عجیب‌ ترین تکنولوژی چمن مصنوعی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

طراحی و ساخت چمن مصنوعی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، جزو عجیب‌ترین اتفاقات صنعت فوتبال به حساب می‌آید. حالا همین تکنولوژی، الگویی برای دیگر ورزشگاه‌های دنیا شده است. چمن مصنوعی این ورزشگاه ویژگی‌های خاصی دارد که از گلخانه‌های مجهز زیر زمین ورزشگاه گرفته تا سقف‌های متحرک که هر کدام به نوعی نشان از اهمیت طراحی و تکنولوژی آن دارد را شامل می‌شود.

کاماپرس در این گزارش تکنولوژی چمن‌ مصنوعی ورزشگاه سانتیاگو را بررسی می‌کند.

چمن مصنوعی خیره‌کننده

تکنولوژی چمن مصنوعی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، یک پیشرفت نوآورانه در طراحی و ساخت استادیوم‌ها به‌شمار می‌رود. این تکنولوژی که «چمن جمع شونده» نام دارد، به‌ صورت خودکار چمن زمین ورزشگاه را باز و بسته می‌کند. این فناوری به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو اجازه می‌دهد تا چمن مصنوعی را به‌ صورت خودکار مدیریت کند.

در واقع این چمن با استفاده از سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی به‌صورت خودکار جمع و پخش می‌شود. به طور دقیق‌تر، یعنی چمن را به‌ صورت تکه‌های کوچک جمع و سپس آن‌ها را همچون یک چمن کامل پخش می‌کند. این فناوری در حفظ چمن و کاهش هزینه‌ها بسیار موثر است.

چمن-مصنوعی-سانتیاگو

داستان استفاده از تکنولوژی جدید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

داستان ساخت این چمن به سال 2018 برمی‌گردد که مسئولان ورزشگاه سانتیاگو برنابئو تصمیم گرفتند از زمین ورزشگاه برای رویدادهای دیگر هم استفاده کنند. بنابراین شروع به طراحی سیستمی کردند که با آن بتوان زمین چمن را در مواقعی جمع کرد؛ یعنی برخی از زمان‌ها، چمن مصنوعی به فضای گلخانه‌ای به عمق 30 متر پایین‌تر از سطح ورزشگاه، منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چالش‌های ساخت زمین چمن مصنوعی ورزشگاه سانتیاگو

همان زمان با شروع کار، ساخت زمین چمن مصنوعی در این ورزشگاه با موانع و چالش‌هایی مثل کمبود فضا رو‌به‌رو شد. کمبود فضا در اطراف ورزشگاه و وجود تونل‌های زیرزمینی مترو، باعث شد که سازندگان نتوانند از یک سکوی واحد برای جمع کردن چمن مصنوعی استفاده کنند. از این رو، سازندگان مجبور شدند زمین چمن را به 6 بخش تقسیم کنند تا بتوانند آنها را روی هم و در زیرزمین قرار دهند.

از طرفی محدودیت فضا برای نصب سیستم جمع‌شوندگی چمن، کار چندان ساده‌ای نبود و پیچیدگی‌های خاصی داشت. در طول اجرای مراحل ساخت، مخالفت‌های بسیاری وجود داشت که یکی از آنها مخالفت یوفا با طراحی سقف متحرک بود؛ اما به هر حال این سقف طراحی و نصب شد و حالا حتی در زمان بارش برف و باران هم بازی‌ها در آن برگزار می‌شود.

کاربرد بالای سیستم زمین چمن مصنوعی سانتیاگو

سیستم پیشرفته‌ای که برای زمین چمن ورزشگاه سانتیاگو تعبیه شده این امکان را فراهم کرد تا بسیاری از رویدادها در این استادیوم برگزار شود. به طور مثال، این ورزشگاه قابلیت خوبی برای برگزاری کنسرت، رویدادهای فرهنگی و تجاری، آموزشی، هنری و حتی رسانه‌ای دارد که سالانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع وجود سقف متحرک در افزایش قابلیت‌های این ورزشگاه نقش مهمی بازی می‌کند.

هزینه بازسازی باشگاه سانتیاگو چقدر شد؟

برای ساخت زمین چمن مصنوعی ورزشگاه سانتیاگو اعداد و ارقامی مختلفی در رسانه‌ها اعلام شد؛ در حقیقت مبلغ مشخصی از طرف منابع مربوطه ذکر نشده است. تنها طبق برخی اطلاعات می‌توان گفت که هزینه بازسازی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو حدود 500 میلیون یورو بود که بخشی از آن برای ساخت چمن مصنوعی و سیستم چمن جمع‌‌شونده استفاده شد ولی احتمالا هزینه نهایی بیش از این مبلغ بوده است.

یک الگو برای همه ورزشگاه‌ها

پس از آن، سیستم ساخت زمین چمن مصنوعی برنابئو، الگویی برای دیگر ورزشگاه‌‌ها شد، چراکه این چمن مصنوعی به‌صورت شبکه‌ای ایجاد شده و سیستم نظارت کاملاً هوشمندی دارد که به مدیریت و نگهداری آن کمک بسیاری می‌کند. در انتها باید گفت که این سیستم در مناطقی به کار می‌رود که امکانات لازم برای رشد چمن‌های طبیعی فراهم نیست و یا اینکه نگهداری چمن مصنوعی به نحو مطلوب، مشکل ساز است.

انتهای پیام

مرتبط با : چمنزارخانه چمنشیراز چمن
آریاپی
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز