حساب وکالتی ایران خودرو و توجه به چند نکته مهم

ایران خودرو-کاماپرس
ژیوار

چند نکته مهم در اطلاعیه جدیدی که ایران خودرو در مورد حساب وکالتی و عرضه خودرو زیر قیمت بازار صادر کرده، وجود دارد که می‌توان به رقابت متقاضیان در خرید خودرو و دیگری کشمکش بانک‌ها بر سر منفعت‌طلبی اشاره کرد.

به گزارش کاماپرس، ایجاد حساب وکالتی مدتی است به مساله داغ در صنعت خودرو تبدیل شده و آخرین مهلت وکالتی کردن حساب برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو تا پایان ساعت 12 امشب است. متقاضیان این را هم بدانند که ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir تا دوم شهریورماه امکان‌پذیر خواهد بود.

در خصوص حساب وکالتی قیمت‌گذاری دستوری، باعث ایجاد یک رانت قابل‌توجه بین قیمت کارخانه و بازار شده، که عموما این رانت به دهک‌های بالا می‌رسد. همچنین خودروسازها این توزیع رانت را به یک امتیاز تبدیل کردند.

به نقل از دنیای اقتصاد، بسیاری از بانک‌ها برای جذب منابع بیشتر شروع به اعتباردهی کردند، این در حالی است که بسیاری از بانک‌ها با کمبود منابع روبه‌رو بوده و این موضوع می‌تواند نظم ترازنامه را به هم بریزد. متقاضیان باید 230 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی خود نزد بانک‌هایی که اعلام شده است بلوکه کنند. یعنی دارنده حساب به شرکت خودروسازی وکالت می‌دهد تا در صورت تایید شرایط خرید، مبلغ موردنیاز از حساب وکالتی کسر شود. اما به نظر می‌رسد که آحاد جامعه از پشت پرده این روند بی‌خبر باشند.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

اما سوال اینجاست، در حالی که بانک‌ها با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، چگونه 50‌درصد این مبلغ را به مشتریان اعتبار می‌دهند؟

اقدام ایران خودرو و به دنبال آن رفتار بانک‌ها در مدت زمانی کوتاه مساله‌ای نیست که بانک مرکزی در آن مداخله کند. اما باید توجه داشت مادامی که رفتار بانک‌ها سلامت نظام بانکی را به خطر اندازد، موجب اضافه برداشت بانک‌ها شود و در نهایت جذب منابع و سپرده‌گذاران با مدیریت درستی صورت نگیرد، بانک مرکزی به عنوان تنظیم‌گر و ناظر باید وارد عمل شود.

انتهای پیام

نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز