طرح جدید ارزان سازی مسکن به نتیجه می‌رسد؟

ژیوار

طرح جدید مجلس برای سامان دهی به بازار مسکن و کاهش قیمت این کالای مهم و مورد نیاز خانوارها با انتقاداتی از سوی کارشناسان مواجه شده است به گونه ای که برخی از خبرگان بازار مسکن مسیر ترسیم شده برای این طرح را با هدف آن در تضاد می دانند.

به گزارش کاماپرس، جهش شدید قیمت مسکن طی 3 سال اخیر و انفعال دولت در برابر این گرانی که دست اقشار گوناگون را از سرپناه مناسب به قیمت منطقی کوتاه کرده ، مجلس را بر آن داشته تا طرحی به منظور ساماندهی بازار مسکن تدوین کند. اساس این طرح بیش از هر چیز بر رونق بخشی به ساخت و ساز استوار است تا از مسیر افزایش تولید بتوان قیمت مسکن را کنترل کرد.

متقاضیان مسکن بدون پس انداز امکان خرید خانه ندارند

فردین یزدانی از کارشناسان اقتصاد مسکن و نویسنده طرح جامع مسکن با انتشار یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد انتقاداتی به این طرح وارد کرده است. مهم ترین انتقاد وی به این طرح این است که با توجه به قدرت پایین خرید متقاضیان و نبود امکان پس انداز برای آنها، حتی اگر تولید مسکن افزایش یابد، افراد و خانوارهای فاقد مسکن قدرت خرید آن را نخواهند داشت چرا که وضعیت اقتصادی اغلب مردم اکنون به گونه ای است که اصولا پس اندازی برای آنها نمی ماند که بتوانند با آن خانه خریداری کنند.

اخبار و گزارش های مهم و  پربازدید را بخوانید:

دریان سفر امید

برای افزایش تقاضای مسکن چه برنامه ای دارید؟

یزدانی در ادامه یادداشت خود تلوبحا تدوین کنندگان این طرح را به دلیل بی برنامه گی در مورد افزایش تقاضای مسکن مورد انتقاد قرار داده و نوشته است؛ به نظر می‌رسد که تهیه‌کنندگان طرح بر این گمان بودند که با رونق بخشی به فعالیت ساخت‌وساز و به‌واسطه ارتباطات پسین و پیشین گسترده بخش ساختمان با سایر بخش‌های اقتصادی می‌توان موجبات رونق بخش مسکن را فراهم آورد.

در حقیقت تدوین‌کنندگان طرح بر این گمان هستند که می‌توان بدون ایجاد مازاد اقتصادی در اقتصاد و توزیع آن در دست خانوارها، از طریق منابع پولی (صرف‌نظر از امکان‌پذیری آن) موجبات رونق بخشی در بخش مسکن و از آن طریق در اقتصاد ملی را فراهم ساخت.

یزدانی تصریح کرده است؛ اصولا تقاضا برای خرید کالاهای غیرمبادله نظیر مسکن تابع رشد اقتصادی و از آن طریق ایجاد پس انداز و مازاد در سبد درآمدی خانوارها است.سوال اساسی از تدوین کنند گان طرح آن است چگونه در شرایطی که اصولا این مازاد در سطح جامعه ایجاد نمی‌شود، می‌توان امیدی به افزایش تقاضا داشت.

تولید مسکن بدون خریدار به گرانی دامن می زند

به نوشته وی؛ اصولا تولید بدون خریدار با توان اقتصادی کافی در عمل منجر به تشکیل حباب قیمت خواهد شد.بنا بر این در نگاهی اولیه به نظر می‌رسد که فرجام این طرح در نهایت ایجاد انبساط پولی در بخش مسکن خواهد بود که نه تنها در بلندمدت کمکی به حل مساله نخواهد کرد بلکه از طریق افزایش قیمت موجب وخیم‌تر شدن رفاه جامعه ایرانی خواهد شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز