تحقق زودهنگام رویای گردشگری عربستان

جذب توریست خارجی در عربستان-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

طی آخرین گزارشی که توسط شورای جهانی سفر و گردشگری منتشر شده، عربستان در سال 2023 توانست پذیرای 100 میلیون توریست خارجی باشد.

به گزارش کاماپرس، جذب گردشگر از اهداف بلند مدت عربستان محسوب می‌شود و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سال 2016 چشم انداز 2030 را با 100 میلیون توریست خارجی ترسیم کرده بود. اما عربستان توانست تمام رکوردهای خود را بشکند و در سال 2023 این تعداد توریست خارجی را جذب کند.

این چشم انداز، از سوی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان سند کلان اقتصاد پسانفت ارائه شد و قصد دارد با متنوع سازی درآمدهای دولت، اعتیاد پادشاهی به نفت را به میزان زیادی کاهش دهد. در این میان گردشگری به عنوان مهمترین رکن این سند هدف گذاری شده است، رکنی که پتانسیل تحقق این چشم‌انداز را دارد.

در گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری آمده که توریسم عربستان سال گذشته با رشد ۳۲ درصدی توانست ۱۸.۴ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کمک کند و میزان اشتغال در این صنعت را به ۲.۵ میلیون نفر برساند.

بیشتر بخوانید:

با محقق شدن این هدف، ریاض قصد دارد هدف‌گذاری ۱۵۰ میلیون گردشگر را برای سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی کند. هدفی که می‌تواند عربستان نفتی را به عربستان توریسم تبدیل کند و زمینه هاب شدن منطقه را در رقابت با امارات فراهم کند.

به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار این گزارش در روزهای گذشته در شرایطی است که ایران خود را برای روی کار آمدن دولت جدید آماده می‌کند. دولتی که نامزدهای آن تاکنون طرح روشنی را برای توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های توریسم ارائه نکرده و همچنان از ظرفیت‌های گسترده ایران در این بخش غافل هستند.

تنوع حوزه‌های گردشگری از جمله گردشگری سلامت، تاریخی، مذهبی، حلال و… آب و هوای متغیر، ارزان بودن به نسبت هزینه‌های سفر و گردشگری در عربستان از جمله پتانسیل‌هایی است که چشم‌اندازی برای تحقق آن فعلا نمی‌توان متصور بود.

انتهای پیام

روکش مارال
آهن رویال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز