درمان ندول های تیروئید با آراف RF یا فرکانس رادیویی بدون جراحی

ژیوار

درمان ندول های تیروئید با آراف RF یا فرکانس رادیویی بدون جراحی اراف یا فرکانس رادیویی ندول های تیروئید را بدون جراحی کوچک می کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از کلینیک تیراد، در ایالات متحده، تقریباً نیمی از جمعیت تا سن 60 سالگی دچار ندول تیروئید می‌شوند. ندول‌های تیروئید توده‌های جامد یا پر از مایعی هستند که در تیروئید، که به شکل غده‌ای پروانه‌ای در پایه گردن قرار دارد، تشکیل می‌شوند.

گره‌های تیروئید اغلب خوش‌خیم هستند، اما اگر به اندازه‌ای بزرگ شوند که با فشار دادن بر ساختارهای گردن علائمی را ایجاد کنند، می‌توانند بیماران را در شرایط سختی برای انتخاب نوع درمان قرار دهند:

  • انجام عمل جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام تیروئید، که نیاز به بیهوشی عمومی، برش ها و احتمالا مصرف مکمل های هورمون تیروئید تا پایان عمر دارد، یا
  • وجود علائمی که از آن رنج می‌برند.

 

دریان سفر امید

در حال حاضر یک جایگزین موثری برای جراحی وجود دارد:

فرسایش با فرکانس رادیویی، درمانی که از گرما برای کوچک کردن ندول‌ها از داخل استفاده می‌کند. مرکز تصویربرداری تیراد یکی از معدود مراکز بهداشتی در ایران است که فرسایش با فرکانس رادیویی (RFA) را برای ندول‌های خوش‌خیم تیروئید ارائه می‌دهد. این درمان نیازی به جراحی، جای زخم یا هورمون درمانی مادام العمر ندارد.

RFA برای گره های تیروئید با قرار دادن یک پروب سوزنی مانند در ندول تیروئید انجام می شود. نوک سوزن گرم می شود و ندول را از داخل تخریب می کند و باعث کوچک شدن آن می شود. این درمان از طریق مطالعات گسترده و استفاده از نقطه مراقبت در آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی یک درمان ایمن و موثر برای ندول های خوش خیم تیروئید ثابت شده است.

آراف چیست؟

آقای دکتر حسین چگینی در مورد این سوال اینطور توضیح می دهند:

اراف یا فرکانس رادیویی یک روش درمانی مبتنی بر تولید گرما در بدن است که می تواند توده ها و تومورها را از بین ببرد. این روش های گرمایی مختلف هستند که از جمله یکی از آنها اراف است. مایکروویو و لیزر هم روش های مشابه آن هستند که ما بیشتر در کلینک تیراد از روش اراف استفاده می کنیم و به این شیوه عمل می کنیم که با وارد کردن یک سوزن تحت بی حسی موضعی بدون اینکه بیمار بیهوش شود داخل آن توده ای که مد نظرمون هست در هر نقطه ای از بدن مثل کبد، کلیه، ریه، تیروئید و پاراتیروئید؛ توده مد نظر را انتخاب می کنیم و با استفاده از سونوگرافی محل سوزن را مشخص می کنیم و به تدریج بدون اینکه بیمار متوجه شود گرمای موضعی ایجاد می کنیم و آن توده را از بین می بریم. این روش را روش های گرمایی با تهاجم کم نامگذاری کرده اند و اراف RF در کشور ایران و در کلینیک تیراد مرسوم تر است.

داده های مطالعاتی نشان می دهند که بیماران پس از ده هفته شاهد روند بهبودی خوبی از جهت زیبایی و برطرف شدن برآمدگی در محل گلو و همچنین رفع علائم آزار دهنده هستند.

ندول های تیروئید جز موارد شایع هستند و در زنان نیز بیشتر دیده می شود. تقریباً 10٪ از گره ها به اندازه ای بزرگ می شوند که باعث ایجاد علائم مخربی مانند موارد زیر می شوند:

  • برآمدگی بزرگ در گردن
  • گردن درد یا تورم
  • سرفه های مداوم
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تغییرات صدا، مانند گرفتگی صدا

اگر این علائم ندول تیروئید را دارید اما نمی‌خواهید جراحی کنید، ممکن است کاندیدای RFA باشید و باید آن را با متخصص غدد خود و یا پزشکان مجرب سونوگرافی تیراد در میان بگذارید.

آیا روش درمانی RFA ضرری دارد؟

دکتر حسین چگینی از کلینیک تیراد توضیح داده‌اند:

روش اراف در قسمت‌های مختلف بدن بیش از 30 تا 40 سال است که در دنیا مرسوم است و استفاده می‌شود. اما در تیروئید یک مقداری جدیدتر است و علت نیز این است که ناحیه گردن ناحیه حساس تری است و احتمال آسیب به بافت های این ناحیه بیشتر است. اما با پیشرفت تکنولوژی در حاضر در گردن نیز از این روش استفاده می شود. ما سال هاست که در سونوگرافی تیراد برای از بین بردن توده های خوش خیم، عود تومورهای تیروئید، توده های پاراتیروئید و گره های لنفاوی در گردن از این روش استفاده می کنیم.

خود اراف به نوبه خود ضرر خاصی ندارد، محدودیتی که برای استفاده از آرف داریم، استفاده از این روش برای خانم های باردار است و کسانی که بیس میکر قلبی دارند و یا اصطلاحا باطری قلبی دارند که تداخل امواج بعضا ممکن است انجام اراف را محدود کند؛ بنابراین ما در این افراد از روش اراف استفاده نمی کنیم. اما اراف، مایکروویو یا لیزر، همه این ها در بافت تولید گرما می کنند و گرما بافتی را که ما انتخاب و مشخص کرده ایم می سوزاند و از بین می برد. ضرر ممکن است آنجا اتفاق بیفتد که به اشتباه یک بافت طبیعی مجاور توده مدنظر را بسوزانیم و این هم بسیار به تبحر پزشک معالجی که از این وسیله استفاده می کند و جای تومور بستگی دارد.

پزشکان متبحر تیراد با ایجاد تمهیداتی از جمله جداکردن بافت های طبیعی و نرمال از بافت های غیر طبیعی این آسیب ها را به حداقل می رسانند. اصولا با تمهیداتی که در این روش به کار برده می شود آسیب هایی که ممکن است به طور ناخواسته در انجام روش اراف متوجه بیمار شود، بسیار کمتر از جراحی بیمار است و با تبحر پزشکی که اراف را انجام میدهد این آسیب به حداقل می رسد. در نتیجه انجام روش RFA به خودی خود هیچ گونه ضرر ثابت شده ای ندارد.

چه کسانی کاندید درمان به روش اراف هستند؟

به طور کلی، هر بیمار با ندول خوش خیم که کاندید عمل جراحی است می تواند برای درمان روش RFA را نیز در نظر بگیرد. این شامل بیمارانی می شود که علائم یا مشکلات زیبایی ناشی از رشد ندول تیروئید دارند و یا کسانی که ندول سمی دارند (یعنی ندولی که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند). همچنین بیمارانی که نمی توانند با خیال راحت عمل جراحی را انجام دهند و برای جراحی محدودیت دارند، مانند کسانی که نمی‌توانند تحت بیهوشی قرار گیرند، ممکن است این درمان را در نظر بگیرند.

کدام یک از گره های تیروئید برای آراف توصیه می‌شود؟

دکتر چگینی می گویند گره های تیروئیدی که خوش خیم هستند و نیاز به جراحی سرطانی ندارند به درمان به روش آراف توصیه می کنیم اما شرایط دیگری را نیز درنظر می‌گیریم از جمله:

  • سن بیمار
  • سایز گره‌ها
  • تعداد گره‌ها

فرض کنید کسی که تعداد زیادی گره در تیروئید وی وجود دارد و چند تا از این گره ها بزرگ است و تعداد زیادی گره کوچکتر دارد. اگر ما برای گره های بزرگتر آراف انجام دهیم و با اراف این گره های بزرگ، کوچک شده و از بین بروند، مسلما این بیمار رضایت داشته و تیروئید وی کوچک می شود اما در این ریسک هستند که در 10 یا 20 سال آینده تیروئید وی دوباره گره بسازد و این روند ادامه داشته باشد، به همین دلیل ممکن است ما این فرد را مناسب اراف ندانیم چون ساختار یا ژنتیک تیروئید ایشان طوری است که مجدد و مجدد تعداد زیادی گره تولید می کند و اگر ما این گره ها را از بین ببریم علائم بهتر می شود و بهبود می یابد اما این بهبودی موقتی است. بنابراین به این نوع بیمار توصیه جراحی و یا روش های دیگر درمان را پیشنهاد می‌دهیم.

بعد از آراف برای ندول‌های تیروئید چه اتفاقی می‌افتد؟

آقای دکتر حجت ابراهیمی نیک از کلینیک تیراد این سوال را اینطور توضیح داده‌اند:

ما در روش درمانی ندول‌های تیروئید با استفاده از امواج اراف حرارت بافت معیوب که در این مبحث همان ندول تیروئید است با امواج اراف افزایش می‌دهیم و این افزایش دما و حرارت باعث آسیب به جدار سلول‌ها می‌شود و این آسیب باعث تخریب آن سلول‌ها می‌شود. بعد از آراف حدود چند روز اول ندول بزرگتر می شود چون سلول ها قبل از اینکه بمیرند متورم می‌شوند و این تورم باعث افزایش حجم اولیه ندول و همچنین دردناک شدن آن می شود.

بعد از یک هفته سلول‌های متورم شده به آرامی چروکیده می‌شوند و از بین می‌روند. درنتیجه در یک ماه یا دو ماه اول ندول کاهش حجم محسوسی پیدا می‌کند. تا 6 الی 9 ماه هم این روند کاهش حجم تدریجی ندول تیروئید ادامه دارد.

مزایای RFA عبارتند از:

  • یکی از مزیت‌های اصلی اراف این است که جراحی نمی‌شوید و طبیعتا عوارض ناشی از جراحی را هم ندارید. بدون جراحی یعنی تیروئید خود را حفظ می کنید.
  • نیازی به مصرف مکمل های هورمون تیروئید نیست، زیرا تیروئید – غده کوچکی در گردن که هورمون هایی را برای کنترل متابولیسم شما تولید می کند – دست نخورده می ماند.
  • زخمی وجود ندارد که جای زخم داشته باشید و این برای بیماران ایده آل است.

چه نتایجی می توانم انتظار داشته باشم؟

مطالعات نشان داده‌اند که بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که گره‌های آن‌ها تقریباً 50 تا 97 درصد کوچک شود.

بیماران معمولاً در چهار هفته اول پس از RFA حداکثر انقباض را دارند. ندول طی شش ماه تا یک سال آینده به کوچک شدن ادامه خواهد داد. با کوچک شدن گره، علائم کاهش می یابد.

متخصص غدد شما با استفاده از سونوگرافی پیشرفت شما را بررسی می‌کند. احتمال رشد مجدد ندول بسیار کم است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. در آن شرایط، درمان می‌تواند تکرار شود یا می‌توانید جراحی را انتخاب کنید.

برای درمان گره های تیروئید به روش اراف، مرکز تصویربرداری تیراد با بیش از 5 سال سابقه در خدمت بیماران است.

مرتبط با : کلینیک تیراد
نهال گشت
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز