زپ برای رقابت با استارت آپ‌ های بزرگ آماده است

شهاب افشار- کاماپرس
ژیوار

زپ اکسپرس  خدمات حمل و نقل و لجستیکی ارائه می‌دهد و از شرکت‌های مجموعه گلرنگ است. این شرکت خدمات متنوعی از جمله خدمات پیک پزشکی، تحویل آزمایشگاه و STAT، تحویل داروخانه تخصصی (Rx)، تحویل نسخه، تحویل برنامه‌ریزی شده، انبارداری و تکمیل سفارشات، و عملیات اتاق پست را ارائه می‌دهد. شهاب افشار،‌ مدیر عامل زب در گفت‌وگو با کاماپرس همه چیز را درباره این استارتاپ توضیح می‌دهد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

زپ؛ داستان تولد یک برند

زپ از مهرماه سال 1400 به طور رسمی کارش را استارت زد. طبیعتا ما چند ماه زودتر امکان سنجی‌ها و مطالعات و بررسی‌های خودمان را شروع کرده بودیم و از مهر 1400 به طور رسمی کار را به‌صورت عملیاتی شروع کردیم. هدف گروه صنعتی گلرنگ از ایجاد زپ، در گام اول رفع نیازهای داخلی گروه بود؛ آن هم برای شرکت‌ها و ونچرهایی که در حوزه تجارت جهانی فعالیت می‌کردند. گلرنگ به این نتیجه رسید که باید شرکتی باشد که کل حوزه لجستیک را بتواند پوشش بدهد و به همین واسطه زپ ایجاد شد. با این رویکرد که بتوانیم فضای تحویل بر حسب تقاضا (on demand delivery) و سفارشات تحویل فوری را در اکثر نقاط کشور ایجاد کنیم و وارد حوزه‌ تجارت سریع (quick commerce) در صنعت کشور بشویم.

ما نسبت به رقبای خودمان از جدیدترین و نوپاترین فعالان بازار هستیم. ما رقبای خیلی جدی مثل گروه اسنپ داریم که سابقه خیلی طولانی در حوزه تحویل به گیرنده‌ی نهایی (last mile delivery) دارند. این سابقه چه در شرکت اسنپ باکس و چه در شرکت اسنپ فود و سایر رقبایی که در این مارکت هستند از جمله الوپیک، دیجی‌کالا که در قالب دیجی‌اکسپرس در سالیان گذشته کارشان را استارت زدند، به‌خوبی مشهود است. طبیعتا ما هنوز در ابتدای راه هستیم هرچند که رشد خیلی خیلی خوبی در یکی دو سال گذشته داشتیم. الان تقریبا از لحاظ تعداد تحویل‌دهنده‌ها به دومین فعال بازار تبدیل شدیم؛ ولی اهداف خیلی بزرگ‌تری داریم و امیدواریم با تلاش و کوششی که در تیم خودمان سراغ داریم، بتوانیم جایگاهمان را ارتقا دهیم و موفقیت‌های خیلی بیشتری کسب کنیم و طبیعتا فکر می‌کنم هنوز در گام‌های ابتدایی رشد بیزینس خودمان هستیم.

دریان سفر امید

اهداف زپ؛ ما دغدغه داریم

در گام اول هدف کوتاه و میان‌مدت ما این بود که نیازهای داخلی گروه را برطرف کنیم و هدف بلندمدت‌تر و گام دوم هم این بود، خدماتی را که در این حوزه ایجاد و ارائه می‌کنیم را تجاری‌سازی کنیم و بتوانیم به بقیه‌ی شرکت‌ها و بقیه‌ی ارگان‌ها و سازمان‌ها و پلت‌فرم‌هایی که به سرویس «تحویل بر حسب تقاضا»  نیاز دارند، خدماتمان را ارائه کنیم؛ که تقریبا از انتهای 1402 استارت زدیم و دیگر خدماتمان صرفا وابسته به گروه صنعتی گلرنگ نیست.

طبیعتا برندیگ زپ هم از سال 1402 شروع شد. چون تا قبل از آن درواقع یک سرویس داخلی محسوب می‌شد، ولی با توجه به اینکه گام‌های اولیه برداشته شده بود و به موفقیت نسبی‌ای رسیده بودیم و سطح خدماتمان به حد مطلوب رسیده بود. از اواخر سال 1402 تصمیم گرفتیم که تجاری‌سازی سرویس‌مان را هم استارت بزنیم. بنابراین نیازمند برندینگ و کارهای مارکتینگی بودیم که از آنجا برند زپ خلق و ایجاد شد. ما در سالیان گذشته تا قبل از شروع زپ خیلی کار برندینگ نکرده بودیم و با یک اسم دیگری در این حوزه شناخته می‌شدیم. ولی از سال 1402 با برند زپ کار خودمان را استارت زدیم.

بزرگ‌ترین هدف زپ

بزرگترین هدفی که در  حال حاضر دنبال می‌کنیم، این است که بتوانیم دغدغه‌ی شرکت‌های تجارت الکترونیک را در حوزه لجستیک برطرف کنیم؛ چه شرکت‌هایی که هم‌مجموعه و هم گروه ما در ذیل گروه صنعتی گلرنگ هستند و چه شرکت‌هایی که خارج از گروه صنعتی گلرنگ فعالیت می‌کنند. ما معتقد هستیم که باید بتوانیم با ارائه خدمات بهینه و بهره‌ور در حوزه‌ لجستیک، سبدی از خدمات را برای مشتریانمان ایجاد کنیم تا به طور کامل دغدغه‌هایشان در حوزه‌ی لجستیک برطرف بشود. این اقدام نیازمند ان است که یکی از موانع رشد آنان را به‌طور کامل برطرف کنیم و شرکت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک کار می‌کنند، بتوانند به راحتی و با خیال راحت خدمات لجستیک‌شان را به زپ برون‌سپاری کنند؛ و از پروداکت زپ و خدماتی که در قالب این پروداکت ارائه می‌شود، به طور کامل بهره‌مند شوند و بتوانند روی مزیت‌های رقابتی اصلی خودشان تمرکز کنند.

در راستای این هدف،‌ موضوع دومی که به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم و رسالت خودمان می‌دانیم، این است که بتوانیم روزبه‌روز سطح سرویس خودمان را ارتقا دهیم و بتوانیم هزینه‌هایی که به مشتریان ما در این حوزه تحمیل می‌شود، را کاهش بدهیم تا به رشد آن بیزنس‌ها هم کمک کنیم. طبیعتا ایجاد زیرساخت لجستیکی برای خیلی از این بیزینس‌ها کار بسیار پرهزینه ای است و کار راحتی نیست.

هدف دیگری که ما در زپ دنبال آن هستیم، تکمیل پورتفولیوی خدمات و محصولاتی است که ارائه می‌کنیم. ما سال گذشته علاوه بر بحث on demand deliveryی که  از استارت کارمان را با آن شروع کردیم، بحث تحویل بر اساس زمان مشخص شده (schedule delivery) را هم توسعه دادیم و در حال رشد آن هستیم. غیر از این دو بیزینس لاین، ما بیزینس لاین‌های دیگری را هم مدنظر داریم که در آینده‌ی نزدیک بتوانیم آن را تکمیل کنیم و هر آنچه شرکت‌های تجاری و پلت‌فرم‌ها از یک شرکت لجستیکی انتظار دارند را بتوانیم در سبد محصولات خودمان به آنها  ارائه کنیم.

ما یک تیم هستیم؛‌ یک تیم قوی

طبیعتا این تیمی که ایجاد کردیم منافع هر دو سمتِ زنجیره را تامین می‌کند؛ هم بیزینس‌هایی که با ما کار می‌کنند و هم رانندگان و سفیران. آنان می‌توانند درآمد معقول و بالاتری را از سایر رقبا در پلتفرم ما کسب کنند. نقطه قوت دیگری که طبیعتا داریم و خیلی به ما در سالیان گذشته کمک کرده، اکوسیستم خودِ گلرنگ هست. از نت ورکی که در گلرنگ داریم، به نحو احسن توانستیم استفاده کنیم. طبیعتا خود گلرنگ با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد، چه به لحاظ فنی و دانشی و چه به لحاظ سرمایه‌های انسانی توانسته به ما کمک کند.

آمدیم برای رقابت

در حوزه انحصار با توجه به اکوسیستمی که در گروه صنعتی گلرنگ شکل گرفته که در قالب گروه تپسی در ماه گذشته از آن رونمایی شد، فکر می‌کنم اگر در مارکتی هم فضای انحصاری به وجود آمده، به مرور زمان این فضا شکسته خواهد شد. معتقدیم که می‌تواند رقابت خیلی خوبی شگل بگیرد که ذی‌نفع اصلی آن طبیعتا مشتریان نهایی و مردم خواهند بود. در برخی از مارکت‌ها هم که از قبل رقابت وجود داشته مانند اسنپ و تپسی در تاکسی اینترنتی، بحث انحصار وجود نداشته است.  طبیعتا فضای انحصار فضایی نیست که شرکت‌ها بتوانند در بلندمدت از آن منتفع بشوند. شاید در کوتاه‌مدت مزایایی برای شرکتی که بازار را انحصاری کرده به وجود بیاید، ولی در بلندمدت هزینه‌های زیادی به آنها تحمیل می‌کند و چه بسا سایز مارکت هم کوچک می‌شود. به نظر من اتفاقا رقابت به نفع شرکت‌ها خواهد بود؛ چون باعث می‌شود خلاقیت بیشتری به خرج دهند و سعی کنند که سطح سرویس خدماتشان را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهند.

لطفا اینترنت را با کیفیت کنید

نیازمندی‌‌ها در شرکت‌های مختلف و سازمان‌ها و مواردی که از طرف صاحبان بیزینس‌های مختلف مطرح می‌شود، خیلی شبیه است. طبیعتا ما هم به‌عنوان یک شرکت که در فضای فناوری کار می‌کنیم، بزرگ‌ترین دغدغه‌ای که در حال حاضر داریم، بحث اینترنت و زیرساخت باکیفیت است که بتوانیم بیزینس‌مان را رشد دهیم. در کنار آن فکر می‌کنم یکی از انتظاراتی که باید از وزیر ارتباطات داشته باشیم، بحث کمک و تسهیل فرآیندهای مرتبط با توسعه استارت‌آپ‌ها است. به نظرم باید از استارت آپ‌ها در داخل کشور حمایت ویژه‌ای بشود.

انتهای پیام

مرتبط با : زپگلرنگگلرنگ ونچرز
نهال گشت
سازگار ارقام
روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز