سایه یک زن بر وزارت نفت / آیا پزشکیان طلسم‌ شکنی می‌ کند؟

وزارت نفت-کاماپرس
ژیوار

کابینه دولت چهاردهم توسط مسعود پزشکیان در حال تشکیل است و تا امروز و زمان تنظیم این گزارش او فقط معاون اول، معاون پارلمانی، معاون اجرایی، معاون راهبردی و رئیس سازمان برنامه و بودجه خود را انتخاب کرده است. در این میان، هرروز نیز اسامی جدیدی برای تصدی 21 وزارت‌خانه از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود که البته واکنشی را از سوی رئیس جمهور در پی نداشته است.

اما این دوره هم مانند دوره‌های قبل که بحث حضور زنان در کابینه مطرح می‌شد، نام دو زن برای تصدی مسئولیت 2 وزارتخانه کلیدی کشور به چشم می‌خورد. در همین رابطه طی چند روز گذشته، نام مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت دولت روحانی به عنوان گزینه این وزارتخانه به میان آمده است.

به گزارش کاماپرس، سال 96 بود که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم، مرضیه شاهدایی را به عنوان قائم مقام خود انتخاب کرد و او شد اولین زنی که در این وزارت‌خانه بر صندلی قائم مقامی تکیه زده است. اما حضور او در عرصه نفت و انرژی به سال‌های دوربرمی‌گردد؛ او در سال 68 به استخدام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اشتغال در واحد خدمات مدیریت فنی در آمد و تا 6 سال در این شرکت مشغول به فعالیت شد. بعد از آن به عنوان رئیس مهندسی فرآیند طرح‌ها (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) انتخاب شد و در سال 80 جانشینی رئیس کل امور نظارت بر مهندسی طرح‌ها (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) را به مدت 5 سال در کارنامه خود ثبت کرد.

اولین زنی که قائم مقام وزارت نفت شد

حضور او در این عرصه به اندازه‌ای قابل توجه و مفید بود که در سال 88 به عنوان مشاور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی انتخاب شد و تا سال 92 در این مسئولیت باقی ماند. تا اینکه شاهدایی از بهمن 94 تا آبان 96 معاونت وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را از آن خود کرد و به عنوان اولین زن معاون در یکی از چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت منصوب شد.

نظرات سازنده و تخصص و تجربه‌ای که در تمام این سال‌ها کسب بوده بود، بیژن زنگنه را مجاب کرد که شاهدایی را به عنوان قائم مقام وزیر نفت انتخاب کند و برهمین اساس او بازهم عنوان نخستین زن و این‌بار به عنوان قائم مقام وزارت نفت را به خود اختصاص دهد.

دریان سفر امید

وزارت نفت-کاماپرس

سایر سوابق و مسئولیت‌های اجرایی شاهدایی در حوزه نفت

اما از دیگر مسئولیت‌های اجرایی شاهدایی می‌توان از رئیس مهندسی فاز ۲ عسلویه (شرکت مدیریت توسعه و پتروشیمی دماوند)، رئیس هیات مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و رئیس شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی در عسلویه نام برد.

تخصص و دانش شاهدایی همگی در حوزه نفت و پتروشیمی بوده؛ او در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شده و همچنین مدرک خود را از دانشگاه کلگری کانادا اخذ کرده است.

در این میان، مسعود پزشکیان نیز همواره به عناوین مختلف سعی کرده نشان دهد که به نظام مردسالاری حاکم در جامعه معترض است و حضور مستمر زنان را در جامعه امری بدیهی و اتفاقا باعث پیشرفت می‌داند. حالا که اسم این زن 63 ساله که بیشتر از نصف عمر خود را به امر خدمت رسانی مشغول بوده و دوشادوش مردان در حوزه نفت و انرژی فعالیت کرده، به میان آمده، باید دید رئیس جمهور چه تصمیمی در این رابطه اتخاذ می‌کند.

البته رواج مردسالاری در حوزه نفت و گاز کشور بر کسی پوشیده نیست، موضوعی که شاهدایی نیز نسبت به آن معترض بوده و در زمان انتصابش در وزارت نفت گفته بود: «با اینکه به سوی جامعه مدرن قدم برداشته‌ایم، اما آقایان صنعت را در انحصار خود می‌دانند. با توجه به فرهنگ غالب در جامعه و به دنبال آن محیط کاری، برای دست یافتن به اهدافم، همیشه مضاعف تلاش کرده‌ام و بیش از مردانی که هم سمت من بودند کار می‌کردم.»

گفتنی است که اشراف شاهدایی به حوزه‌های مختلف نفت و پتروشیمی از او یک مدیر تمام عیار و منتقد ساخته و همواره نسبت به معضلات و بحران‌ها دغدغه‌مند بوده است. او از جمله اولین کسانی بود که به خام فروشی اعتراض کرد و گفت: «خام‌فروشی کمترین سود را دارد و برای ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی ملی نیاز است درآمد‌های جانبی از صنایع تکمیلی نفت و گاز داشته باشیم.»

او قانونمند و منضبط است و در راستای عدالت فعالیت می‌کند، طوریکه به فعالیت برخی شرکت‌های خصوصی که در راستای قانون عمل نمی‌کردند واکنش نشان داده و گفته بود: «شرکت‌های بخش خصوصی که الزام‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت نکنند، با برخورد قاطع وزارت نفت از جمله قطع خوراک مواجه خواهند شد.»

پزشکیان طی چند روزه آینده کابینه دولت چهاردهم را نهایی خواهد کرد، بنابراین باید دید که در این حوزه طلسم شکنی خواهد کرد یا خیر؟

انتهای پیام

مرتبط با : وزارت نفت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز