عرضه اولیه سهام شستا با اجبار دولت بدهکار

ژیوار

عضو سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی معتقد است دولت بدهکار وزیر کار را مجبور به اقدام به فروش هلدینگ سرمایه گذاری تامین اجتماعی و عرضه اولیه سهام شستا می‌کند درحالی‌که رئیس‌جمهور و وزرا حق دخالت در امور شرکت‌های شستا را که متعلق به کارگران و کارفرمایان است را ندارند.

به گزارش کاماپرس، عرضه اولیه شستا از عرضه اولیه های موفق و بسیار پرتقاضای امسال بورس بود اما این عرضه اولیه منتقدان سرسختی هم دارد که معتقدند دولت با فروش سهام شستا به صورت غیراصولی قصد پرداخت  یا به تعویق انداختن پرداخت بدهی های خود را داشته است.

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۲۹۴‌هزار‌و ۴۰۵ میلیارد تومان رسیده است. بخش درخور‌‌توجهی از بدهی‌ها مربوط به سال‌های اخیر است؛ به‌طوری‌که اگر اصل بدهی (بدون در‌نظر‌گرفتن ارزش روز و اعمال بند هـ ماده ۷ قانون ساختار) را نزدیک به ۱۰۸ هزار میلیارد در نظر بگیریم، 87.5 هزار میلیارد تومان آن معادل ۸۱ درصد از کل اصل بدهی در دولت روحانی ایجاد شده است.

به گفته عبدالحسین ثابت مدیرعامل اسبق شستا، افزایش بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی‏ چرخه سرمایه‌گذاری این سازمان را معیوب می‌کند و در‌این‌صورت این سازمان در آینده نه‌چندان دوری دچار مشکلات کمبود بودجه می‌شود؛ کمااینکه اکنون نیز کمابیش با این مشکل روبه‌روست.

کارسازمان تأمین اجتماعی بنگاه‌داری نیست

دریان سفر امید

علی ظفرزاده، عضو اسبق هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی، در گفت‌وگو با «شرق» گفت: دولت برای جبران بدهی‌های خود عموما به رد دیون اقدام کرده و برخی شرکت‌های خود را در قالب رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌کند. برخی از این شرکت‌ها‏ حتی زیان‌ده هستند اما  با فرض سودده‌بودن این آن‌ها، باید پذیرفت که کار سازمان تأمین اجتماعی بنگاه‌داری به این وسعت نیست. او تصریح می‌کند: کار سازمان تأمین اجتماعی سبدگردانی در حوزه‌های داخلی و خارجی است که بتوانند برای این سازمان سودآوری بالایی داشته باشند.

فروش اصل سرمایه سازمان تامین اجتماعی در شستا از طریق بورس خطرناک بود

ظفرزاده با ابراز نگرانی از اتفاقات اخیر گفت: امسال سازمان تأمین اجتماعی با فروش اصل سرمایه خود در شستا و سهام مدیریتی خود، اقدام به پرداخت بازنشستگی زیرمجموعه خود کرد که بسیار خطرناک است. همین دولت بدهکار وزیر کار را مجبور می‌کند اقدام به فروش شستا کند؛ درحالی‌که رئیس‌جمهور و وزرا حق دخالت در امور شرکت‌های شستا را که متعلق به کارگران و کارفرمایان هستند، ندارد.

  تامین اجتماعی باید از مدیریت وزارتی دور بماند

عضو اسبق هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی اگر درست مدیریت شود و ساختارهای آن اصلاح شود و از مدیریت وزارتی و شخصی به دور بماند و کارشناسان و صاحبان سرمایه آن را اداره کنند، آن‌گاه خواهد توانست 40 تا 50 میلیون جمعیت ایران را زیر چتر حمایتی خود بگیرد تا آنها محتاج زندگی جاری و روزمره خود و هزینه‌های دارو و درمان نباشند. باید در نظر داشت که آسودگی خاطر 50 میلیون جمعیت از 85 میلیون جمعیت کشور، امنیت اجتماعی و امنیت ملی را به دنبال خواهد داشت.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : شستا
نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز