سکه 10 میلیونی چقدر حباب دارد؟

روز گذشته سکه از مرز 10 میلیون تومان هم گذشت. این در حالی است که برخی کارشناسان بازار، حباب قیمت‌سکه را فقط حدود یک میلیون محاسبه کرده‌اند.

به گزارش کاماپرس؛ سال 98 در حالی به پایان رسید با وجود رشد 180درصدی بازارسرمایه، طلا و دلار به رشد 30‌درصدی بسنده کردند. اما در سال 99 و طی هفته‌های گذشته بازارسکه و طلا نه‌تنها پا به پای بورس بالا آمده بلکه در روزهای اخیر گوی سبقت را از بازار سرمایه نیز ربوده است.
دومین هفته تیر‌ماه هفته‌ای طلایی برای بازار سکه و طلا بود. هفته‌ای که‌ سکه وارد کانال 9‌میلیون تومانی شد و خیلی زود به سقف این کانال رسید. به طوری که بازار سکه در آخرین ساعات فعالیت خود در روز شنبه(چهارده تیرماه) شاهد عبور قیمت‌سکه از مرز 10 میلیون تومان شد. روزنامه جام جم در گزارش امروز خود به بررسی این افزایش ناگهانی قیمت و محاسبه حباب قیمت‌سکه پرداخته است.

محاسبه حباب قیمت‌سکه
به نوشته جام جم؛ « هر انس طلا چیزی حدود 32 گرم و هر سکه‌بهار آزادی چیزی حدود هشت گرم وزن دارد. به عبارتی با هر انس طلا می‌توان چهار‌سکه تهیه کرد.
اگر قیمت انس جهانی طلا را 1775 دلار بدانیم بر این اساس برای ساخت هر سکه چیزی حدود 443 دلار هزینه خام طلای مصرف شده در این سکه خواهد داشت. حالا با فرض دلار 20 هزار تومانی چیزی حدود 8 میلیون و 800 هزار تومان طلا برای تولید یک‌سکه مصرف شده است.
این رقم به علاوه هزینه‌های معمول برای ضرب‌سکه قیمت بدون حباب هر سکه به شمار می رود.

نظر سه اقتصاددان درباره حباب‌سکه
در همین رابطه جام جم نظر سه اقتصاددان را هم در گزارش خود گنجانده است.

«مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه چمران (تیرماه 99):

آریاک سفر

قیمت‌سکه و ارز حبابی نیست و تحت تاثیر واقعیت‌های موجود در بازار رخ داده است.بانک مرکزی منفعل است و نمی‌تواند بر بازار اثر بگذارد.
حسین راغفر، اقتصاددان و عضو، هیات علمی دانشگاه الزهرا ،( تیرماه 99):
عملا یک بانک در ماههای اخیر اقدام به خرید سکه با اختلاف 500 تا 700 هزار تومان در بازار آتی می‌کرد که امروز باعث افزایش قیمت‌سکه شده است.
علی ماجدی، معاون اسبق وزارت اقتصاد، (خردادماه 99):
همواره قیمت هر بازار روی قیمت بازارهای دیگر تاثیر می‌گذارد. همین الان هم ارز و سکه با وقفه خیلی کمی اثر افزایشی قیمتی بورس را نشان دادند و روند صعودی به خود گرفتند.»

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز