در ساخت بدنه خودروها کدام نوع ورق فولادی کاربرد بیشتری دارد؟

بدنه خودرو - کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

یک خودرو معمولی تقریبا معادل هزار و 90 کیلوگرم آهن دارد و بخشی از این آهن آلات ورق است. از آنجایی که خودرو یک وسیله نقلیه کاربردی است برای ساخت آن نیز با محصولات باکیفیت به کار برد و به همین دلیل نوع ورق کاربردی در ساخت خودرو اهمیت زیادی دارد. در واقع خودروسازان باید بدون توجه به قیمت ورق، بهترین نوع آن را به کار ببرند تا محصولی باکیفیت را روانه بازار کنند.

به گزارش کاماپرس، خودرو یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد است که این روزها افراد زیادی با آن سروکار دارند که بخشی از این محصول را ورق‌ها تشکیل داده‌اند. ورق‌ به کار رفته در صنعت خودروسازی نوع خاصی است که به آن گالوانیزه می‌گویند. این نوع ورق به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، رنگ پذیری بالا، انعطاف خوب، صافی و یکدستی ظاهری و همچنین مقاومت فراوان در برابر نمک آب برای ساخت خودرو کاربرد دارد. لازم به ذکر است که قیمت ورق مورد استفاده در صنایع خودروسازی با توجه به ابعاد و میزان متفاوت است.

ورق مورد استفاده در خودروها چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق مورد استفاده در بدنه خودرو بین 0.4 میلی تا 2 میلی‌متر ضخامت داشته و عرض ان از 800 تا هزار میلی‌متر تغییر می‌کند. در زمان‌های بسیار دور ورق گالوانیزه مورد استفاده در خودروهای تولیدی کشور از خارج تامین می‌شد، اما اکنون این اوراق در ایران تامین می‌شوند. با تامین این اوراق در داخل کشور قیمت هر خودرو داخلی بین 20 تا 30 درصد نسبت به زمانی که مواد اولیه آن از خارج کشور تهیه می‌شدند، کم شده است. با این وجود در صورتی که نوسانات قیمت ورق گالوانیزه اتفاق بیفتاد، احتمال رشد قیمتی هر مدل خودرویی وجود دارد و مورد دور از انتظاری نیست.

سه مدل ورق پرکاربرد در خرید خودروها

ورق گالوانیزه مورد استفاده در انواع خودروها متفاوت است. برخی از این ورق‌ها فولاد نرم هستند که بین 0.16 تا 0.29 درصد کربن داشته و مقادیر کمی منگنز، سیلیکون، اندکی سرب، فسفر و گوگرد نیز در ترکیبات آن دیده می‌شود. این نوع ورق‌ها کشش پذیری بالایی داشته و از استحکام خوبی برخوردارند و به طور کلی استحکام تسلیم آن‌ها زیر 220 مگاپاسکال می‌رسد.

نوع دیگر فولادهای پرکاربرد در حوزه ماشین سازی فولاد کم آلیاژ مستحکم هستند که به نام فولادهای پخت سنتی هم شناخته می‌شوند. این دسته از ورق‌ها مقاومت بالایی دارند و به دلیل داشتن خواص مکانیکی و مقاومت زیاد در برابر خوردگی برای خودروسازی پرکاربرد هستند. خواص مکانیکی بهتر و مقاومت بیشتر این نوع فولادها باعث شده در خودرو به کار بروند. این فولادها دارای استحکام تسلیمی 550 مگاپاسکال دارند.

نوع دیگری فولادی که در صنعت خودروسازی کاربرد دارد، فولاد استحکام بالای پیشرفته هستند که مقاومتی بیشتر از 2 هزار مگاپاسکال دارند. این نوع فولاد متریالی پیشرو در صنعت خودروسازی هستند که به صورت ورقی موجود هستند.

خودرو - کاماپرس

نرخ روز ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه با عرض هزار و ضخامت 0.8 به صورت رول برند کاشان به 42 هزار و 450 تومان می‎‌رسد. نرخ ورق گالوانیزه با عرض هزار و ضخامت 0.8 از برند تاراز 42 هزار و 680 تومان است. قیمت ورق گالوانیزه با عرض هزار و 250 با ضخامت 0.8 از برند هفت الماس به 43 هزار و 120 تومان می‌رسد.

بهترین درگاه برای خرید ورق فولادی کدام است؟

افرادی که مایل به خرید و رصد قیمت ورق مناسب خودروسازی هستند بهتر است به درگاه آیرومارت مراجعه کنند. این درگاه برند تجاری شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا است که به منظور تامین نیاز مشتریان و خرید آگاهانه آن‌ها از بازار فولاد ایران فعالیت دارد.

رصد قیمت از درگاه آیرومارت بسیار راحت است، افراد با چند کلیک می‌توانند به درگاه اصلی آن به نشانی https://iromart.com مراجعه کنند و نرخ ورق مورد نظر را مشاهده کنند.

این درگاه علاوه بر ارائه قیمت ورق، امکان خرید راحت این محصول را به صورت آنلاین فراهم کرده است. این درگاه علاوه بر اینکه ارائه دهنده قیمت ورق و فراهم کننده شرایط خرید آسان است، امکان مشاهده قیمت و خرید انواع آهن آلات و فولاد دیگر را نیز فراهم کرده است.

در صورتی که افراد نیازمند کسب اطلاعات بیشتر از این درگاه باشند بهتر است با شماره 02145306 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
آریاپی
آهن رویال
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز