شاخص بورس 2 میلیون و 800 هزار واحدی می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح روندهای گذشته و آینده بازار، رشد بورس و دستیابی شاخص به 2 میلیون و 800 هزار واحد را امکان پذیر دانست.

به گزارش کاماپرس، خوش بینی و بدبینی به آینده بورس دو روی سکه سرمایه گذاری در این بازار است و سرمایه گذاران بورسی باید تحلیل های ارائه شده از سوی هر دو طیف را به دقت بررسی کنند تا در خرید، فروش و حفظ سهام مورد نظر خود انتخاب های بهتری داشته باشند.

نقش دولت نیز در این بازار بسیار تعیین کننده است و گاه به نظر می رسد دولت با برنامه ریزی های از پیش تعیین شده و یا با ناهماهنگی های ناخواسته، بورس را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد بی آنکه دقیقا مشخص باشد تحولاتی که پیامد تصمیمات دولت در بازار سرمایه ایجاد می شود مورد نظر دولت بوده است یا خیر.

روزنامه شرق امروز در مصاحبه با وداد حسینی کارشناس بازار سرمایه روندهای بورس را بررسی کرده و تحلیل های جالبی از دیدگاه این کارشناس بورسی ارائه کرده است.

سه عامل موثر بر بازار سهام

راز آسمان پایتخت

وی می گوید: بازار سهام معمولا از سه عامل، متأثر می‌شود؛ نرخ ارز، سود شرکت‌ها و نرخ تورم. نرخ دلار از حدود 11 هزار تومان حرکت کرده و نزدیک به 24 هزار تومان است. تورم نیز مرتبا فزاینده است و سود شرکت‌ها نیز متأثر از تورم و نرخ ارز، افزایش می‌یابد. این سه عامل، بازار سرمایه را به سمت بالا حرکت می‌دهند. در این میان، نرخ ارز بیشترین تأثیر را روی بازار سرمایه می‌گذارد.

استفاده دولت از بورس برنامه ریزی شده نبوده است

این کارشناس درباره تحرکات حمایتی اخیر دولت در بورس گفته است: اکنون چندروزی است که شرکت‌های دولتی، خط اعتباری باز کرده‌اند و از بازار حمایت می‌کنند که این نگراني عمومی از بازار دور شود و حقیقی‌ها دوباره به عرصه بازار بازگردند. بنابراین نمی‌توان نقش دولت را در این زمینه چندان جدی گرفت. در واقع نمی‌توان گفت دولت بازار را کنترل کرد یا بر آن نظارت ویژه‌ای داشت یا از آن بهره‌ و سود برده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم دولت با روند رو به رشد بازار سرمایه، ژست گرفت و اعلام کرد که از آن بهره‌مند می‌شود.

جالب آنکه اتفاقا شرکت‌های دولتی و دولت، سهام عرضه نکردند، درحالی‌که دولت می‌توانست به‌خوبی از فرصت ایجادشده استفاده کند. در این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون، به گفته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، 100 هزار میلیارد تومان وارد بازار شده و از این میزان، رقمی که دولت برای خود نقد کرده، چیزی بین 16 تا 22 هزار میلیارد تومان است که رقم چندان درخورتوجهی نیست. اکنون دولت به فکر استفاده از بازار سرمایه افتاده و صندوق‌های ETF بانکی و پالایشی را به میان آورده است. به عقیده من، روند برنامه‌ریزی‌شده‌ای از سوی دولت پیش نرفته بود.

آینده بازار بورس چگونه است؟

وی در مورد آینده بازار معتقد است : به نظر می‌رسد در هفته آتی، باز هم با عرضه حقیقی‌ها و حقوقی‌ها پیش خواهد رفت و با ریزش روبه‌رو خواهیم بود، اما به دلیل آنکه انگاره‌ها و المان‌های رشد شاخص برقرار است؛ نرخ ارز تا 23هزار‌و 500 تومان پیش رفته، دلار نیمایی به بالای 20 هزار تومان رسیده، تورم روند فزاینده خود را پیگیری می‌کند و دلار 4200تومانی نیز حذف می‌شود و در کنار آن با رشد سود شرکت‌ها و گزارش‌های خوب پنج‌ماهه شرکت‌ها روبه‌رو هستیم، بنابراین به نظر می‌رسد بازار کمی تنفس کند و سپس تا پایان سال، شاخص کل بورس اوراق بهادار، رکورد قبلی خود را شکسته و تا دو‌میلیون‌و 800 هزار واحد نیز پیش خواهد رفت.

از پالایش یکم استقبال می شود

به باور این کارشناس بازار سرمایه صندوق پالایش یکم با استقبال مواجه می شود. وی در این باره می گوید: از پالایش یکم استقبال می‌شود. اصولا سرمایه‌گذار بازار سرمایه فراموشکار است و اگر دوباره صف خرید شکل بگیرد، همه در صف خرید قرار می‌گیرند. اگر شاخص از یک‌میلیون‌و 800 هزار واحد عبور کند، آرام‌آرام شاهد ورود یک‌سری سهامدار خرد به بازار خواهیم بود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “شاخص بورس 2 میلیون و 800 هزار واحدی می‌شود

  1. باران گفته:

    تکنیکال هم درکار بورس ایران شاه فنر شکونده ،سال۹۶ ۹۷ دلار از ۳،۴هزار به ۱۸ ،۱۹ هزاررسید بورس رشد این چنینی نداشت

  2. ali گفته:

    پایین که نمیمونه بالاخره میره بالا دیگه این که دیگه نگرانی نداره والا به خدا کلا بلند مدت که به خریدت نیگا کنی کلی سود هم میکنی

  3. دکتر گفته:

    ازنظر تکنیکالی هم امکان سقوطش بسیار بالاس، اون هم با این عرضه تقاضا ضعیف احتماله شکست ناقص در این موجه 5 بسیاااار بالاست. به شخصه از بورس متا 1ماه اینده خارج میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز