شرایط تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف

تحصیل در آلمان - کاماپرس
ژیوار

موسسات آموزش عالی در آلمان برخلاف بسیاری از کشورها، با وجود کیفیت آموزشی بالا رایگان بوده یا هزینه‌ بسیار کمی دریافت می‌کنند. با تحصیل در آلمان و دریافت مدرک فارغ­‌التحصیلی به ‌راحتی می­توان جذب بازار کار بین‌المللی و بسیاری از شرکت‌های بزرگ ‌شد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی بهترین رشته‌ برای تحصیل و همچنین شرایط تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف برای ایرانیان ‌پرداخته است.

بهترین رشته‌­ها برای تحصیل در آلمان

دندان‌پزشکی: برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های دولتی آلمان نیاز به پرداخت شهریه خاصی نیست. درآمد سالانه دندان­پزشکان به طور متوسط حدود ۸۰ هزار یورو است.

علوم کامپیوتری: این رشته می‌تواند انتخاب عالی برای برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزارها باشد؛ چراکه بازار کار و درآمد بسیار خوبی دارد.

مهندسی صنایع: مهندسان صنایع در آلمان نیز مانند سایر کشورها به بالا بردن تولید و کاهش قیمت تمام شده‌ محصولات کارخانه‌ها می­‌پردازند و سالانه بین ۳۸ تا ۶۱ هزار یورو درآمد دارند.

دریان سفر امید

فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی: این سه رشته از رشته‌های مهم در آلمان هستند؛ به طوریکه ۲۸ آلمانی توانستند جایزه‌ فیزیک نوبل را کسب کنند. آلمان به رشد و توسعه‌ علوم شناختی و پایه در کشور خود بسیار اهمیت می‌دهد.

تحصیل در آلمان - کاماپرس

شرایط تحصیل در آلمان

دوره دبیرستان: در آلمان به جز برلین، دانش‌آموزان از ۱۰ سالگی وارد مقطع متوسطه می‌شوند. آنان تا ۱۵ سالگی به طور تمام وقت به مدرسه می‌روند، اما پس از آن تا ۱۸ سالگی می‌توانند بسته به نوع مدرسه، به صورت پاره وقت یا تمام وقت به تحصیل ادامه دهند. در پایان تحصیلات متوسطه نیز وارد دانشگاه می‌شوند یا دیپلم فنی و حرفه‌ای می‌گیرند.

در آلمان می‌توان در مدارس دولتی یا خصوصی تحصیل کرد که برای ثبت‌نام در مدارس دولتی نیاز به ارائه شناسنامه، گواهی تولد یا پاسپورت به همراه آدرس محل سکونت در آلمان است. مدارس بین‌المللی در آلمان، انگلیسی زبان هستند، اما مدارس رایگان دولتی به زبان آلمانی درس می‌دهند. هزینه‌ مدارس بین‌المللی سالانه بین ۱۴ تا ۲۰ هزار یورو است.

دوره کارشناسی: برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی آلمان باید به وبسایت دانشگاه‌­ها مراجعه و مدارک لازم را تهیه کرد. در این مرحله جزئیات اهمیت زیادی دارد؛ چراکه گاهی یک اشتباه می‌تواند باعث رد درخواست‌ متقاضی شود. باید به زبان موسسه انتخابی دقت کرد.

آلمان شرایط سنی خاصی برای تحصیل در نظر نمی‌گیرد، اما بهتر است برای بالا بردن درصد قبولی، مدارک کافی مانند سابقه‌ کار به همراه داشت که نشان‌دهنده‌ ایجاد وقفه بین تحصیلات‌ باشد. مدت دوره‌ کارشناسی در آلمان به جز برخی رشته‌های خاص سه سال است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در آلمان رایگان بوده و تنها ممکن است هر ترم بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ یورو هزینه اداری از دانشجو دریافت شود.

دوره کارشناسی ارشد: برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان باید حتما مدرک کارشناسی داشت. البته گاهی داشتن ریزنمرات دبیرستان نیز لازم است و مصاحبه ویدیویی با دانشجو انجام می­شود. بسیاری از دروس دوره‌ کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی است و لازم نیست که دانشجو حتما به زبان آلمانی مسلط باشد. برای این منظور دانشجو باید نمره ۶.۵ آیلتس را کسب کرده باشد. البته دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، نمره آیلتس ۵.۵ را نیز می‌پذیرد.

برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد شرط سنی وجود ندارد، اما اگر بین دوره‌ کارشناسی و کارشناسی ارشد وقفه زیادی باشد، باید با ارائه‌ مدرک، دلیل منطقی برای ایجاد وقفه‌ بین تحصیل‌ ارائه کرد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به طور میانگین دو سال زمان می‌برد و برخی رشته‌ها در این مقطع به معدل A یا +B  دوره کارشناسی نیاز دارند. هزینه‌ درس خواندن در این مقطع نیز رایگان بوده و تنها ممکن است برای هر ترم، هزینه ناچیزی برای هزینه‌های اداری پرداخت شود.

دوره دکترا: برای تحصیل در آلمان در مقطع دکترا باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر، توصیه نامه از استاد راهنمای دوره‌ دکترا و توصیه نامه از حداقل دو استاد دوره‌­های قبلی ارائه داد. تحصیل در مقطع دکترا معمولا بین سه تا چهار سال زمان‌ می­‌برد.

دانشگاه‌های آلمان به نمره آیلتس بالایی نیاز ندارند و بسیاری از آن‌ها به نمره‌ بین ۵.۵ تا ۶.۵ هم رضایت می‌دهند، اما به حداقل معدلB+  نیاز است. تحصیل در آلمان در مقطع دکترا نه تنها هزینه‌ای ندارد، بلکه معمولا به دانشجویان دکترا حقوق نیز پرداخت می‌شود.

تحصیل در آلمان - کاماپرس

تحصیل در آلمان با «الوویزا»

موسسه مهاجرتی و بین‌المللی الوویزا از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را در زمینه‌ اعزام نیروی کار و دریافت اقامت کشورهای دیگر آغاز کرده است. این مجموعه با بیش از ۲۵ سال سابقه، جزو معدود موسسات دارای مجوز رسمی در کاریابی بین‌المللی است که با داشتن تیم اجرایی فوق‌العاده قوی و با تجربه در داخل و خارج از ایران، مسیر کاریابی را برای متقاضیان آسان می‌کند. مشاوره با کارشناسان برای مهاجرت قانونی یا مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و همچنین ادامه تحصیل در خارج از ایران و در دانشگاه‌های معروف آمریکا، کانادا، آسیا، اروپا، انگلستان و حوزه اسکاندیناوی، از دیگر خدمات این موسسه است.

متقاضیان برای ارتباط با کارشناسان الوویزا می­توانند با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۶۸۶۴۸۸ و ۰۲۱۸۸۶۹۵۹۷۰ تماس بگیرند و همچنین به نشانی اینترنتی https://elovisa.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : الوویزا
نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز