احمدی نژاد رکورددار تورم در بین روسای جمهور است یا روحانی؟

لست سکند

طی بیش از 30 سال اخیر دولت هایی که ریاست آنها را احمدی نژاد ، روحانی ، خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عهده داشته اند امور اجرایی و اقتصاد کشور را اداره کرده اند و پرسش این است که رکورد تورم در اختیار کدام یک از این روسای جمهور است؟

به گزارش کاماپرس، در حالی که زمزمه رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات پیش رو در فضای مجازی پیچیده – گرچه هنوز تایید یا رد صلاحیت احمدی نژاد و یا سایر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 از سوی شورای نگهبان اعلام نشده –در مورد دوره ای که وی مسئولیت ریاست جمهوری را به عهده داشت اظهارنظرهای مثبت و منفی فراوانی شنیده می شود.

یکی از داغ ترین بحث ها توانایی یا ناتوانی احمدی نژاد در کنترل تورم است. احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی با مقایسه تورم در دوره روسای جمهور پیشین ایران ، اطلاعات جالب توجهی در این زمینه به دست داده است.

بر اساس داده‌هایی که این تحلیل گر اقتصادی منتشر کرده روحانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی سردمدار افزایش قیمت‌ها در دوره های ریاست جمهوری خود بوده اند.

اطلاعاتی که سلطانی داده اختصارا به شرح زیر است:

راز آسمان پایتخت

نرخ تورم تجمعی در کل دوره ریاست جمهوری:

هاشمی رفسنجانی : ۴۸۷ درصد

خاتمی: ۲۰۳ درصد

احمدی نژاد: ۳۴۲ درصد

روحانی: ۴۵۷ درصد

نرخ تورم میانگین دوره ریاست جمهوری نسبت به دوره ریاست جمهوری (یا ۸ ساله) پیش از آن:

هاشمی: ۴۲۶ درصد

خاتمی: ۳۰۱ درصد

احمدی نژاد: ۲۴۱ درصد

روحانی: ۳۸۵ درصد

 نرخ تورم میانگین دور دوم نسبت به دور اول ریاست جمهوری:

هاشمی: ۱۹۲ درصد

خاتمی: ۷۱ درصد

احمدی نژاد: ۱۰۷ درصد

روحانی: ۱۷۰ درصد

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه نوشته است؛ در دوره‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی و روحانی با اداره اقتصاد به دست کارگزارانی ها، سیاست دولت‌ها تامین منافع ائتلاف غالب با اخذ مالیات تورمی از مردم بود.

سلطانی معتقد است؛ نرخ تورم بالای دور دوم نسبت به دور اول ریاست جمهور در دوره های هاشمی و روحانی پوپولیست بودن آنها را نشان می دهد.

وی همچنین بر این باور است که کمتر بودن نرخ تورم دوره روحانی نسبت به دوره هاشمی نشان دهنده کم اظهاری نرخ تورم است. همچنین با کنترل قیمت غذا و بخش خدمات، بخشی از تورم دولت دوازدهم به بعد منتقل شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “احمدی نژاد رکورددار تورم در بین روسای جمهور است یا روحانی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز