در چه حالتی قبض برق مشترکان پلکانی محاسبه می شود؟

ژیوار

یکی از راهکارهای مسئولان جهت کنترل و مدیریت مصرف برق مشترکان، محاسبه پلکانی هزینه برق بر اساس میزان مصرف است. به عبارت دیگر، محاسبه پلکانی برق به این صورت است که مصرف برق به چندین پله یا بخش تقسیم می‌شود و برای هر پله، تعرفه خاصی تعیین می‌شود. به عنوان مثال، مصرف برق تا ۱۰۰ کیلووات‌ساعت با یک تعرفه، مصرف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات‌ساعت با تعرفه‌ای بالاتر و مصرف بیشتر از آن با تعرفه‌ای حتی بیشتر محاسبه می‌شود. این روش به منظور مدیریت مصرف و تشویق به صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش آن طراحی شده است.

بهگزارش کاماپرس، در مقابل، محاسبه عادی (غیرپلکانی) تعرفه برق نیز به این صورت است که بدون توجه به میزان مصرف، کل مصرف برق با یک تعرفه ثابت محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر تا میزان مشخصی از مصرف، به عنوان مثال تا 300 کیلووات ساعت در تابستان و برای مناطق دارای آب و هوای معتدل مانند تهران، تعرفه برق به صورت عادی محاسبه می‌شود. این روش به مشترکان خوش مصرف انگیزه می‌دهد تا میزان مصرف خود را به همین منوال ادامه دهند. البته باید گفت که طی چند سال اخیر بسته‌های تشویقی و همچنین جوایز متعددی همچون رایگان شدن قبض برق و غیره برای این دسته از مشترکان در نظر گرفته شده است.

بنابراین، تفاوت اصلی بین محاسبه پلکانی و محاسبه عادی در این است که محاسبه پلکانی با افزایش مصرف، تعرفه‌ها را به صورت پلکانی افزایش می‌دهد، در حالی که محاسبه عادی از یک تعرفه ثابت برای کل مصرف مشترک استفاده می‌کند.

به طورکلی اعمال تعرفه پلکانی برق روشي عادلانه برای کنترل مصرف برق قشر پرمصرف و ارائه پاداش به قشر کم مصرف است. با توجه به اینکه بالای 85  درصدمشترکان برق خانگی کشور در محدوده الگوی مصرف قرار دارند، نمی‌توان اعمال تعرفه پلكاني برق را افزایش قیمت کلی آن استنباط کرد. البته قابل ذکر است که تعرفه پلکانی در فصول‌ مختلف سال براساس ضرایب‌ متفاوتی اعمال و اجرا مي‌شود؛ بنابراین باید به الگوی مصرف در مناطق مختلف توجه داشت. این شیوه کنترل مصرف انرژی تاکنون نتایج مثبتی به همراه داشته و علاوه ­بر بخش خانگی در بخش اداری نیز منجر به کاهش مصرف انرژی شده است.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

محاسبه تعرفه برق بر اساس اقلیم

ایران از نظر تعرفه برق به ۵ اقلیم تقسیم‌بندی می‌شود که ۴ اقلیم از آن، گرمسیر محسوب می‌شوند. با این حال، حدود ۸۰ درصد از مشترکان در اقلیم غیرگرمسیر و معتدل زندگی می‌کنند.  محاسبه پلکانی هزینه برق در فصول گرم به این‌صورت است که هزینه مصرف تا سقف ۳۰۰ کیلووات‌ساعت با نرخ تعرفه عادی محاسبه می‌شود و مصرف مازاد بر آن، با ضریبی متفاوت در قبض برق درج خواهد شد. این ضریب تا سقف مصرف ۴۵۰ کیلووات‌ساعت، 1.5 برابر نرخ مصرف عادی، از ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات‌ساعت 2.5 برابر و برای مصارف بیش از ۶۰۰ کیلووات‌ساعت 3.5برابر مقدار تعرفه الگوست. البته مقدار مصرف الگو در مناطق عادی در روز‌های غیرگرم (از پایان شهریور تا آغاز خرداد) برابر با ۲۰۰ کیلووات ساعت است.

شایان ذکر است که تفاوت بین تعرفه‌های مختلف پله‌های برق به نحوه محاسبه هزینه برق بر اساس میزان مصرف بستگی دارد. در سیستم تعرفه پلکانی، مصرف برق به چندین پله تقسیم می‌شود و هر پله تعرفه خاصی دارد. الگوی مصرف برق در فصل‌های گرم سال‌، بر اساس منطقه جغرافیایی متفاوت است. این الگوی مصرف در مناطق عادی از ۳۰۰ کیلووات، مناطق گرمسیر ۴ از 450 کیلووات، مناطق گرمسیر ۳ از 600 کیلووات، مناطق گرمسیر ۲ از 1500 کیلووات و در مناطق گرمسیر ۱ از 2500 کیلووات تعیین می‌شود. این پله‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با افزایش مصرف، تعرفه‌ها نیز افزایش یابند.

با توجه به این الگوی مصرف که ارائه شد، مشترکانی که در فصل گرم سال بیشتر از الگوی تعیین شده، انرژی مصرف کنند، تعرفه پلکانی به آنها تعلق خواهد گرفت. همچنین در کنار این مشترکان، آنهایی که میزان مصرف برق خود را نسبت به الگوهای مصرف کاهش دهند، پاداش ۲۰ برابری دریافت می‌کنند و در قرعه‌کشی جوایز ارزشمند وزارت نیرو هم می‌توانند شرکت کنند.

تعرفه برق مشترکین خانگی در سال 1403

برق خانگی، همان برقی است که در ساختمان‌های مسکونی برای روشنایی، انواع لوازم برقی از جمله وسایل سرمایشی و گرمایشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه برق‌های خانگی بر اساس میزان مصرف انرژی الکتریکی، بر حسب کیلو وات ساعت به روش زیر محاسبه می‌شود.

بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت توانیر، تعرفه برق مشترکین خانگی در سال 1403 افزایشی ندارد و طبق تعرفه سال 1402 محاسبه می‌شود. آن دسته از مشترکانی که مصرف برق مطابق الگوی مصرف یا پایین‌تر از آن دارند قبض برق آن‌ها طبق تعرفه‌های الگوی تعریف شده و برای مشترکین پر مصرف به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

در همين حال، سخنگوی صنعت برق ضمن هشدار به مشترکان پرمصرف برق، با بیان اینکه مشترکان پر مصرف تنها ۲.۵ درصد کل مشترکان برق کشور را تشکیل می‌دهند، عنوان کرده که این دسته تقریباً چندین برابر الگوی مصرف، از برق استفاده می‌کنند. لذا این مشترکان باید بدانند که در صورت عدم تجدیدنظر در نوع مصرف، قطعاً در تابستان با قبض‌های میلیونی و قطعی‌های مکرر برق روبرو می‌شوند.

البته مسئولان وزارت نیرو همچنین اعلام کرده‌اند که هم اکنون ٧٥ درصد از مشترکان زیر الگو، ١٥ درصد تا ١.٥ برابر بالاتر از الگو، ٨ درصد تا ٢.٥ برابر بالاتر از الگو و تنها ٢ درصد بیش از ٢.٥ برابر الگو مصرف می‌کنند. در این میان، گروه اول یعنی مشترکان 75 درصدی، ٥٥ درصد و گروه دوم یا همان 15 درصدی، ٢٠ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، ١٧ درصد از برق کشور را ٨ درصد مشترکانی که در پله تا ٢.٥ برابر الگو قرار دارند، مصرف کرده و ٨ درصد از برق کشور نیز به ٢ درصد فوق پرمصرف جامعه تعلق دارد.

با توجه به توضیحاتی که در ابتدای مطلب ارایه شد، در این بین تعرفه ها به گونه‌ای تنظیم شده که هزینه‌های برق مصرفی در صورت عدم رعایت الگو، به صورت صعودی یا همان پلکانی محاسبه می‌شود به گونه‌ای که اگر هزینه برق مشترکی به طور مثال ٣٦ هزار تومان باشد، در صورت عدم توجه و مصارف بالا و افزایش ۵ برابری مصرف، با صورتحساب گاه تا ٣٠ برابری هم مواجه خواهد شد.

مدیریت مصرف برق با اپلیکیشن «باانرژی»

با توجه به افزاياش دما و فشار مضاعف بر شبكه برق كشور ، امسال، وزارت نیرو برای آموزش بهینه‌سازی مصرف برق و مدیریت مصرف خانگی پويشي به نام با انرژی طراحی کرده‌ است که علاوه بر نسخه موبايل،، نسخه تحت وب آن نیز از طریق نشانی  https://ba-energy.ir قابل دسترسی است. با ورود به این اپلیکیشن می‌توان در پویش 1521 شرکت کرد که برنامه‌ای است برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق در مدت 21 هفته که از نیمه دوم اردیبهشت آغاز شده‌است.

در این اپلیکیشن همچنین بخشی به نام شبیه‌ساز مصرف وجود دارد که با ورود به آن می‌توان مبلغ احتمالی قبض برق منزل خود را باتوجه به نوع و مدت مصرف وسایل برقی در خانه تخمین زد. همچنين چندین ویدئوی آموزشی جهت ارائه راهکار‌هایی برای مصرف بهینه برق نیز در این اپلیکیشن قابل دسترسی است. با شركت در اين پويش امكان برنده شدن در قرعه كشي جوايز ارزنده را نيز خواهيد داشت.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز