افزایش شاخص بورس حقیقی است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

معاون اقتصادی اسبق وزارت‌خارجه و وزارت اقتصاد با تحلیل وضعیت بازار سرمایه ، هجوم نقدینگی سرگردان و تقاضای سوداگرانه به بورس را موجب حبابی شدن این بازار برشمرد و در مورد تبعات آن هشدار داد.

به گزارش کاماپرس ، نوسانات اخیر بورس نشان داد این بازار برخلاف خوش بینی هایی که از رشد توقف ناپذیر آن حکایت می کرد، ذات پرریسک و نوسانی دارد و این ریسک با دخالت برخی عوامل از جمله افزایش نقدینگی و نامتوازن بودن وضعیت بازارهای موازی تشدید شده است.

معاون اقتصادی اسبق وزارت‌خارجه و وزارت اقتصاد در گفتگو با روزنامه شرق ابعاد جدیدی از فرصت ها و تهدیدهای بازار بورس را بیان کرده است که در ادامه بخش هایی از آن را مرور می‌کنیم.

به عقیده علی ماجدی آنچه الان شاهد هستیم این است که به‌دلیل کاهش حداقلی 3‌ درصد و 5درصدی حداکثری سود بانکی، بسیاری از تقاضای سوداگرانه متوجه بازارهای دیگر شده است. در واقع بازار بورس حالا جایی است که محل مکش این تقاضا شده است. دولت هم سعی کرده برای پوشش کسری بودجه و رهایی از تنگناهای مالی این بازار را جذاب‌تر کند.

رابطه ارزش دارایی هایی شرکت ها و حبابی شدن بورس

وی در مورد حبابی بودن بورس می گوید: دارایی‌های شرکت‌ها اگر به‌روز تقدیم شود، املاک و ماشین‌آلات آنها با قیمت روز‌ به‌روز و ارزش‌شناسی شود و به تعداد سهام تقسیم شود، ارزش سهام هم بالا می‌رود؛ اما سؤال اساسی اینجاست که آیا شرکت‌ها امروز سهام خود را به ارزش قیمت روز دارایی‌های خود در بورس تقسیم کرده‌اند؟ اگر این اتفاق افتاده باشد بخشی از افزایش شاخص بورس حقیقی است ولی این هم در ترازنامه شرکت‌ها سقف دارد و از یک حدی نمی‌تواند بالاتر برود؛ اما اگر دارایی شرکت‌ها به‌روز تقویم نشده باشد، می‌توانیم بگوییم افزایش ارزش سهام در بورس حبابی است.

ماجدی درباره جبران کسری بودجه دولت از طریق واگذاری دارایی های دولتی در‌بورس نیز گفت: افزایش حجم معاملات‌بورس و فروش حجم زیادی از دارایی‌های دولت، اتفاقی نیست که فقط در ایران افتاده باشد. در دولت‌هایی مانند ترکیه هم چنین تجربه‌ای وجود دارد. دولت ایران هم برای پوشش کسری بودجه خود که رقم کمی هم نیست، بهترین گزینه را فروش دارایی و عرضه آن در‌بورس می‌بیند. اصلا تردیدی در آن وجود ندارد. بورس‌مجموعه‌ای از شرکت‌های واگذارشده دولت و غیر از آن است. اگر افزایش شاخص بورس میانگین موزون ارزش سهام باشد، می‌توان به آینده آن خوش‌بین بود؛ اما اگر ارزش دارایی‌ها به‌روز‌نشده و بدون به‌روزرسانی قیمت ارزش سهام جابه‌جا شود، دمیدن در حباب است و سود حاصل از آن هم سرابی است که خیلی‌ها را زمین خواهد زد.

انتهای پیام

 

آهن رویال
روکش مارال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز