حقوق کارگران برای زنده ماندن کافی نیست / مزد زیر 3 میلیون در برابر گرانی 200 درصدی

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار معتقد است، حقوق ۳ میلیونی کارگران برای زنده ماندن کافی نیست.

به گزارش کاماپرس، هنوز بحث بازنگری حقوق کارگران در سال ۹۹ به جایی نرسیده است. با اینکه در بخشنامه وزارت کار اعلام شده دستمزد بازنگری می شود و وزیر کار هم قول بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال را به کارگران داده بود، اما فعلا هیچ خبری از افزایش حقوقها نیست.
به گفته فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است، اما هیچ رقمی به حقوق کارگرانی که زیر ۳ میلیون تومان حقوق می گیرند ، اضافه نشده است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

توفیقی، درباره تجدید نظر در دستمزد کارگران می گوید:« هفته گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند که هر کس قول داده است باید به قول خود عمل کند. کارگران هم منتظر عملی شدن قول وزیرکار و رئیس سازمان بازرسی هستند. برداشت ما از صحبت‌های رهبری این است که مسئولان نباید قول واهی به مردم بدهند.»

کارگران عقب ماندگی مزدی دارند

آریاک سفر

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با اشاره به صحبت‌های معاون روابط کار مبنی بر اینکه در کمیته دستمزد تمام آمار‌ها مطابق آمار رسمی بیان می‌شود،‌می گوید:«مطابق مصوبه دو سال گذشته کمیته دستمزد، مقرر شده بود مطابق برنامه پنجم و ششم توسعه، اعداد و ارقامی که در کمیته دستمزد ارائه می‌شود مطابق آمار مراکز رسمی باشد. در چنین شرایطی کارگران عقب ماندگی مزدی دارند. از بهمن ماه سال ۹۸ که کمیته دستمزد، حداقل رقم سبد معیشت را ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرد، تا کنون مطابق آمار رسمی مرکز آمار، تورم خوراکی‌ها ۱۹.۷ درصد بود,، اما امروز تورم خوراکی‌ها در آذر ۹۹ تورم خوراکی ۵۷.۹ درصد اعلام شده است. یعنی در این مدت تورم خوراکی‌ها سه برابر شده است. کارگران به دنبال سیاه نمایی نیستند، واقعیت‌های جامعه را بیان می‌کنند. واقعاً مسئولان می‌توانند با حقوقی که کارگران دارند زندگی کنند؟»

گرانی ۲۰۰ درصدی سبد معیشت

به گفته توفیقی سبد خوراکی‌ها در بازه زمانی ۹ ماهه حدود ۲۰۰ درصد گران شده است. او در ادامه به دانشجو می گوید:« هزینه مسکن در بازه زمانی ۲ ساله هم در قیمت مسکن و هم اجاره بها ۵ برابر شده است، در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۴۹۴ هزار کارگر بیمه شده داریم، که با خانوارهایشان بیش از ۴۹ میلیون نفر می‌شوند که حدود ۵۸ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. چگونه می‌توانند با این حجم از گرانی‌ها با حداکثر ۳ میلیون تومان زندگی کنند. کارگران برای زنده ماندن تلاش می‌کنند نه زندگی کردن. اگر تعداد کارگران غیر رسمی و بازنشستگان تامین اجتماعی را به آمار کارگران رسمی اضافه کنیم، نزدیک ۶۵ درصد جامعه را کارگران تشکیل می‌دهند. یعنی ۶۵ درصد جامعه با مشکلات عمیق معیشتی روبرو هستند.»

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “حقوق کارگران برای زنده ماندن کافی نیست / مزد زیر 3 میلیون در برابر گرانی 200 درصدی

  1. هادی گفته:

    وزیر کار معلومه طرف کارفرماست، چون خود دولت بزرگترین کارفرماست،حالا انتظار دارین تو شورای کار با این تعداد حق رای برای کارفرما ،حقوق عادلانه به کارگر بدن 😩😩😩

  2. امیر گفته:

    ما کارگران تو وجود وزیر کار زره ای وجود جهت حمایت از قشر کارگر نمی بینم و شخص تجمل گرایی مثل ایشان درد و تنگدستی کارگر را درمان نحواهد کرد.

  3. یوسف صحرایی گفته:

    تا خودرو ساز امر میکنه دولت گرون میکنه .ولی کارگر یکسال صبر میکنه بعد چند ماه جلسه مسخره برگزار میکنن برای عوام فریبی. بعدش هم یک چهارم تورم هم حقوق افزایش پیدا نمیکنه.الا برکت اله.نفهم فقط لبنیات 200 برابر شده

  4. مهدی گفته:

    چه خبره تبعیض بین بازنشسته های کشورلشکری با تامین اجتماعی تبعیض بین حقوق کارگران وکارمندان تبعیض بین کارمندان این وزارتخانه وآن وزارتخانه تبعیض بین ….کلید قراربود قفل بازکنه نه همه جارا قفل کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز