حقوق کارگران از کنترل دولت خارج می‌شود

نمایندگان مجلس درصدد تصویب طرحی هستند که براساس آن حقوق و دستمزد کارگران از کنترل دولت خارج می‌شود.

به گزارش کاماپرس، در بیشتر کشورهای دنیا تشکل های کارگری و خود کارگران در تعیین حقوق و دستمزد نقش دارند اما در ایران دولت مزد کارگران را تعیین می کند. دولت در جلسات مشترکی که با اعضای شورای کارگری و نمایندگان کارگران برگزار می کند، برای تعیین مزد کارگران تصمیم می گیرد.

اتفاقی که سال گذشته نیفتاد و دولت و کارفرمایان بدون در نظر گرفتن رای و نظر کارگران، مزد را به صورت یکجانبه تعیین و ابلاغ کردند. اما حالا نمایندگان مجلس درصدد تصویب طرحی هستند که دخالت دولت در تعیین دستمزد از میان برداشته شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه وزارت کار نباید در مقوله دستمزد خود را فدای دولت کند؛ در این رابطه می گوید:« همیشه یکی از مشکلاتی که در کشور در زمینه تعیین حقوق و دستمزد کارگران داریم این است که سه‌جانبه‌گرایی در تعیین مزد کارگران رعایت نمی‌شود. دولت دخالت‌های جدی در حوزه تعیین حقوق و دستمزد کارگران دارد، این رویه باید تغییر کند و ما در مجلس براساس طرحی خواستار این تغییر رویه شده‌ایم.»

آریاک سفر

تشکل های کارگری باید تصمیم بگیرند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه می گوید:« وقتی دولت در حوزه تعیین حقوق و دستمزد کارگران دخالت کند، باعث می‌شود که فضای منطقی و معقول در این حوزه تغییر کند؛ بهتر است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیاست‌های دیکتاتورمآبانه دولت را در تشکل‌های کارگری دخیل نکند و اجازه دهد کارگران و تشکل‌های کارگری براساس واقعیت‌های موجود، خودشان درباره میزان افزایش حقوق و دستمزدشان تصمیم بگیرند.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

به گزارش ایلنا چنین طرحی باید با مشارکت تشکل‌های کارگری و نمایندگان کارگران نوشته شود اما می‌تواند یک خبر خوش برای کارگران تلقی شود؛ دولت دیگر در مذاکرات میان کارگر و کارفرما مداخله نمی کند و مثل بسیاری از کشورها در جهان تشکل‌های کارگری مستقیم با تشکل‌های کارفرمایی مذاکره و چانه زنی می‌کنند.

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز