منتج به نتیجه نشود همچنین مالک می‌تواند براي حفظ دلایل علاوه بر تأمین دلیل از سایر ادله اثباتی استفاده نماید.

سرقفلی- کاماپرس

طرح دعاوی مربوط به سرقفلی و غالب امور ملکی، حقوقی اند. اما اگر با امور کیفری رو به رو شویک تکلیف چیست؟ پیشنهاد ما به شما استفاده از راه های ارتباطی موجود با بهترین وکیل کیفری در تهران و شهرستانهاست که در سایت تخصصی محمد حاجیلو و همکاران، موجود است. بدین ترتیب می توانید از بروز هر گونه ضرر و زیان احتمالی جلوگیری به عمل آورید و به نوعی به حصول نتیجه مطلوب در پرونده خود نزدیک تر گردید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

آیا الزام قانونی در تغییر سغل سرقفلی نیز تخلف است؟

به عنوان سخن پایانی به یک مورد استثنایی در بحث تغییر شغل سرقفلی اشاره می کنیم. باید بدانید که در حالتی که تغییر شغل مستاجر به حکم قانون و ناشی از الزام قانون است در اینصورت به دلیل اینکه حکم آمره قانونی ملزم به انجام ای کار بوده است در اینصورت متخلف محسوب نمی شود زیرا اگر مبادرت به انجام آن نمی نمود به حکم مقام قضایی یا شهرداری پلمپ می گردید به عنوان مثال مشاغلی که بهداشت عمومی را تهدید می نماید. پی نتیجه آن است که مالک نمی تواند مستاجر خود را به این دلیل مجبور به تخلیه نماید.

انتهای پیام

مرتبط با : دفتر حقوقی حاجیلو
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان