رقابت 3 اقتصاددان گردن کلفت برای تصاحب کرسی وزارت اقتصاد

وزارت اقتصاد-کاماپرس
ژیوار

یکی از 19 وزارت‌خانه دولت، وزارت اقتصاد است که وظایفی از جمله تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در اجرای آنها را دنبال می‌کند. همچنین نظارت بر فعالیت‌های مالی و اقتصادی بخش خصوصی در جهت اجرای برنامه‌های توسعه اقتصای از دیگر اهداف این وزارت‌خانه است و شخصی که بر کرسی ریاست وزارت اقتصاد می‌نشیند، علاوه بر تخصص و تجربه باید نگاهی همه جانبه به مشکلات اقتصادی و ارائه راهکار برای حل آنها در اولویت قرار دهد.

حالا که مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مسعود پزشکیان برگزار شد، گزینه‌هایی برای تصدی این وزارت خانه مطرح شده است که در این کارزار باهم به رقابت می‌پردازند.

کاماپرس در این گزارش، به معرفی کوتاهی از سه چهره‌ مطرح شده وزارت اقتصاد پرداخته است.

عبدالناصر همتی؛ رئیس سابق بانک مرکزی

عبدالناصر همتی از اقتصاددانان و سیاستمداران مطرح است که در 23 سالگی به عنوان مدیر پخش اخبار صداوسیما مشغول به فعالیت شد. بعد از آن از سال 68 تا 73 به عنوان معاون سیاسی این سازمان به فعالیت خود ادامه داد. سوابق اقتصادی او طویل و بلند و بالا است؛ از رئیس هیئت مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک گرفته تا مدیر عامل بانک سینا و ملی را شامل می‌شود. همتی در زمینه بانکداری حضور پررنگی دارد و به واسطه تجربه‌ای که در این سالها کسب کرده بود، در دولت روحانی و در مرداد 98 به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد. فعالیت‌های اقتصادی او به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود، بلکه عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی به مدت 5 سال، رئیس شورای عالی بیمه و سفیر ایران در چین از دیگر فعالیت‌های اجرایی او در دولت‌های مختلف است.

دریان سفر امید

علی طیب‌نیا؛ وزیر اقتصاد دولت روحانی

یکی دیگر از اقتصاددانان و سیاست مداران میانه‌رو که در دولت روحانی وزیر امور اقتصاد و دارایی بود، علی طیب‌نیا است. فعالیت‌های اقتصادی او البته به سال‌های دور برمی‌گردد. زمانی که در سال 73 به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد مشغول به فعالیت شد. طیب‌نیا همچنین در حوزه‌ سیاست‌های پولی و مالی و برنامه‌ریزی اقتصادی تخصص و یدی طولانی دارد. در سال 76 به عنوان معاون طرح و بررسی امور اقتصادی و در سال 78 نیز به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه بر صندلی مسئولیت تکیه زد. در دوره مرحوم هاشمی، طیب‌نیا دبیر و مشاروه کمیسیون اقتصادی دولت بود و از دیگر سوابق اجرایی او کارشناس پولی و بانکی شورای پول و اعتبار، دبیر ستاد تنظیم بازار نهاد ریاست جمهوری و مشاور نخست وزیری را می‌توان ذکر کرد.

شاپور محمدی؛ نخستین مدیرعامل بورس انرژی

در بین گزینه‌های پیشنهادی تصدی وزارت اقتصاد، اسم شاپور محمدی هم در میان است. او نخستین مدیرعامل بورس انرژی است و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شورای تحقیقات سازمان تأمین اجتماعی از سمت‌های اجرایی او به حساب می‌آید. او که دکتری اقتصاد سنجی از دانشگاه تهران دارد، در دولت یازدهم معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. همچنین حضور در شورای سرمایه‌گذاری بیمه ایران و شورای عالی تحقیقات بانک سپه از نقش‌های برجسته محمدی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز