روش پخت 5 غذای لذیذ و سنتی لرستان

غذاهای لذیذ لرستان-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

غذاهای هر استان نمادی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن است. هر شهر هم تنوع و فرهنگ غذایی خاص خود را دارد. در میان استان‌ها، لرستان به غذاهای محلی و لذیذ معروف است. غذاهای سنتی این خطه نیزطعمی اصیل دارد که البته معروف‌های آن در دیگر شهرها نیز پخت و سرو می‌شود.

کاماپرس در این گزارش 5 غذای لذیذ لرستان را همراه با طرز تهیه معرفی می‌کند.

۱_خورش قلیه ترش

یکی از غذاهای خوشمزه این خطه، خورش قلیه ترش لرستان است که لرستانی‌ها به این غذای لذیذ، کلیه ترش هم می‌گویند. خیلی‌ها با شنیدن این غذا یاد قلیه ماهی می‌افتند اما در ترکیب آن از ماهی استفاده نمی‌شود و پایه اصلی قلیه ترش، گوشت قرمز است. البته بعضی‌ها از گوشت مرغ هم در این غذای اصیل لرستان استفاده می‌کنند.

مواد اولیه این خورشت گوشت گوسفندی، رب انار یا تمبر هندی، پیاز، ادویه، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی است.

طرز تهیه: ابتدا پیازها را به صورت نگینی تف می‌دهید، سپس گوشت را با ادویه به آن اضافه کرده و در مرحله بعد رب را می‌ریزید تا بوی خامی آن گرفته شود. در مرحله آخر هم اجازه می‌دهید مواد با آبجوش حدودا دو ساعت پخته شود. تمرهندی را با کمی آب ولرم خیس و بعد از حل شدن از صافی رد کنید تا عصاره گیری شود و مغز آن داخل صافی بماند. از سیب زمینی نگینی هم در کنار آن استفاده کنید.

راز آسمان پایتخت

غذای لذیذ لرستان-کاماپرس

2_ آش ترخینه

این آش از غذاهای محبوب لرستان است که با ترکیبات دوغ، حبوبات، سبزی و کشک درست می‌شود و بسیار مقوی و سرشار از آنتی‌بیوتیک است، طوریکه لرستانی‌ها این غذای مقوی خود را، برای تقویت بیماران و کسانی که سرما می‌خوردند، می‌پزند. البته در ماه رمضان این آش در سفره لرستانی‌ها یک غذای محبوب به شمار می‌رود.

مواد لازم برای تهیه این آش شامل؛ ترخینه دوغ، لوبیا چیتی، نخود، عدس، کشک، سبزی آش، پیاز، ادویه، سیر و نعناع خشک است.

بیشتر بخوانید:

روش طبخ آش ترخینه لرستان با دیگر شهرها فرق می‌کند، اهالی این خطه، بلغور گندم و یا جو را داخل دوغ ترش به مدت حدودا ۱۰ روز خیس می‌اندازند، روش دیگر بلغور را چند ساعت داخل دوغ روی حرارت می‌گذارند تا پخته شود و پس از سرد شدن، به صورت گلوله‌هایی درآورده و به آن پونه اضافه و بعد آنها را خشک می‌کنند، سپس با سبزی و حبوبات و پیازداغ آش ترخینه به دست می‌آید.

طرز تهیه: ابتدا حبوبات را که از قبل خیس کرده را می‌پزید. سپس ترخینه‌ها را که از قبل در آب نرم شده است را به آن اضافه می‌کنید. سیر و پیاز را با ادویه و نعناع خشک تف داده و آن را کنار می‌گذارید تا بعد از جا افتادن حبوبات و اضافه کردن سبزی و پخته شدن آنها، به مواد اضافه کرده و مرحله آخر هم زمان ریختن کشک و جا افتادن آش است.

غذای لرستان-کاماپرس

3- گوله ریزه

گوله ریزه یک نوع خوراک گوشت است که آن را با نان سرو می‌کنند. مواد لازم برای این خوراک گوشت چرخ شده، پیاز، سیب زمینی، رب، آرد گندم و یا سوخاری و برنج نیمه دانه است‌.

طرز تهیه: ابتدا رب گوجه و ادویه را با روغن مخلوط کرده و اجازه بدهید با یک لیتر و نیم آب بجوشد. برای درست کردن گلوله‌های ریز، گوشت چرخ کرده را با نیم دانه‌های برنج و آرد گندم ورز داده و با هم مخلوط می‌کنید و به شکل توپک‌های درآورده و به آرامی به آب در حال جوش اضافه کنید. در آخر هم سیب زمینی‌ها را بصورت خلال‌های بزرگ خرد کرده و داخل قابلمه بریزید تا همراه با حرارت کم با گوشت‌ها پخته شوند. بعد از ۳۰ دقیقه گوله ریزه شما آماده است.

غذای لذیذ لرستان-کاماپرس

4-خورش سیب درختی

یکی دیگر از غذاهای لذیذ لرستان، خورش سیب درختی است. مواد اولیه این خورش، گوشت ران گوسفندی، روغن، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی، نمک، برگ بو، نشاسته ذرت، شیره انگور، پیاز و سرکه است. البته بعضی‌ها به جای شیره انگور از شیره خرما استفاده می‌کنند و بهتر است چربی گوشت هم کم باشد.

طرز تهیه: ابتدا گوشت را با روغن تف داده و با برگ بو، پیاز خام و آب گرم بگذارید بپزد، بعد از پخت گوشت، پیاز و برگ بوها را از قابلمه خارج كنید. سیب‌ها را به شکل دلخواه برش بزنید و به گوشت‌ها اضافه کنید. در این مرحله پیاز داغ و شیره انگور را به سركه اضافه كنید و خوب هم بزنید تا صاف شوند، سپس به خورش اضافه كنید. زمانی هم که سیب‌ها نرم شد، بدون تغییر در شكل ظاهریشان، نشاسته ذرت را با كمی آب سرد مخلوط و به خورش اضافه کنید.

غذای لذیذ لرستان-کاماپرس

5- چزنک رغو

چزنک رغو یکی از نان‌های لذیذ لرستان است که بر روی ساج و اجاق‌های هیزمی پخته می‌شود. البته برروی گاز و در خانه هم می‌توانید آن را درست کنید. نام دیگر این نان شل کینه است و بیشتر در استان‌های ایلام، کرمانشاه، و کردستان هم پخت می‌شود.

مواد لازم این نان آرد سفید، پودر زیره و رازیانه، کره محلی یا کرمانشاهی، شیره خرما، آب و نمک است.

طرز تهیه: ابتدا آرد را الک کنید و نمک را به آن بیفزاید. آب را به آرامی به آرد اضافه کنید تا خمیری نرم شکل گیرد و مراقب باشید تا خمیر سفت نشود. زمانی که فر یا ساج گرم شد با یک دستمال، سطح آن را روغن مالی کنید و سپس خمیر آماده شده را روی آن پهن کنید. توجه داشته باشید هر دو طرف نان باید پخته شود و بعد از آن نان شما آماده است.

غذای لذیذ لرستان-کاماپرس

انتهای پیام

آهن رویال
رایانه کمک
روکش مارال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز