شتر بخار واحد اندازه گیری قدرت محرکه کدام خودروها است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

برای اندازه‌گیری قدرت خودروهایی که بر روی آسفالت می‌رانند از واحدی به نام اسب بخار استفاده می‌شود؛ ولی مهندسین نیسان برای اندازه گیری قدرت نیرو محرکه آفرود که با آن بر روی ناهمواری، پستی و بلندی رانندگی می‌شود از واحدی به نام شتر بخار استفاده می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، تقریبا تمامی افراد حتی برای یکبار اصطلاح اسب بخار را شنیده‌اند که این اصطلاح به توان موتور اشاره دارد و به صورت نسبت کار انجام شده به مدت زمان انجام آن کار محاسبه می‌شود. ولی مهندسین نیسان دست به کار شده‌اند و برای اندازه‌گیری نیرو محرکه آفرودها از اصطلاحی به نام شتربخار استفاده می‌کنند که در ادامه توضیح داده می‌شود.

دلایل انتخاب شتر بخار برای اندازه گیری قدرت محرکه آفرودها

از آنجایی که شتر بدون دشواری می‌تواند پستی، بلندی و بیابان‌ها را طی کند نیسان نیز از اصطلاح شتر بخار برای اندازه‌گیری قدرت نیرو محرکه خودروهای آفرود و شاسی بلندها استفاده می‌کند که فرمولی نیز برای آن تعیین کرده است.

البته دلیل دیگر برگزیدن این اسم به آن خاطر است که شتر پاهای بلندی دارد و همین عضو سبب خنثی کردن پستی‌ و بلندی‌ها می‎شود همچنین به خاطر ارتفاعی که از سطح زمین دارد گرمای کمتری را حس می‌کند که وجه تشابه آن با شاسی بلندها در همین است که ارتفاع زیادی نسبت به یک سدان از سطح زمین دارند.

فرمول محاسبه شتر بخار

به طور کلی شتر بخار تعاملی بین وزن خودرو، شتاب آن و مسیر حرکتی است که فرمول آن حاصلضرب جرم، جاذبه، زاویه و زمان/طول در یکدیگر است. البته عملکرد یک شاسی بلند یا آفرود علاوه بر اینها به گشتاور، مانورپذیری خودرو و مهارت راننده نیز بستگی دارد.

نیسان آزمایش‌های شتر بخار را در صحراهای دبی انجام داده که در این منطقه نیز خودروها با هیمن واحد اندازه‌گیری شناخته می‌شوند و قدرت نیرومحرکه شاسی بلندهای نیسان در کشور امارات با واحد شتربخار به مشتریان عرضه می‌شوند. البته نیسان امیدوار به همه‌گیری این واحد اندازه‌گیری برای شاسی بلندها و آفرودها در سراسر دنیا است.

جالب است بدانید که قدرت نیرو محرکه نیسان پاترول 78 برابر با 213 شتربخار، نیسان پاترول 76 برابر با 77 شتربخار همچنین نیسان ناروا نیز قدرت نیرو محرکه‌ای برابر با 171 شتربخار دارد.

انتهای پیام

مرتبط با : یدکی لند
آهن رویال
آریاپی
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز