رقابت 3 کارکشته برای رسیدن به کرسی به وزرات نفت

جهانگیری - کاماپرس
ژیوار

در هفته‌ای که گذشت، کمیته انتخاب وزیر نفت نام ۱۴ نفر از افراد دارای صلاحیت برای گرفتن کرسی وزارت نفت را اعلام کرد؛ این کمیته که با ریاست محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، فعالیت می‌کند در نهایت باید پنج نفر را انتخاب و بقیه گزینه‌ها را حذف کند.

به گزارش کاماپرس، طی روزهای اخیر شایعاتی در مورد افرادی که قرار است وزارت نفت را تصاحب کنند، شنیده می‌شود. در این میان نام افرادی چون محمود امین‌نژاد، بهروز نعمتی، محمد شریعتمداری بارها شنیده شده است. با این حال به نظر می‌رسد اسحاق جهانگیری و رکن‌الدین جوادی در میان گزینه‌های اصلی شانس بیشتری داشته باشند.

اسحاق جهانگیری؛ معاون اول حسن روحانی

اسحاق جهانگیری نامی است که در دولت روحانی بسیار شنیده شد. او سیاستمدار اصلاح‌طلبی است که بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود. جهانگیری همچنین در دوره دوم ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، وزارت صنایع و معادن را برعهده داشت و در دوره اول به‌عنوان وزیر معادن و فلزات فعالیت می‌کرد. پیش از آن، اما در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی استاندار اصفهان و قبل از آن هم در دوره‌های دوم و سوم، نماینده مجلس شورای اسلامی بود. جهانگیری که شرط حضور در کابینه دولت چهاردهم را درخواست خود پزشکیان عنوان کرده، احتمالا یکی از گزینه‌های بسیار قوی برای وزارت نفت است.

رکن‌الدین جوادی؛ کارکشته صنعت نفت

رکن‌الدین جوادی از افراد شناخته شده در صنعت نفت است. جوادی که برای سال‌ها تحت عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری فعالیت می‌کرد؛ از دیگر گزینه‌های پیش رو برای وزارت نفت است. البته جوادی حواشی هم کم ندارد، از جمله امضای او در پرونده کرسنت است. این دیپلمات و مدیر اجرایی از دانشگاه صنعت نفت آباد فارغ التحصیل شده و پس از آن تحصیلات خود را در دانشگاه تهران ادامه داد. او در زمان جنگل تحمیلی در سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۶۱ همکاری خود با شرکت ملی نفت ایران را شروع کرد.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

او از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ رئیس پالایشگاه گاز سرخون بود و پس از آن تا سال ۱۳۷۳ مدیر مهندسی شرکت ملی نفت و پس از آن تا سال ۱۳۸۵ مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران بود. جوادی تا سال ۱۳۹۲ مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت بود و پس از آن تا سال ۱۳۹۵ به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت و تا سال ۱۳۹۸ نیز معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری فعالیت می‌کرد.

محمود امین‌نژاد؛ مدیرعامل پالایشگاه گاز

آخرین گزینه مورد بررسی در این گزارش محمود امین‌نژاد است که سابقه خوبی در صنعت پالایش و پتروشیمی کشور دارد. او در حال حاضر مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس است. امین‌نژاد مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی شیمی گرفته است. پیش از مدیرعاملی پالایشگاه گاز بیدبلند، او تا سال ۹۵ معاونت طرح‌ها و توسعه هلدینگ گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان را برعهده داشته است.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز