سقوط شدید ارزش سپرده های بانکی

سود سپرده بانکی در سال 1400
تورهای مسافرتی لحظه آخر

یک پژوهشگر اقتصادی با ارائه نموداری از کاهش شدید ارزش سپرده های بانکی در اثر شوک افزایش قیمت ارز خبر داد. به این ترتیب می توان گفت: سود سپرده بانکی نیز در برابر تورم و افزایش قیمت دلار بی ارزش شده است.

به گزارش کاماپرس، احسان سلطانی پژوهشگراقتصادی با اشاره به کاهش ارزش سپرده های سرمایه گذاری به یک سوم ارزش قبلی در شبکه اجتماعی تخصصی خود نوشت: ارزش سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار در شوک‌های ارزی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ از ۳۰۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه مدعی شد بانک مرکزی به جای این که امین پول سپرده گذاران باشد که به سیستم بانکی اعتماد کردند، در مقام مجری سرکوب ارزش پول ملی برای تامین منافع بانک‌ها و بدهکاران بزرگ بانکی عمل کرده است.

سلطانی همچنین نوشت: در همین راستا تسویه تسهیلات بانکی با سرکوب ارزش ریال یکی از ابعاد مهم فساد شوک قیمت ارز را نشان می دهد.

شایان ذکر است طی سال های اخیر بسیاری از سپرده گذاران بانکی به دلیل کاهش ارزش پول ملی و تورم ، با زیان قابل توجهی مواجه شده اند به گونه ای که قدرت خرید سپرده یک میلیاردی آنها از یک واحد مسکونی بالای 100 متر در نقاط مرغوب شهر تهران به خرید یک واحد مسکونی 60 متری در مناطق جنوبی شهر کاهش یافته است.

سود سپرده بانکی نیز در این شرایط پوشش دهنده زیان سپرده گذاران نبوده و زیان آنها از محل کاهش ارزش سپرده هایشان را جبران نکرده است.

سلطانی در یک پست دیگر نوشت: در طی دوره ۱۳۷۲ تا بهار ۱۳۹۰، قیمت حقیقی (قیمت اسمی با تعدیل نرخ تورم کالاهای و خدمات) مسکن تهران ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرد که در سطح جهان بی سابقه است.

همانطور که تجربه دوره های قبلی رشد قیمت مسکن نشان می دهد، پیامد صعود بی سابقه قیمت زمین و خانه و املاک تجاری در سال ۱۳۹۹، کاهش قیمت حقیقی (و تا حدی قیمت اسمی) و رکود خواهد بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

آریاپی
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز