عیدی کارگران در سال 99 ؛  3 میلیون و 800 هزار تومان قانونی یا مبلغ دلبخواه کارفرما ؟!

امسال کف عیدی کارگران بیمه شده تامین اجتماعی طبق قانون باید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد اما بسیاری از کارگران خصوصا در شرکت ها و کارگاه های کوچک این مبلغ را به عنوان عیدی دریافت نمی کنند بلکه هر مبلغی که دلبخواه کارفرما باشد عیدی آنها است!

به گزارش کاماپرس، کارگران پرشماری در کشور هستند که مبلغ تعیین شده به عنوان عیدی برای آنها رویایی است . آنها می گویند عیدی کارگران در شرایط عادی هم توسط بسیاری از کارفرمایان پرداخت نمی شود و یا ناقص پرداخت می شود امسال که شرایط کرونا حاکم بوده و کسب وکارها در تعطیلی و رکود به سر می برند، صحبت از عیدی با کارفرمایان خطر اخراج را در پی دارد.

امروز ایلنا نوشته است : براساس قانون، میزان عیدی پرداختی به کارگران شامل یک حداقل و یک حداکثر است که براساس پایه دستمزد کارگری مشخص می‌شود.

براساس این فرمول، حداقل عیدی امسال کارگران بیمه شده تامین اجتماعی، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ حداکثر عیدی نیز نود ضربدر حداقل دستمزد روزانه است که می‌شود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان؛ بنابراین امسال تمام کارگران بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عیدی خواهند گرفت. هر نوع پرداختی کمتر از این، غیرقانونی است و کارگران حق شکایت دارند.

اما پر واضح است که بسیاری از کارگران نه تنها 3 میلیون و 800 هزار تومان بلکه هیچ مبلغی به عنوان عیدی دریافت نمی کنند یا مبلغی را به دلخواه کارفرما دریافت می کنند و به دلیل ترس از اخراج و بیکاری دم فرو می بندند.

آریاک سفر

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “عیدی کارگران در سال 99 ؛  3 میلیون و 800 هزار تومان قانونی یا مبلغ دلبخواه کارفرما ؟!

  1. یه بازنشسته تامین اجتماعی گفته:

    زمان افزایش حقوق ما کارگریم بعد زمان عیدی ما کارمندیم!!!!…اینجوری نمیشه یا مارو کلا کارمند حساب کنن یا کاگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز