صدور گواهی انحصار وراثت چقدر طول می کشد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بعد از فوت یک فرد، دارایی‌ها و اموال او به صورت قهری به ورثه‌­اش تعلق خواهد گرفت. برای تقسیم ارث باید فهرستی از کلیه اموال و دارایی‌های متوفی تهیه و یک سری مراحل اداری طی شود که اولین مرحله، اخذ گواهی حصر وراثت است. البته انحصار وراثت پروسه طولانی دارد و معمولا چندین ماه طول می‌کشد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی نکات لازم درباره انحصار وراثت و مدت زمان این فرآیند پرداخته است.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

اولین قدم وراث بعد از فوت متوفی، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از مراجع قضایی است. در این گواهی، اطلاعاتی مانند تعداد و مشخصات وراث و نسبت آنان با متوفی و همچنین میزان سهم‌الارث آنان ذکر می‌شود. گواهی انحصار وراثت نقش زیادی در پیشبرد فرآیند کلی انحصار وراثت دارد.

بیشتر قوانین و مقررات مربوط به دریافت گواهی انحصار وراثت از قانون امور حسبی و تصدیق انحصار وراثت مصوب در سال 1309 گرفته شده است. بر اساس ماده 360 قانون امور حسبی، وارثان متوفی یا سایر اشخاص ذی‌نفع می‌توانند برای اخذ گواهی حصر وراثت اقدام کنند. همچنین نیازی به درخواست همه وراث برای صدور گواهی نیست و صرفا درخواست یک نفر از آنان نیز کافی است.

راز آسمان پایتخت

مدارک لازم برای دریافت گواهی انحصار وراثت

گواهی فوت متوفی، استشهادیه محضری، شناسنامه متوفی، عقدنامه یا رونوشت آن و شناسنامه وراث از مهم‌ترین مدارک برای دریافت گواهی انحصار وراثت است. همچنین در صورتی که متوفی وصیت‌نامه داشته باشد، ارائه آن برای دریافت گواهی انحصار وراثت ضروری است. مدارک لازم برای گواهی انحصار وراثت باید از طریق دفاتر خدمات قضایی به شورای حل اختلاف ارائه شود.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

بعد از آنکه وراث گواهی حصر وراثت دریافت کردند، در قدم بعدی باید نسبت به تنظیم دادخواست مناسب اقدام کنند. این مرحله ممکن است کمی دشوار و پیچیده باشد و به همین منظور بهتر است که افراد از خدمات وکلای حرفه‌ای و باتجربه استفاده کنند. بعد از اینکه افراد اقدام به تنظیم دادخواست و تکمیل مدارک کردند، لازم است که از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت و تایید دادخواست تنظیم‌شده بپردازند. حضور وکیل ماهر در این مراحل نقش زیادی در افزایش سرعت کار و آسان شدن فرآیند دارد.

در نهایت بعد از تایید شدن دادخواست در دفاتر خدمات قضایی، پرونده به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود. در این مرحله شورای حل اختلاف پرونده را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، از طریق صدور ابلاغیه، وراث را دعوت می‌کند.

در مرحله بعدی، شورای حل اختلاف پس از بررسی مدارک، آگهی حصر وراثت را در یکی از روزنامه‌های محلی یا کثیرالانتشار منتشر می‌کند. بر اساس این آگهی چنانچه فردی خود را جزو وراث متوفی بداند و نسبت به این گواهی اعتراض داشته باشد، باید در مدت زمان یک ماهه مقرر از انتشار آگهی، به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که بعد از گذشت مهلت مقرر، کسی نسبت به آگهی منتشرشده اعتراضی نکرده باشد، شورای حل اختلاف گواهی حصر وراثت را صادر می‌کند.

دریافت استشهادیه محضری

یکی از مهم‌ترین مراحل در طی آماده‌سازی مدارک، دریافت استشهادیه محضری است. وراث باید به یکی از دفاتر استاد رسمی مراجعه و فرم استشهادیه را پر کنند. برای تعیین وراث نیاز است که فرم مخصوصی در یکی از دفاتر اسناد رسمی تکمیل شود و در این راستا به سه نفر شاهد نیاز است. این سه شاهد شهادت می‌دهند که وراث دقیقا چه افرادی هستند.

صدور گواهی انحصار وراثت چقدر طول می­‌کشد؟

صدور گواهی انحصار وراثت به طور میانگین با توجه به تعداد و حجم پرونده‌های شورای حل اختلاف، ممکن است بین دو هفته تا یک ماه طول بکشد. البته به طور کلی انجام تمامی مراحل انحصار وراثت تقریبا بین دو تا سه ماه زمان می­‌برد.

دریافت گواهی انحصار وراثت با «گروه وکلای خانواده»

گروه وکلای خانواده با مجموعه‌ای از بهترین و ماهرترین وکلای پایه یک با تخصص در دعاوی خانواده مشغول به فعالیت است. این مجموعه در تلاش است که با استفاده از تجربه جمعی، بهترین و سریع‌ترین راهکار را در اختیار متقاضیان قرار دهد. وکلای خانواده تعداد زیادی از پرونده‌های موفق را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است و همچنین با ارائه خدمات مشاوره رایگان، به متقاضیان یاری می‌رساند. با توجه به فرآیند طولانی و پیچیده انحصار وراثت، افراد می‌توانند از خدمات حرفه‌ای این مجموعه استفاده کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://vakil-khanevade.com مراجعه کنند یا با شماره‌ تلفن 02191001312 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای خانواده
روکش مارال
رایانه کمک
آریاپی
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز