عوامل موثر بر خرابی گیربکس رنو و روش‌ های تعمیر آن

تعمیر گیربکس - کاماپرس
ژیوار

گیربکس یکی از اجزای مهم در صنعت خودروسازی است و خرابی آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. عدم توجه به وجود مشکل در گیربکس خودرو می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های اضافی بیشتری شود. در واقع در بسیاری از موارد، با پیگیری لازم می‌توان تعمیر گیربکس را به افراد متخصص در این زمینه سپرد؛ در برخی موارد سهل‌انگاری و عدم توجه رانندگان به علائم خرابی گیربکس، می‌تواند هزینه‌های جانبی زیادی از جمله تعویض کامل گیربکس ایجاد کند. در این مقاله، انواع گیربکس‌های رنو، علل و عوامل خرابی آن‌ها و راهکارهای تعمیر هدفمند آن بررسی شده‌است.

انواع گیربکس خودروهای رنو

در طراحی خودروهای رنو، دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به کار برده‌ شده‌است. به عنوان مثال خودروهای مگان و کیچر از دنده اتوماتیک و خودروهای اقتصادی‌تر نظیر تندر 90 نیز از گیربکس دستی بهره می‌برند. نگهداری هر یک از این نوع گیربکس‌ها، به‌خصوص گیربکس اتوماتیک مسلزم رعایت نکات زیادی است و می‌بایست جدی گرفته‌شود. در صورت ایجاد هرگونه خرابی، عدم سرویس به موقع گیربکس رنو، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تر در این قسمت شود.

تعمیر گیربکس - کاماپرس

دلایل مختلف برای ایجاد خرابی در گیربکس رنو

یکی از دلایل مهم در ایجاد خرابی گیربکس رنو، وجود نشتی و به دنبال آن کمبود روغن در محفظه مخصوص است. هرگونه کاهش در سطح روغن گیربکس می‌تواند منجر به سایش قطعات داخلی و آسیب به آن‌ها می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه نشتی بهتر است ابتدا منشأ نشتی شناسایی و سپس نسبت به حل مشکل اقدام کرد. ایجاد هرگونه صدای غیرعادی هنگام تعویض دنده و سختی اجرای آن نیز می‌تواند نشان از میزان‌نبودن سطح روغن گیربکس داشته‌باشد.

در برخی موارد نیز، تعویض نادرست دنده می‌تواند به گیربکس خودرو آسیب وارد کند. برای جلوگیری از آسیب به گیربکس و قطعات داخلی آن، عملیات تعویض دنده باید به آرامی و هماهنگ با سرعت باشد؛ همچنین نگه‌داشتن درازمدت پا بر روی کلاچ نیز یکی از عوامل خرابی گیربکس محسوب می‌شود.

دریان سفر امید

تعمیر گیربکس - کاماپرس

تعمیر گیربکس اتوماتیک و دستی

فرآیند تعمیر گیربکس رنو، به‌خصوص گیربکس اتوماتیک پیچیده و نیازمند تخصص است و بهتر است توسط تعمیرکار متخصص انجام شود. ایجاد صداهای غیرعادی هنگام تعویض دنده، وجود عوامل و نشانه‌های نشتی در مخزن روغن و همین‌طور ارتعاشات زیاد و غیرعادی دنده، همگی گویای وجود مشکل در بخش گیربکس است. بنابراین تعمیر گیربکس در همان مراحل اولیه، می‌تواند از آسیب جدی‌تر به گیربکس جلوگیری کند. در برخی موارد صرفا با تعویض روغن موتور و بررسی مخزن، مشکل رفع می‌شود؛ اما در موارد جدی‌تر، سایش میان قطعات داخلی گیربکس می‌تواند فرآیند تعمیر گیربکس را طولانی‌تر و تخصصی‌تر کند.

تعمیر گیربکس - کاماپرس

هزینه تعمیر گیربکس رنو

نگهداری و پیشگیری از خرابی گیربکس می‌تواند هزینه‌های نگهداری و تعمیر گیربکس را کاهش دهد. کنترل سطح روغن گیربکس و تعویض به موقع آن و عدم ایجاد فشار بر روی گیربکس با تغییرات ناگهانی دنده می‌تواند از ایجاد آسیب جلوگیری کند. البته به مرور زمان و با سایش‌های طبیعی قطعات داخلی گیربکس، امکان آسیب‌های جزئی به آن وجود دارد که سرویس دوره‌ای، نظارت منظم و تعمیر گیربکس می‌تواند آن‌ها را برطرف کند.

در خصوص هزینه نیز، معمولا گیربکس اتوماتیک از اجزاء پیچیده‌تری برخوردار است و به همین دلیل هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک به مراتب بالاتر خواهد بود. سیستم‌های هیدرولیکی و الکترونیکی موجود در گیربکس اتوماتیک، معمولا روند عیب‌یابی و تعمیر را تخصصی‌تر می‌کند. تعمیر گیربکس اتوماتیک یا دستی، معمولا نیازمند تجهیزات پیشرفته و دقت و مهارت بالا است. بنابراین مراجعه به تعمیرگاه‌های غیرمعتبر می‌تواند علاوه بر ایجاد هزینه بیشتر، در صورت عیب‌یابی نادرست و غیراصولی مشکل را جدی‌تر کند.

تعمیر گیربکس - کاماپرس

اطمینان از ایمنی خودرو با «الو گیربکس»

وجود گیربکس سالم، می‌تواند موجب انتقال بهتر قدرت از موتور به چرخ‌های خودرو و در نهایت عملکرد بهتر آن شود. در صورتی که گیربکس خودرو دچار مشکل شده‌باشد، روند بررسی مشکل و عیب‌یابی آن باید توسط افراد مجرب انجام شود.  مجموعه الو گیربکس دارای بهترین مکانیک‌های آموزش‌دیده در خارج از کشور است و برای عیب‌یابی گیربکس خودرو و تعمیر آن یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود؛ بنابراین برای آن دسته از افرادی که به دنبال تعمیرکار متخصص در زمینه تعمیر گیربکس هستند، این مجموعه می‌تواند ایمنی خودرو را با عیب‌یابی صحیح و اصولی به ارمغان بیاورد.

علاقه­‌مندان به دریافت خدمات مجموعه الو گیربکس، می‌توانند به وبسایت https://alo-gearbox.com مراجعه کنند یا برای دریافت مشاوره با شماره  ۰۹۱۲۲۵۴۱۱۷۸ تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : الو گیربکس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان