قالپاق مناسب خودرو چه وظایف و ویژگی‌‌هایی دارد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

چرخ‌ها که به عنوان یکی از اجزای سیستم تعلیق خودرو به حساب می‌آیند، همواره در معرض آلودگی، اصطکاک، ضربه و … قرار دارند؛ اما این قالپاق ها هستند که می‌توانند به نوعی محافظ چرخ‌های خودرو باشند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار لوازم یدکی خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، چرخ‌های خودرو آلودگی‌های سطح جاده را ممکن است به خود جذب کنند و این آلودگی به دیسک ترمز، بلبرینگ چرخ و اتصالات مرتبط ایراداتی وارد کند که قالپاق در این مواقع به عنوان نقش محافظتی عمل کرده و سعی دارد از لاستیک محافظت کامل را به عمل آورد.

اتصالات رینگ و استفاده از پیچ و مهره برای بستن چرخ‌ها سبب ظاهری نامناسب برای خودرو می‌شود که از نمای بیرونی در معرض دید قرار می‌گیرد که برای پوشاندن آن‌ها از قالپاق که می‌توان آن را پوشش دهنده دانست استفاده کرد. همچنین قالپاق همانطور که گفته شد نقش محافظت از چرخ در برابر آلودگی را نیز دارد. به طور کل می‌توان نقش قالپاق را حفاظت از چرخ‌های خودرو و زیبایی ظاهری آن دانست.

انواع قالپاق‌های موجود در بازار

قالپاق‌ها در گذشته جنسی آلومینیومی داشتند که همچنان هم برخی از آن‌ها استفاده می‌کنند ولی در کل قالپاق‌های کنونی بر اساس سوار شدنشان بر رینگ به دو دسته فنری و واشری تقسیم می‌شوند.

قالپاق‌های فنری مابین پیچ چرخ و رینگ‌ها قرار می‌گیرند و با پیچ‌ها بر روی رینگ محکم می‌شوند.

قالپاق‌های واشری دارای زبانه‌هایی هستند که سبب ثابت شدن در جایگاه می‌شوند.

البته قالپاق‌ها بر اساس نوع رینگ به دو نوع رینگ فولادی و رینگ فلزی تقسیم می‌شوند که  قالپاق رینگ فولادی از پلاستیک یا پلیمر تولید می‎شود که به اندازه قطر داخلی رینگ هستند و بیشتر مصرف‌کنندگان به جنبه زیبایی از آن‌ها استفاده می‌کنند. قالپاق‌های رینگ فلزی اما از جنس فلز هستند و مانند درپوش کوچک در مرکز چرخ و رینگ قرار می‌گیرند و وظیفه نگهداری از چرخ و رینگ در برابر نفوذ ذرات را دارند.

خرید قالپاق مناسب چه فاکتورهایی دارد؟

نکته اول آن است که برای خرید قالپاق فقط نمی‌توان جنبه ظاهری یا زیبایی آن را در نظر گرفت و باید به میزان پوشش‌دهی آن برای جلوگیری از گردو خاک نیز توجه کرد.

در مرحله دوم  خریدار باید از جنس قالپاق آگاهی داشته باشد زیرا مدت کارایی هر قالپاقی به جنس آن بستگی دارد. گفتنی است قالپاق‌های فلزی طول عمر بیشتری دارند و احتمال ضربه‌دیدن آن‌ها نیز کمتر است.

قطر رینگ دیگر فاکتور مهم برای خرید قالپاق است که می‌توان سایز چرخ را از نوشته‌های روی آن متوجه شد و متناسب با آن قالپاق را خریداری کرد.

وزن قالپاق نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت؛ وزن قالپاق باید متناسب با تایرها باشد.

چگونگی تعویض و نصب قالپاق

برخی از قالپاق‌ها با جک و برخی دیگر به راحتی یا با ابزاری ساده از خودور جدا یا به خودرو نصب می‌شوند. نکته لازم به ذکر آن است که هنگام نصب باید توجه داشت که قالپاق در محل مناسب قرار گیرد تا هنگام رانندگی از چرخ جدا نشود.

البته برخی خودروها دارای قالپاق‌های خاص هستند که افراد برای تعویض یا نصب باید به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنند زیرا اگر خود فرد این کار را انجام دهد ممکن است آسیب‌هایی به دیواره‌ها یا گیره‌های نگهدارنده وارد شود.

انتهای پیام

روکش مارال
آهن رویال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز