خیز هلدینگ کوثر برای تولید و صادرات جلبک خوراکی

ژیوار

ایران سواحل دریایی بسیاری داشته که این مکان‌ها دارای آب و هوای مناسبی نیز هستند. به دلایل ذکر شده این بخش بستر مناسبی برای کشت جلبک‌ها است. به اعتقاد برخی صاحب نظران با توجه به افزایش جمعیت، منابع محدود و نیازهای نامحدود جوامع، باید برای تامین منابع غذایی از همه فرصت‌های موجود استفاده کرد.

به گزارش کاماپرس، نتایج تحقیقات پژوهشی نشان دهنده اهمیت زیاد جلبک‌های دریایی در عرصه کشاورزی و صنعتی بوده و در حال حاضر این محصول کاربرد گسترده‌ای در کشاورزی، صنعت، دارو سازی، تصفیه آب و همچنین صنایع غذایی دارد.

بنا به گفته عبدالامیر باروتکوب، مدیرعامل هلدینگ کشاورزی کوثر، در سند ملی توسعه زیست فناوری به جلبک‌های دریایی و مسئله کشت و تولید آن توجه شده با این حال ایران سهم کمی در تولید جلبک‌های دریایی داشته و هنوز از این محصول استفاده مطلوب را نکرده است.

اخیرا شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در راستای حفظ امنیت غذایی و تامین نیازهای راهبردی کشور، با تشکیل کارگروه تخصصی در زمینه تولید و پرورش جلبک‌های دریایی، کشت این محصول را در دستور کار خود قرار داده است. تا به حال سواحل دریای عمان برای این امر انتخاب شده و نخستین کشت جلبک‌های دریایی هلدینگ کوثر در اسکله گیشا اتفاق افتاد.

این مجموعه هم اکنون عملیات نشاکاری جلبک را در قفس‌های چوبی انجام می‌دهد. همچنین کار جمع آوری جلبک از ساحل‌های صخره‌ای در حال انجام بوده و با وجود برخی موانع مثل توفان‌ها و امواج شدید، از لحاظ فیزیکی انجام پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است.

دریان سفر امید

روند کشت و مصرف جلبک‌ خوراکی

طبق اعلام باروتکوب، تاکنون از کلیه جلبک‌های این ناحیه نمونه‌هایی به آزمایشگاه‌های مربوطه منتقل شده تا بعد از آنالیز تقریبی خوراک و اخذ اطلاعات تکمیلی در خصوص ارزش تغذیه‌ای و میزان مواد مغذی موجود در جلبک‌ها امکان به کار گیری آن‌ها در خوراک دام میسر شود.

طرح‌های آزمایشی مربوط به این محصول روی دام‌ها، با همکاری این مجموعه و دامپروری دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تیم علمی کارشناسان همان دانشکده و تیم فنی یکی از شرکت‌های گروه کشاورزی انجام می‌شود. هلدینگ کوثر به دنبال صادرات این محصول همراه با مصرف داخلی آن است.

کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای پرجمعیتی مانند چین، ژاپن و کره قرن‌هاست که جلبک‌ها را در مصارف غذایی خود به کار می‌برند. به طور کلی کشورهای آسیایی تولید کننده 90 درصد جلبک تولیدی جهان بوده که حدود 80 درصد همین میزان تولید شده به صورت خوراکی و مستقیم مصرف می‌شود. مابقی این میزان تولید شده در تولید ترکیبات بیوپلیمری مورد مصرف انواع صنایع قرار می‌گیرد. در کشورهای اروپایی نیز جلبک‌ها را به عنوان علوفه دام‌های خود به کار می‌گیرند.

مرتبط با : هلدینگ کشاورزی کوثر ایران
نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز