سطوح حمایت و مقاومت (Support and Resistance Levels) در فارکس چیست؟

سطوح حمایت و مقاومت - کاماپرس
ژیوار

معامله‌گران بازار فارکس به منظور داشتن بینش دقیق و واضح از این بازار باید برخی مفاهیم و تحلیل‌ها را به خوبی درک کنند. سطوح حمایت و مقاومت (Support and Resistance Levels) از جمله مفاهیم کلیدی این بازار است که هر معامله‌گری باید تا حدودی نسبت به آن شناخت لازم را به دست آورد. 

سطوح حمایت و مقاومت در فارکس سیگنال‌ دهنده زمان ورود به بازار و شروع معامله است. به کمک این سطوح، امکان تعیین حد سود و زیان در فرآیند تحلیل تکنیکال معاملات وجود دارد. 

در این گزارش، مفاهیم کاربردی درباره سطوح حمایت و مقاومت در فارکس تعریف و بررسی شده است. با ما همراه باشید.

سطوح حمایت و مقاومت چیست؟

معامله‌گرانی که در بازار فارکس تازه وارد هستند یا به این حوزه علاقه دارند، باید  مفاهیم سطوح حمایت و مقاومت برای را فرا بگیرند. سطوح حمایت (Support Level) سطح‌های قیمتی هستند که در آن‌ها فشار خرید بیشتر از فشار فروش است. سطوح مقاومت (Resistance Level) نیز به سطوحی گفته می‌شود که فشار فروش بازار در آن‌ها بیشتر از فشار خرید بوده و احتمال ریزش قیمت در آن وجود دارد. 

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت در نمودار 

شاید برایتان این سوال مطرح شود که تشخیص سطوح حمایت و مقاومت چگونه تشکیل می‌شود؟ به منظور تشخیص سطوح حمایت و مقاومت باید تحلیل تکنیکال را بدانید. تحلیلگران تکنیکال، سطوح مقاومت و حمایت را به عنوان دو سطح قیمتی قلمداد می‌کنند که مانع صعود یا نزول بیشتر قیمت در نمودار می‌شوند. 

دریان سفر امید

اگر بخواهیم ساده‌ترین راه ترسیم این سطوح را را نام ببریم، باید بگوییم که برای رسم این سطوح، باید در امتداد سقف‌ها یا کف‌های نمودار خطوطی رسم کنیم. در صورتی که قیمت با برخورد به این خطوط شکسته شود، این سطوح همان سطوح حمایت یا مقاومت هستند. اما روش دیگری نیز برای  تشخیص حمایت و مقاومت وجود دارد که کمک می‌کند تا نواحی حمایت و مقاومت (Support and Resistance Zones) را با توجه به ناحیه‌ای که بین دو خط رسم شده وجود دارد تشخیص داده شوند. 

تشخیص حمایت و مقاومت 

سطوح حمایت و مقاومت را می‌توان همیشه در نمودارها یافت. معامله‌گران حمایت و مقاومت را در بازه‌های زمانی کوچک‌تر مانند نمودارهای یک دقیقه‌ای و پنج دقیقه‌ای نیز پیدا می کنند، اما هر چه تایم فریم طولانی‌تر باشد، حمایت یا مقاومت قابل توجه‌تر است.

برای شناسایی حمایت یا مقاومت باید به نمودار نگاه کنید تا یک توقف قابل توجه در کاهش یا افزایش قیمت پیدا کنید. سپس منتظر بمانید تا ببینید که آیا قیمت با نزدیک شدن مجدد به آن سطح متوقف یا  معکوس می‌شود یا نه. بسیاری از معامله‌گران با تجربه به سطوح حمایت یا مقاومت گذشته توجه می‌کنند و انتظار دارند که قیمت با برخورد مجدد به این سطوح، واکنش مشابهی نشان دهد.

انواع حمایت و مقاومت

انواع حمایت و مقاومت، از بحث‌های مهم تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. این سطوح با توجه به شرایط بازار می‌توانند از یکدیگر متفاوت باشند. در صورتی که معامله‌گران خط روند را در نظر بگیرند، انواع حمایت و مقاومت به سه نوع خط حمایت و مقاومت نزولی، افقی و صعودی تقسیم خواهد شد. 

شکست حمایت و مقاومت در پرایس اکشن

روش‌های معاملاتی در بازار فارکس کاملا متنوع و گوناگون است. در صورتی که معامله‌گران روش پرایس اکشن  را برای معاملات خود در نظر گرفته باشند، باید شکست حمایت و مقاومت در پرایس اکشن را بدانند. 

حمایت و مقاومت در پرایس اکشن زمانی شکل می‌گیرد که قیمت در بازار معکوس شود یا تغییر جهت دهد و نقاطی را به عنوان قله و دره یا سقف و کف به جا بگذارد. شکست حمایت و مقاومت در پرایس اکشن به معنی شکسته شدن سطوح حمایت و مقاومت در نمودار قیمتی است و در صورتی که قیمت بتواند از محدوده‌های کف و سقف بالاتر برود، شکست در نمودار پرایس اکشن رخ خواهد داد. 

اندیکاتور حمایت و مقاومت

اندیکاتور حمایت و مقاومت فارکس انواع مختلفی دارد، ولی دو اندیکاتور حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک و تریدینگ ویو کاربرد بیشتری دارند که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آنها داده شده است.

  • اندیکاتور حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

 یکی از اندیکاتورهای حمایت و مقاومت، سطوح حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک است که با دانستن اصول آن خرید و فروش دارایی‌های معاملاتی بهتر انجام می‌شود. سطوح مقاومت استاتیک، سطوحی هستند که قیمت در گذشته چندین بار در آن‌ها مقاومت نشان داده است. سطوح حمایت داینامیک نیز سطح‌هایی هستند که در زمان‌های گذشته رخ نداده و سابقه تاریخی ندارند. به طور خلاصه، سطوح حمایت یا مقاومت استاتیک سطوحی هستند که با گذشت زمان تغییر نمی‌کنند، مانند خطوط افقی و خطوط روند. سطوح حمایت یا مقاومت داینامیک سطوحی هستند که با گذشت زمان تغییر می‌کنند. یک مثال رایج از حمایت و مقاومت داینامیک میانگین متحرک است.

  • اندیکاتور حمایت و مقاومت در تریدینگ ویو

 این اندیکاتور از داده‌های تاریخی قیمت برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت یا سطح‌هایی که قیمت مکررا با آن برخورد داشته است، استفاده می‌کند. در واقع، اندیکاتور حمایت و مقاومت در تریدینگ ویو نشان دهنده قیمت‌هایی است که سطح قابل توجهی از فشار خرید یا فروش در آن‌ها اتفاق می‌افتد. 

نرم افزار رسم خطوط حمایت و مقاومت

مواردی که پیش از این ذکر شد تنها تعدادی از روش‌های تشخیص سطوح حمایت و مقاومت معتبر بود. در صورتی که درباره تشخیص سطوح حمایت و مقاومت معتبر اطلاعات کافی دارید، به منظور ترسیم این خط‌ها و افزایش سرعت عمل خود می‌توانید از نرم افزار رسم خطوط حمایت و مقاومت استفاده کنید. متاتریدر، تریدینگ ویو و آمیبو بروکرز، تعدادی از نرم افزارهایی هستند که برای رسم خودکار خطوط حمایت و مقاومت استفاده می‌شوند. 

اطلاع از مفاهیم کلیدی بازار فارکس با ITBFX 

در صورتی که مایل به کسب اطلاعات کامل در مورد سطوح حمایت و مقاومت، از نرم افزار گرفته تا اندیکاتورها و انواع سطوح حمایت و مقاومت در بازار فارکس، بهتر است مقاله کاملی درباره سطوح حمایت و مقاومت تهیه و آن را مطالعه کنید. 

در این حوزه، بلاگ بروکر آی تی بی به شما کمک خواهد کرد و اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار خواهد داد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برایتان مفید بوده باشد.

انتهای پیام

 

مرتبط با : کارگزاری آی تی بی
سلام پرواز ایرانیان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان