ضدآفتاب را به زیر چشم بزنیم یا نه؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

خشکی پوست، پیری زودرس، لکه و سرطان پوست از عوارض نور مستقیم آفتاب بر پوست صورت و بدن هستند. پوست ناحیه زیر چشم به‌خاطر نازک بودن، بیش از سایر نواحی در معرض این خطرات قرار دارد و بنابراین بیشتر به محافظت نیاز دارد. با این‌حال بعضی از افراد باور دارند که نباید کرم ضدآفتاب را برای زیر چشم به کار برد.

کاماپرس در این گزارش به این سؤال می‌پردازد که آیا کرم ضدآفتاب رابه زیر چشم بزنیم یا نزنیم؟

برای پاسخ دادن به این سؤال ابتدا باید با مفهوم ضدآفتاب فیزیکی (معدنی) و شیمیایی آشنا شویم؛ کلمه‌های فیزیکی و شیمیایی نشان‌دهنده نوع مکانیسمی هستند که یک ضدآفتاب برای محافظت از پوست دربرابر آفتاب به کار می‌برد. همان‌طور که حدس می‌زنید ضدآفتاب‌های شیمیایی این فرآیند را با انجام یک واکنش شیمیایی انجام می‌دهند درحالیکه ضدآفتاب‌های فیزیکی که ضدآفتاب معدنی نیز نام دارند، از موادی معدنی برای ایجاد سدی فیزیکی مقابل اشعه فرابنفش استفاده می‌کنند. ارتباط این موضوع به استفاده از ضدآفتاب در زیر چشم، در نوع ماده به‌کاررفته در این دو نوع محصول است.

بیشتر بخوانید:

فهرست ترکیبات روی بسته کرم ضدآفتاب را بخوانید

عادت به بررسی مواد تشکیل‌دهنده یک محصول بهداشتی در هنگام خرید شما را از شر خرید محصولات اضافی و نامناسب برای پوستتان خلاص خواهد کرد؛ البته به شرطی که با مواد ضروری و یا مضر احتمالی مربون به آن محصول آشنایی داشته باشید. در هنگام خرید ضدآفتاب نیز بهتر است فهرست مواد را به دنبال نام موادی مانند آووبنزن، اکسی‌بنزن، اکتوکریلین، اکتی‌سالات، هموسالات و اکتینوکسات بگردید. این مواد که ضدآفتاب‌های شیمیایی نام دارند مانند یک اسفنج اشعه فرابنفش خورشید را به خود می‌کشند و طی فرآیندی آن را به‌صورت گرما از سطح پوست آزاد می‌کنند. هرچند فیلتر این مواد دربرابر آفتاب بسیار قوی و مؤثر است اما ممکن است برای پوست بعضی از افراد حساسیت‌زا باشند. از آن‌جاکه پوست زیر چشم بسیار حساس‌تر از سایر بخش‌ها است برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که از مالیدن ضدآفتاب شیمیایی بر روی این قسمت خودداری شود.

ضدآفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟

زینک‌اکساید و تیتانیوم‌دی‌اکساید دو ماده معدنی مؤثر در ضدآفتاب‌های فیزیکی هستند که مانند سپر جلوی برخورد پرتوهای فرابنفش به پوست را می‌گیرند و مانند موارد ذکر شده نیز حساسیت‌زا نیستند و می‌توان آن‌ها را برای پوست زیر چشم نیز به کار برد. اما مشکل در درشتی این مواد است که جذب پوست نمی‌شوند و رد سفیدی را بر روی صورت باقی می‌گذارند. بنابراین اگر از ضدآفتاب به‌عنوان پایه میکاپ خود به‌جای کرم‌پودر استفاده می‌کنید ضدآفتاب‌های فیزیکی نتیجه مطلوب را به شما نخواهند داد و بهتر است از ضدآفتاب‌های شیمیایی استفاده کنید.

کودکان و زنان باردار چه ضدآفتابی مصرف کنند؟

ضدآفتاب‌های شیمیایی به‌سرعت جذب پوست می‌شود و این موضوع باعث جلوه خوب آن‌ها بر صورت می‌شود و حس سبکی را منتقل می‌کند. درحال حاضر هنوز هیچ گزارشی مبنی بر مضر بودن این مواد برای بدن ثبت نشده‌است اما جذب سریع و ورود راحت این مواد به گردش خون قدری نگران‌کننده است و بهتر است کودکان و زنان باردار در استفاده از آن‌ها احتیاط کنند.

بهترین ضدآفتاب کدام است؟

گفته می‌شود که اگر قرار باشد تنها و تنها 1 محصول بهداشتی در روتین پوستی خود داشته باشید آن محصول باید ضدآفتاب باشد. هرنوع ضدآفتابی، با درنظر گرفتن خطرات احتمالی آن از خطر حتمی و شدید تابش فرابنفش خورشید برای پوست بهتر است. متخصصان پوست معتقدند صرف استفاده از ضدآفتاب از نوع آن اهمیت بسیار بیشتری دارد. اولین و مهمترین نکته در انتخاب ضدآفتاب فاکتور محافظتی (ُSPF) آن است که نباید از 30 کمتر باشد. مواردی مانند شیمیایی و فیزیکی بودن و یا سازگاری ضدآفتاب با پوست در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.

انتهای پیام

مرتبط با : خانومیروژه
آهن رویال
روکش مارال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز